پنجشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۲
۰ نفر

پریسا نوری-خبرنگار:این روزها با وجود افزایش تورم و گرانی، هزینه اداره زندگی دشوار شده‌است. از این‌رو مدیریت شهری برای حمایت از بانوانی که سرپرستی خانواده را برعهده ‌دارند برنامه‌هایی تدارک دیده‌است.

کارآفرین

یکی از این طرح‌ها ایجاد بازارچه‌ و واگذاری غرفه‌های فروش محصولات این افراد است که یکی از مراکز در بوستان مجیدیه شمالی قرار دارد.  

  • فعالیت ۱۳ غرفه 

لاله، نسترن، ارکیده و پامچال نام گل‌هایی هستند که بر سر در غرفه‌ها خودنمایی می‌کنند. غرفه‌هایی که کرکره‌هایی شبیه مغازه‌های کوچک دارند و در ضلع شمالی بوستان مجیدیه‌ در یک ردیف کنار هم جانمایی شده‌اند. کرکره غرفه‌ها یکی‌یکی بالا می‌رود. «لیلا» یکی از بانوانی است که از ۷ سال پیش وقتی همسرش خانه را ترک کرده، ناخواسته سرپرست خانوار شده و تأمین هزینه زندگی ۲ فرزند و پرداخت قرض‌های همسرش را عهده‌دار شده است. او بعد از گذراندن مشکلات زیاد، از حدود یک سال پیش در بوستان مجیدیه لباس ورزشی می‌فروشد. او در حالی که مشغول مرتب کردن گرمکن‌های داخل قفسه‌هاست می‌گوید: «یک مدت کنار خیابان دستفروشی می‌کردم اما آن کار از عهده‌ام خارج بود. راستش اگر دوست و آشنایی سر می‌رسید خجالت می‌کشیدم. از این‌رو به شهرداری رفتم و تقاضای کار دادم. آنها هم این غرفه را در اختیارم گذاشتند. » از درآمد فروشندگی که می‌پرسیم، می‌گوید: «تا چند ماه پیش اوضاع خیلی بهتر بود اما الان اجناس گران و خریدار هم کم شده اما باز جای شکرش باقی است که اینجا کرایه نمی‌دهم. » 

  • توانمندی بانوان سرپرست خانوار

در اینجا ۱۳ غرفه ایجاد شده که هریک از افراد با مهارت‌هایی که دارند، مشغول تولید آثار و فروش دست‌سازه‌هایشان هستند. یکی ‌بر دار قالی نقش می‌زند و دیگری با انواع ترشی و زیورآلاتی که تهیه کرده به دنبال کسب رزق حلال است. «مارال عجم زمانی» مدیر اداره بانوان شهرداری منطقه درباره بازارچه مجیدیه می‌گوید: «این بازارچه از سال ۱۳۸۷ در خیابان مجیدیه شمالی، جنب ورزشگاه آرش میراسماعیلی با هدف توانمندسازی و اشتغالزایی برای زنان سرپرست خانوار دایر شده‌است. در این غرفه اجناسی چون صنایع‌دستی، بدلیجات، بافتنی، آش، وسایل کوهنوردی، ورزشی و... و. . به فروش می‌رسد. این غرفه‌ها چرخشی و رایگان در اختیار بانوان زیر پوشش سامانه زنان سرپرست خانوار قرار می‌گیرد که پس از پایان تاریخ قرارداد، بازارچه تحویل متقاضیان بعدی و بانوان دیگر می‌شود. » همچنین او درباره برپایی کارگاه‌های آموزش مهارت‌های فردی، اجتماعی و خانوادگی در سرای محله‌های منطقه برای بانوان نیز می‌گوید: «در این کارگاه‌های مهارتی که در حال برگزاری است، تاکنون بیش از ۷ هزار نفر از دختران و بانوان شرکت کرده‌اند. »

کد خبر 439717

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha