همشهری‌انلاین: نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: تایید یا رد صلاحیت کاندیداهای انتخابات شورایاری با معیارهای قابل اندازه‌گیری انجام شود.

شورای شهر تهران

به گزارش شهرنوشت، سید ابراهیم امینی در یکصد و چهلمین جلسه شورای شهر در جریان بررسی «آیین‌نامه اجرایی پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها» و در موافقت با پیشنهاد حذف بند مربوط به لزوم «عدم سوء شهرت» کاندیداها در محل گفت: کشورهای عضو میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی براساس مفاد این میثاق ملزم شده‌اند تا برای احراز صلاحیت کاندیداهای انتخابات مختلف شرایطی را در نظر بگیرند که قابل اندازه‌گیری باشند و لازم است تا از قراردادن شرایط غیرقابل سنجش و اندازه‌گیری دقیق اجتناب بورزند.

نایب رئیس شورای شهر ادامه داد: در بسیاری از کشورها با این استدلال که قرار دادن محدودیت در مسیر کاندیداتوری انتخابات بر خلاف حقوق شهروندی داوطلبان است، دارا بودن سواد خواندن و نوشتن را برای کاندیداتوری در انتخابات کافی می‌دانند.

او گفت: داشتن مدرکی خاص نمی‌تواند ملاکی مناسب برای تایید یا رد صلاحیت افراد باشد و در این مورد باید انتخاب را به شهروندان سپرد تا مشخص کنند چه کسی از نظر مردم صلاحیت انتخاب شدن را دارد.

این عضو شوراب شهر تهران افزود: به‌نظر می‌رسد شایسته است تا دست‌کم برای افرادی که سابقه عضویت و انتخاب شدن در شورایاری‌ها را دارند، شرط داشتن حداقل مدرک دیپلم از آیین‌نامه برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها حذف شود.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تاکید کرد: قراردادن موادی نظیر نداشتن محکومیت موثر کیفری که به‌موجب حکم قطعی دادگاه منجر به محرومیت از برخی حقوق اجتماعی می‌شود شرطی منطقی است و می‌تواند معیاری مناسب و قابل سنجش برای کاندیداها باشد و باتوجه به وجود چنین بندی در آیین‌نامه‌، نیازی به قراردادن بندی در رابطه با نداشتن سوء شهرت وجود ندارد.

امینی ادامه داد: ممکن است به‌واسطه تفاوت در نگرش‌ها و سلایق فردی در زمینه سیاسی، اجتماعی و ...، برداشت‌های مختلفی در مورد افراد ایجاد شود و به‌ عنوان مثال ممکن است فردی به‌واسطه گرایشات سیاسی خود از سوی گروهی ملحد و از سوی گروهی دیگر تجسم عینی اسلام باشد.

این حقوقدان افزود: پس از اتقلاب یکی از مشکلات کشور ما در بحث احراز صلاحیت‌ها، تدوین شعاری قانون با معیارهای غیرقابل اندازه‌گیری چه در مجلس شورای اسلامی و چه شوراهای شهر بوده است.

نایب رئیس شورای شهر تهران گفت: در برخی از کشورها مواردی نظیر سن و دارا بودن تابعیت کشور و نداشتن محکومیت کیفری موثر را ملاک احراز صلاحیت کاندیداتوری می‌دانند که شناسنامه‌ی فرد و احکام دادگاه‌ها در این موارد ملاک عمل است و از سلیقه‌ای عمل کردن جلوگیری می‌کند و بهتر است در این مورد نیز چنین رویه‌ای در پیش گرفته شود.

در نهایت حذف این بند با ۱۱ رای موافق در مقابل ۸ رای مخالف به تصویب شورای اسلامی شهر تهران رسید.

کد خبر 440174

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha