مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۷
۰ نفر

پریسا امیرقاسم خانی - خبرنگار: این روزها در شهر شاهد گسترش راسته‌های غذایی هستیم؛ از سی‌تیر گرفته تا خرمشهر و همچنین پیروزی و گذر ابریشم در منطقه عباس آباد.

سفره

فضاهایی که باعث دور هم جمع شدن شهروندان و ایجاد تعامل و تبادل بین آنها و سرزندگی و امنیت در شهر می‌شوند. به تازگی بوستان ولایت نیز به جرگه راسته‌های غذایی تهران پیوسته است.

  • غذا با چاشنی موسیقی شاد

مقابل درب دوم بوستان ولایت نشانی راسته غذایی را می‌گیریم. برخی به ضلع شرقی بوستان، کنار قلعه شادی جایی در تاریکی که به‌صورت تعطیل درآمده، اشاره می‌کنند... داخل راسته غذایی، نورانی و چراغانی است. صدای شاد موسیقی زنده تمام فضا را پر کرده است. تعداد ۱۰ غرفه غذایی به‌صورت نیم دایره کنار هم قرار گرفته‌اند. داخل هر غرفه، آشپزها با لباس کار سفید در حال پخت انواع غذا هستند. سوسیس بندری، کباب ترکی، آش رشته، آش دوغ و... میان نیم دایره، جمعیت روی نیمکت‌های چوبی غذا می‌خورند. صدای خواننده اوج می‌گیرد... جانان جانانم تویی... پسر بچه هفت ساله روی زمین شنی محوطه می‌دود. کمی آن طرف‌تر صدای دست و پایکوبی چند جوان در صدای موسیقی می‌پیچد.

  • پیج اینستاگرام در غرفه دهه۶۰

یکی از ویژگی‌های بارز راسته‌های غذایی، محلی بودن غذاها و قیمت پایین آنهاست. نگاهم می‌افتد به قیمت لیست غذاها از ۷ تا ۲۶هزار تومان است. میان غرفه‌ها اسامی غذاها بیشتر ایتالیایی، ترکی و... است. محلی‌ترین غذا مربوط به غرفه دهه۶۰ می‌شود. میان لیست غذاهای غرفه دهه۶۰ و نام غذاهای محلی کوکوی سیب زمینی و کوکوی سبزی، کلمه کوکتل و پیج اینستاگرام بیشتر از همه خودنمایی می‌کند.

جوانی چنگال پلاستیکی را به برگه‌های سرخ شده وچرب کالباس فرو می‌کند، بعد یک گاز به ساندویچ کباب ترکی می‌زند. می‌خندد می‌گوید: «مزه راسته‌های غذایی به همین تنوعش است.» او یکی از مشتری‌های پر و پاقرص راسته‌های غذایی است. ادامه می‌دهد: از شاخص‌ترین مشکلات راسته‌های غذایی، کیفیت نسبتا پایین غذاها و کمبود امکانات بهداشتی است. به علاوه در برخی از راسته‌ها قیمت‌ها با غذاهای رستورانی چندان تفاوتی ندارد. یکی از غرفه دارها ازقیمت بالای اجاره غرفه‌ها در راسته‌های غذایی شکوه دارد... 

  • جای خالی نظارت مدیریت شهری

در سراسر دنیا راسته‌های غذایی یا خیابان‌های غذا به‌اصطلاح فوداستریت‌ها از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهرها هستند که هر ساله باعث جذب صدها میلیون گردشگر می‌شوند. این راسته‌ها با ارائه غذاهای ارزان قیمت و متنوع و بومی به گردشگران فرصت تجربه تازه‌ای از غذا را می‌دهند. از طرفی خیابان‌های غذا باعث توسعه فرهنگی، نشاط و مشارکت‌های اجتماعی مردم، سرزندگی و رونق اقتصادی و امنیت در شهر می‌شوند.

نخستین تجربه خیابان غذا در تهران مربوط به خیابان تاریخی و قدیمی سی تیر در سال۹۵ است که با تبدیلش به خیابان غذا از فضای بی‌روح و سرد و ناامن به فضای شاد و سرزنده در آمد. بعد از آن راسته‌های غذایی دیگر در شهر شکل گرفتند. مانند خیابان پیروزی، اراضی عباس آباد، شهرک غرب، خیابان خرمشهر، میدان تجریش و... و. به تازگی بوستان ولایت. به‌زودی نیز شاهد افتتاح ۵ راسته غذایی دیگر در سطح شهر خواهیم بود.

برخی از این راسته‌ها به‌صورت رسمی و برخی به‌صورت غیررسمی شکل گرفتند. به‌نظر می‌رسد راسته‌های غذایی نیازمند ساماندهی و نظارت دقیق از طرف مدیران شهری هستند تا این فضاهای سرزنده و امن به معضلاتی مانند عدم‌رعایت نکات بهداشتی، محلی برای سوء استفاده سوداگران کسب‌وکار و... تبدیل نشوند تا شهرمان بتواند به بهترین نحو از این فرصت به‌وجود آمده استفاده کرده و در توسعه شهر و رونق اقتصادی آن گام بردارد.

  • راسته موسیقی-کتاب-نمایش- صنایع دستی

به‌نظر می‌رسد راسته‌های غذایی در شهر پررنگ‌تر از سایر راسته‌ها هستند. هر چند قرار است مدیریت شهری راسته‌های فرهنگی و هنری را هم فعال کند. این راسته‌ها در پهنه رودکی شکل خواهند گرفت. پهنه رودکی از شمال به خیابان انقلاب، جنوب خیابان نوفل لوشاتو، شرق خیابان حافظ و غرب خیابان ولیعصر می‌رسد. مدیریت شهری درنظر دارد در این پهنه راسته کتاب، نمایش، صنایع‌دستی و موسیقی را ایجاد کند؛ راسته‌هایی که شهرمان به آن نیاز دارد و می‌تواند محلی برای توسعه فرهنگی و گردشگری، نشاط و مشارکت‌های اجتماعی مردم، سرزندگی و رونق اقتصادی و امنیت در شهر بشوند.

  •    استقبال بوستان ولایت از راسته‌های فرهنگی و هنری

اغلب راسته‌های غذایی با نزدیک شدن به ایام‌ ماه رمضان و آغاز گشت و گذارهای شبانه شهروندان تا پاسی از شب پذیرای مردم هستند.  
جالب است بدانید به‌زودی راسته غذایی بوستان ولایت توسعه پیدا خواهد کرد و در محوطه آن رستوران، شهربازی، غرفه‌های جدید، سرویس بهداشتی و... ساخته می‌شود. متولیان این راسته غذایی از احداث غرفه‌های فرهنگی و هنری مانند غرفه‌های سینما، تئاتر، موسیقی وکتاب استقبال می‌کنند.

کد خبر 439759

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha