یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۲:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: کتاب «قباله کتاب، مطبوعات، چاپ؛ گزیده گنجینه موقوفه محمد رمضانی موجودی کتابخانه آیت‌الله العظمی بروجردی» پژوهش و گزینش سید فرید قاسمی از سوی موسسه خانه کتاب منتشر شده است.

كتاب قباله كتاب، مطبوعات، چاپ

به گزارش همشهری آنلاین، سید فرید قاسمی در مقدمه این کتاب نوشته است: «می توان تأسیس قرائتخانۀ اتفاق در سال ۱۳۳۹ق را نقطۀ عطف در تاریخ گردآوری منابع ایرانی و مآخذ فارسی به حساب آورد. بانی آفرینشگر و مدیر قرائت خانۀ اتفاق، محمّد رمضانی (۱۲۸۳. ۱۳۴۶ش) بود. او با توکل بر خدا و پشتکار کم، مانند ۴۷ سال از عُمر ۶۳ ساله خود را وقف میراث‌بانی و میراث‌رسانی خطی و چاپی جهان زبان فارسی و مکتوب اسلامی و ایرانی کرد. در کارنامه عمرش، قرائت‌خانه‌دار، کتابخانه‌آفرین، کتابفروش، ناشر، چاپخانه‌دار، مصحح و احیاگر متون کهن، کتابشناس، مجله‌دار و نشریه‌نگار، نائب رئیس و رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، دارنده غنی‌ترین مجموعه کتابخانه خصوصی در روزگار خود دیده می‌شود. اما باید دانست که رمضانی هدف اصلی‌اش در همان دوره افزون بر تجمیع و نگاهبانی چاپکرده‌ها و دست‌نوشت‌ها از گزند زمانه، پاسخگویی مراجعان و اطلاع‌رسانی با شیوه‌ها و محمل‌های گوناگون بوده است. تا جایی که حاجی خاور را عاشق‌ترین مرد ایران، پدر کتاب ایران، مرد خودساخته، عاشق کتاب، کم حرف پرکار، ناشر کتاب‌های ارزان، موسس واقعی اتحادیه ناشران و کتابفروشان و ... نامیده‌اند.»

نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل موسسه خانه کتاب نیز در  بخش یادداشت این کتاب نوشته است: «آسمان کتاب ایران در هر دوره ستاره‌هایی دارد که یک کارنامه‌ای فراتر از انتظار و ظرفیت انسانی بر جای نهاده‌اند. اگر بخواهیم پنج تن سرآمدهای حوزه کتاب، کتابشناسی و مجموعه‌پردازی را در نیمه نخست سده چهاردهم خورشیدی یادآور شویم، بی‌تردید نام حاج محمد رمضانی بر تارک این نام نامه می‌درخشند. مرحوم رمضانی بی‌ دستیار و همکار حدود ربع قرن فهرستنامه کتاب‌های ایران را فراهم آورد. اولین نشریه ادواری کتاب و کتابشناسی را در تهران تدوین کرد. سیاهه‌های گوناگون موضوعی کتاب را به چاپ رساند. مجموعه‌ای کم‌نظیر از مدارک چاپی و خطی جهان زبان فارسی و عربی را گرد آورد و کتابخانه‌ای کم‌مانند را با هزینه شخصی برای ایران و ایرانی‌ها وقف کرد.»

کتاب «قباله کتاب، مطبوعات، چاپ؛ گزیده گنجینه موقوفه محمد رمضانی موجودی کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی» در آئین یادمان مرحوم محمد رمضانی، ناشر و واقف کتاب در  ۲۹ بهمن‌ ماه ۹۷ رونمایی شد.

کد خبر 440008
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha