دوشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۶:۲۱
۰ نفر

گروه دانش: هرچقدر اعلام پیشنهاد وسوسه‌کننده مایکروسافت به گوگل، غیرمنتظره و هیجان‌انگیز بود، به‌نظر می‌رسد که پاسخ منفی یاهو چندان غیرمنتظره نباشد.

بی‌بی‌سی گزارش کرده که گفته می‌شود یاهو تصمیم گرفته است پیشنهاد خرید مایکروسافت را رد کند. مایکروسافت، بزرگ‌ترین تولیدکننده نرم‌افزار، یکی از تولیدکنندگان پیشرو سخت افزار و یکی از بزرگ‌ترین غول‌های اینترنتی، اول فوریه به یاهو پیشنهاد کرد این شرکت را به مبلغ6/44 میلیارد دلار بخرد.  اما دیروز بسیاری از خبرگزاری ها و روزنامه‌های غربی گزارش کرده‌اند که یاهو رسما امروز (به وقت تهران) اعلام می‌کند که این پیشنهاد را رد می‌کند.

رقم پیشنهادی مایکروسافت (31 دلار به ازای هر سهم یاهو)، در روز اول فوریه حدود 62 درصد بیشتر از ارزش سهام شرکت یاهو بود. اما در آخرین معاملات بازار بورس (روز جمعه، 8 فوریه)، ارزش سهام یاهو28 دلار و 75 سنت بود که نشان می‌دهد دلالان در مورد موافقت یاهو با پیشنهاد مایکروسافت مردد بوده‌اند.

یکی از منابع نزدیک به نشریه وال استریت ژورنال گفت بعید است که هیات مدیره یاهو پیشنهادی کمتر از 40 دلار به ازای هر سهم را بپذیرد. این درحالی است که ارزش سهام یاهو از دو سال پیش به این سو هرگز بیشتر از چهل دلار نشده است.

با این که ارزش سهام یاهو درچند سال اخیرا شدیدا سقوط کرده است اما این سایت هنوز یکی از پرطرفدارترین موتورهای جستجوگر اینترنت است و پرتال آن بزرگ‌ترین و پرکاربردترین سایت اینترنتی در تمام دنیاست که فاصله زیادی با نزدیک‌ترین رقبایش یعنی مایکروسافت (msn) و گوگل دارد و گوگل تنها در زمینه موتورهای جستجو از یاهو پیش افتاده است. اما درعین حال خریدن چند سایت بزرگ و تغییرات عمده برای کاربرپسندبودن به‌خصوص برای چک کردن ای-میل، باعث شده که آینده اینترنت را از آن گوگل بدانند برای همین بهای سهام یاهو به خاطر رقابت از طرف گوگل سقوط کرده است.

پیشتر شرکت گوگل از پیشنهاد مایکروسافت برای خرید شرکت یاهو به شدت انتقاد کرد و درباره پیامدهای آن برای شبکه اینترنت هشدار داد. دیوید دروموند از مدیران ارشد شرکت گوگل روز یکشنبه  هفته پیش، با صدور بیانیه‌ای پیشنهاد مایکروسافت به یاهو را «خصمانه» خواند. او گفت اصول آزادی و ابتکار اساس شبکه اینترنت است و پیشنهاد مایکروسافت مغایر با این اصول است. این مقام شرکت جستجوگر اینترنتی گوگل، مایکروسافت را به تلاش برای کسب قدرت غیر قانونی و نیز انحصارطلبی در شبکه اینترنت متهم کرد.

یاهو در سال های اخیر رقابت شدید و دشواری با شرکت گوگل داشته است؛ شرکتی که از جهاتی رقیب مایکروسافت نیز هست. کوین‌جانسون، از مدیران مایکروسافت، پیشتر گفته بود شرکتی که از یاهو و مایکروسافت تشکیل شود بهتر می تواند با گوگل رقابت کند.
مایکروسافت در پیشنهاد خود گفته بود سهامداران یاهو می‌توانند پول نقد یا سهام شرکت را دریافت کنند.

در نامه مایکروسافت آمده است که این شرکت یک سال پیش هم پیشنهاد مشابهی به یاهو داده بود، اما مدیران یاهو در آن زمان این پیشنهاد را رد کردند، چون مطمئن بودند که تغییرات ساختاری که در آن زمان در شرکت داده بودند، به بهترشدن وضع منجر خواهد شد. در نامه مایکروسافت آمده بود: یک سال گذشته است و موقعیت رقابتی یاهو بهتر نشده است.

کد خبر 44015

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز