امید کریمی: همزمان با دهمین روز از دهه فجر، اولین مرکز توریسم درمانی دانشگاهی ایران در بیمارستان هاشمی نژاد تهران افتتاح شد.

در مراسم افتتاح این مرکز، پرویز داودی، معاون اول رییس جمهور و کامران باقری لنکرانی، وزیر بهداشت حضور داشتند.
وزیر بهداشت در حاشیه افتتاح مرکز توریسم درمانی بیمارستان هاشمی نژاد به ابلاغ آیین نامه مراکز توریسم درمانی در اردیبهشت گذشته اشاره کرد و از امکان افزایش آنها تا 10 مرکز خبر داد و گفت: «آیین نامه مراکز توریسم درمانی اردیبهشت امسال ابلاغ شد و بر اساس آن حدود 10 مرکز می‌توانند مجوز توریسم درمانی و جذب بیمار خارجی را در کشور دریافت کنند، البته بخش عمده افرادی که برای درمان از خارج می‌آیند، ایرانیان مقیم خارج هستند که مشمول این دستور العمل نمی‌شوند. با فعالیت 10 مرکز توریسم درمانی که از وزارت بهداشت مجوز می‌گیرند علاوه بر استاندارد سازی این خدمات در جذب بیمار خارجی جهش می‌کنیم.»
به گفته وزیر بهداشت، در سال گذشته کمتر از 10 بیمار ایرانی برای درمان به خارج از کشور اعزام شده‌اند: «بر خلاف گذشته که بیماران از ایران برای درمان به خارج می‌رفتند اکنون به سطحی از کیفیت خدمات پزشکی رسیده‌ایم که از خارج بیماران برای درمان به ایران می‌آیند، همین الان در شرایط عادی سالانه حدود 30 هزار بیمار خارجی در کشور مداوا می‌شوند و ما تلاش می‌کنیم با استانداردسازی این خدمات و تعریف بسته‌های گردشگری برای بیماران و همراهانشان توریسم درمانی را در کشور جهش دهیم.»
توسعه توریسم درمانی و درآمدزایی از طریق جذب بیماران خارجی بر اساس ماده 87 قانون برنامه توسعه چهارم به وزارت بهداشت تکلیف شده است. لنکرانی می گوید وزارت بهداشت ترجیح می دهد این کار از طریق بیمارستانها و مراکز درمانی خصوصی انجام شود: «وظیفه وزارت بهداشت، استاندارد سازی و نظارت بر این خدمات است. در آیین نامه توریسم درمانی ضوابط این مراکز از نظر ساختمان و فضا، نوع خدمات و کیفیت آن مشخص شده است، چون ارائه این خدمات به خارجی‌ها به نوعی به آبروی نظام سلامت مربوط است ما در این زمینه بسیار حساس هستیم، با این حال تقریباً در زمینه تمام خدمات پزشکی مراکز استاندارد و آماده‌ای را در کشور داریم.»
وزیر بهداشت عقیده دارد توسعه گردشگری سلامت دو رکن اساسی دارد؛ یکی ارتقاء کیفیت خدمات پزشکی در ایران و دیگری ترویج بازاریابی در سطح منطقه است. نکته ای که او برای گسترش توریسم درمانی ذکر می کند، ترجیح خدمت به ایرانیان است و پس از آن خدمات درمانی به خارجی ها: «وظیفه اول ما در بخش دولتی ارائه خدمت به مردم کشورمان است و اگر ظرفیت مازاد بود وارد این عرصه می‌شویم، عمده این کار توسط بخش خصوصی ارائه خواهد شد. در بیمارستان هاشمی نژاد که دولتی است نیز خدمات به بیماران خارجی توسط بخش خصوصی ارائه می‌شود و از فضای بیمارستانی اینجا با رعایت استانداردها استفاده می‌شود، ما فقط مسیر را هموار می‌کنیم، البته هموار کردن مسیر جنبه‌های دیگر هم دارد مانند اخذ ویزا، اقامت در ایران و تردد بیماران و همراهان آنها که در این زمینه نیز همکاری نزدیکی با سازمان میراث فرهنگی، ایرانگردی و جهانگردی داریم. تعرفه خدمات بیماران خارجی نیز در بخش دولتی توسط هیئت امنای بیمارستان تعیین می‌شود و در بخش خصوصی نیز مطابق ضوابط بخش خصوصی است.
بخش توریسم درمانی بیمارستان هاشمی نژاد تهران در مدت ۱۰‬ماه با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی (هزینه هر تخت ‪ ۴۰۰‬میلیون ریال) در بیمارستان هاشمی نژاد تاسیس شده است و به صورت غیرانتفاعی اداره می‌شود. منافع حاصل از درآمد این بخش ، به بیمارستان و بیماران تخصیص می‌یابد.
دکتر مسعود اعتمادیان، رییس بیمارستان هاشمی‌نژاد در آیین گشایش این بخش، گفت: «خدمات پزشکی بخش توریسم که به‌بیماران خارجی ارایه می‌شود، تفاوتی با خدماتی ارایه شده به بیماران داخلی ندارد و صرفا خدمات هتلینگ این بخش دارای تفاوت است. ۳۰‬ درصد ارز کشور باید از این بخش تامین شود.»
نگاهی اجمالی به درآمدی که دیگر کشورها از توریسم درمانی دارند، نشان می دهد که با توجه به پیشرفت های پزشکی در ایران، می توان موفقیت های زیادی در این راه کسب کرد. به عنوان در تایلند سالانه ۴۳۰‬هزار بیمار خارجی خدمات درمانی دریافت می‌کنند در حالی که پزشکی تایلند در ایران مورد قبول نیست، ولی مدیریت خوبی را در این بخش هدایت می‌کنند.
رییس بیمارستان هاشمی‌نژاد در این باره می گوید: «دانشگاه‌های تراز اول آمریکا به حاشیه منطقه روی آورده‌اند و می‌خواهند خود را به بازار درمانی این منطقه نزدیک کنند، این در حالی است که توانمندی پزشکان ایرانی در منطقه کمتر از آنان نیست.»
به گفته اعتمادیان هزینه‌های درمانی در ایران یک پنجم هزینه درمانی در آمریکا و اروپا است: «کیفیت خدمات درمانی در ایران نیز مطابق استانداردهای جهانی است، این درحالی است که هزینه پیوند کلیه در ایران ۱۰‬ تا ‪ ۱۵‬هزار دلار است و در آمریکا این پیوند با ‪ ۱۰۰‬هزار دلار انجام می‌شود.»
همچنین در مراسم افتتاح مرکز توریسم درمانی بیمارستان هاشمی نزاد، پرویز داوودی، معاون اول رییس جمهور گفت: «بسیاری از بیماران در کشورهای دیگر به علت کیفیت خدمات پزشکی بالا در ایران و ارزانتر بودن آن تمایل دارند در ایران مداوا شوند، به خصوص مسلمانان کشورهای حوزه خلیج فارس قطعاً به هم کیشان خود در ایران بیش از اروپا و آمریکا اعتماد دارند.» او همچنین عقیده دارد توریسم درمانی محلی برای فرهنگ سازی و معرفی ارزشهای ناب اسلام انقلابی است.

همشهری امارات 

a-karimi@hamshahri.org

کد خبر 44001

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز