ثریا روزبهانی-خبرنگار: اینجا آدرنالین خون به بالاترین میزان خودش می‌رسد. ورزشکاران این رشته فاصله بین ۲ کوه را با راه رفتن روی طنابی به پهنای ۲ و نیم سانتیمتر طی می‌کنند.

اسلک لاین

به قول خودشان «طناب بازی» می‌کنند، اما این طناب بازی با آنچه ما در ذهن داریم و تصور می‌کنیم زمین تا آسمان فرق دارد. اسم تخصصی این رشته «اسلک لاین» است. ورزشی که شما را به ‌بندبازی حرفه‌ای تبدیل می‌کند. بعد از تمرین و کسب مهارت، نوبت به اجرای این بازی پرهیجان می‌رسد. ورزشکاران این رشته ورزشی برای اینکه هیجان و لذت بیشتری را تجربه کنند با چشمان بسته روی طنابی که حرکت آونگی دارد، راه می‌روند. پریدن از این ارتفاع هم چاشنی اضافه‌ای است که اسلک لاین بازها، بارها آن را مزه کرده‌اند. اعضای گروه ورزشی «اسلک لاین» بیش از ۴ سال است که در این رشته فعالیت می‌کنند و در آسیا رکوددار هستند. برای آشنایی با این رشته ورزشی به ارتفاعات روستای وردیج در حریم منطقه ۲۲ رفتیم و با اعضای گروه اسلک لاین که در آنجا حضور دارند، گفت‌وگو کردیم.  

  •  رکوردهای گروه اسلک‌لاین ایرانی

اجرای بلندترین ‌«های‌لاین» جنگلی ایران به مقدار ۱۰۱‌متر در ارتفاعات جهان نمای گلستان
اجرای بلندترین و مرتفع‌ترین واترلاین دنیا روی دریاچه قله سبلان با مشارکت الکس شولتز آلمانی به طول ۶۸ متر
اجرای مرتفع‌ترین و بلندترین ‌«های‌لاین» دنیا بر روی قله دماوند با مشارکت الکس شولتز با طول ۱۰۰ متر
اجرای بلندترین ‌«های‌لاین» کویری دنیا بدون استفاده از هرگونه وسیله نقلیه به‌عنوان کارگاه به طول ۷۰ متر
‌ اجرای نخستین اسپیس نت دنیا در کویر با طول هر بازو به طول ۶۰ متر
‌ اجرای مرتفع‌ترین «های‌لاین» استان تهران در بلندای ۲ هزار و ۳۰۰ متری قله لتمان کن به طول ۷۰ متر
‌ اجرای طولانی‌ترین «های‌لاین» استان تهران به طول ۱۲۰‌متر در دره وردیج
‌ اجرای بلندترین «های‌لاین» کویری با طول ۱۰۰ متر

برای پیداکردنشان کافی بود وارد مسیر زیبا و سرسبز روستاهای واریش و وردیج شویم. مسیری بکر با چشم‌اندازی زیبا از غرب تهران و دریاچه شهدای خلیج‌فارس. بعد از پشت سر گذاشتن دو تا سه پیچ از مسیر جاده، به محلی که اعضای گروه اسلک لاین برای تفریح انتخاب کرده‌اند می‌رسیم. وقتی به حاشیه جاده نزدیک می‌شویم تازه عمق و ارتفاع این دره نمایان می‌شود. دو طرف این فضا را کوه‌های بلند احاطه کرده و در پایین هم آبی زلال در بستر رودخانه جاری است. باید کوهنورد ماهری باشید تا بتوانید به محل بندبازی و طناب‌ها برسید. هرچند برگشتن به سمت جاده و بالا آمدن از کوه هم کار راحتی نیست. کوه‌های این محدوده بــــرای ورزش اسلک لاین شرایط خوبی دارند. به همین خاطر ورزشکاران این رشته مهارت‌های خودشان را در ارتفاعات وردیج به نمایش می‌گذارند.

گروه اسلک لاین تور تفریحی بندبازی‌اش را در همه جای تهران و کشور برپا می‌کند. هدف اصلی اعضای گروه معرفی این رشته ورزشی و گردش‌پذیر کردن آن است. به همین خاطر اعضای این گروه قصد دارند به نقاط مختلف تهران سفر کنند و هر مکانی را که برای رشته اسلک لاین مناسب است شناسایی و کمپ‌های ورزشی این رشته را در آن محل برپا کنند. در همین زمینه گروه اسلک لاین در منطقه ۲۲ دره لتمان را به شهرداری منطقه پیشنهاد داده تا در این دره باشگاه تخصصی اسلک لاین راه‌اندازی شود. این پیشنهاد در مرحله بررسی و کارشناسی است چراکه قبل از راه‌اندازی باید این فضا از نظر ایمنی، تأسیسات و تجهیزات مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرد. اگر این باشگاه با همکاری شهرداری فعال شود، حتماً شهریه دوره‌های آموزشی‌اش به نوعی خواهد بود که اهالی کم‌درآمد هم بتوانند از این رشته هیجانی و مفرح استفاده کنند.

  • بندبازی دیروز، اسلک لاین امروز

چند طناب از این طرف کوه به طرف دیگر وصل شده است. اعضای گروه چادرهای مسافرتی‌شان را در کنار رودخانه علم کرده‌اند تا از این فضای زیبا و بکر هم استفاده کنند. «علیرضا سوریان» از اعضای قدیمی و پای ثابت گروه اسلک لاین است. او برای علاقه‌مندان این رشته، باشگاه ورزشی‌ای در بزرگراه شهید باکری به سمت جنوب، جنب فروشگاه هایپراستار راه‌اندازی کرده است. علاقه‌مندان ۲ روز در هفته برای شرکت در این کلاس‌ها به این باشگاه مراجعه می‌کنند و با پرداخت هزینه بسیار اندکی این مهارت را فرا می‌گیرند. سوریان درباره این رشته هیجانی می‌گوید: «ورزش اسلک لاین حدوداً ۴۰ سال قبل در خارج از ایران ابداع شده است، اما قبل‌تر از آن در ایران این ورزش به شکل بندلغزی رواج داشت. اغلب بندبازان در سیرک‌ها با بستن طناب و گرفتن چوب تعادل در دستانشان این کار را انجام می‌دادند، اما رشته اسلک لاین با بندبازی تفاوت دارد. چراکه وقتی شخص روی طناب می‌رود، طناب شکم می‌دهد و حالت آونگ پیدا می‌کند. یعنی ورزشکار هم از بالا به پایین و هم از اطراف باید تعادلش را روی طناب حفظ کند. به همین خاطر به تمرین و تکرار زیادی نیاز دارد.

طبیعی است وقتی ورزشکار مدام تمرین می‌کند، جسم و روحش از بیماری فاصله می‌گیرد چون تمام ریزماهیچه‌های بدن درگیر و سمت چپ و راست بدن متعادل می‌شود. هماهنگی عصب و عضله نتیجه خروجی این کار است. علاوه بر این تمرکز و تعادل روحی ورزشکار را ارتقا می‌دهد. » اعضای گروه اعتقاد دارند وقتی روی ‌بند راه می‌روند، آنقدر آدرنالین در بدنشان ترشح می‌شود که فشار عصبی، استرس، افسردگی و همه را کف دره می‌ریزند و سبک بر می‌گردند.  

  • به این ورزش اعتیاد پیدا کرده‌ایم

باد هم نمی‌تواند مانع آنها شود و حتی معتقدند طناب در هنگام وزش باد مانند آونگ به اطراف پرتاب می‌شود و در نتیجه میزان هیجان بیشتر می‌شود. سوریان در ادامه به نحوه آشنایی‌اش با این گروه اشاره می‌کند و می‌گوید: «اعضای خانواده‌ام همه در رشته‌های مختلف ورزشی سررشته دارند. به همین خاطر در رشته‌هایی مانند کشتی فرنگی، رزمی و کوهنوردی مهارت فراوانی به دست آورده بودم. در این مسیر با مهدی آشنا شدم و او این رشته را به من توصیه کرد و گفت در این رشته هیجان، تفریح سالم، نشاط، سلامتی جسم و روح را با هم تجربه می‌کنی. همین‌طور هم شد. اکنون علاوه بر من، همه اعضای خانواده‌ام هم اسلک لاین تمرین می‌کنند. چراکه این ورزش، مشتری خودش را دارد. هر فردی پایش به این طناب می‌خورد، دیگر آن را ول نمی‌کند و با عشق و علاقه اسلک لاین را جزو برنامه‌های روزانه زندگی‌اش جای می‌دهد.

چراکه در این ورزش لذت و نشاط خاصی وجود دارد. وقتی شما موفق می‌شوید و رکوردی را می‌شکنید یا فاصله بیشتری را طی می‌کنید و به ارتفاع بالاتری صعود می‌کنید، به این درک می‌رسید که این رشته ورزشی انتها ندارد و مملو از جذابیت است. به همین خاطر به آن وابسته می‌شوید و به دنبال ارتقای آن خواهید بود. » اعضای این گروه در آسیا بی‌رقیب هستند. آنها سال گذشته در ارتفاع بیش از ۲ هزار متری قله دماوند رکوردی به یاد ماندنی از خود به جای گذاشتند و در رشته واترلاین هم که با بستن طناب روی آب اجرا می‌شود، در کوه‌های سبلان رکورد دیگری به دست آوردند.

  • بیماری‌ها را درمان می‌کند

«مهدی جعفران» مسئول گروه اسلک لاین است. ۵ سال از زمان آشنایی او با این رشته ورزشی می‌گذرد و اکنون در پهنه غرب تهران شرکتی را در زمینه تولید ‌بند و وسایل ایمنی این رشته راه‌اندازی کرده و آن را به ثبت رسانده است. جعفران درباره این رشته ورزشی می‌گوید: «این ورزش نه تنها خود در چند شاخه اصلی به‌صورت حرفه‌ای انجام می‌شود، بلکه به‌عنوان رشته‌ای کمکی و مکمل برای تمامی ورزش‌ها مانند فوتبال، اسکی، شنا، اسکیت، ژیمناستیک، سنگ‌نوردی، کوه‌نوردی، تیراندازی، اسب‌سواری و مخصوصاً ورزش‌های اکستریم است و این ورزش برای همه فعالیت‌هایی که نیاز زیادی به تعادل عصب و عضله دارند، هم توصیه می‌شود. همچنین اسلک لاین برای انعطاف‌پذیری بدن، شناخت و آگاهی از اندام و ضعف‌های آنها، تقویت عضلات و سیستم اعصاب و بالا بردن توان ذهنی بسیار مفید است و از ۴ سالگی همه می‌توانند این ورزش را فرا گیرند. » وی همچنین در ادامه به ویژگی‌های درمانی این ورزش اشاره می‌کند و می‌گوید: «اسلک‌لاین فقط انجام حرکات ورزشی نیست. بلکه می‌توان برای درمان بعضی از بیماری‌ها مانند افسردگی، اوتیسم، بیش‌فعالی و ام. اس نیز از آن استفاده کرد. همچنین تمرینات اسلک‌لاین برای درمان و پیشگیری افراد طرد شده از جامعه مانند معتادان نیز بسیار کاربرد دارد. از طرفی این ورزش می‌تواند انرژی کودکان و نوجوانان را تخلیه کند و منش متفاوتی را برای زندگی و آفرینش به آنها یاد بدهد و در برقراری روابط اجتماعی به آنها کمک کند. »

  • جان سالم به در خواهید برد

وقتی روی ‌بند راه می‌روید، فقط کافی است نگاهی به زیر پایتان بیندازید؛ تا جایی که چشم کار می‌کند صخره و رودخانه‌ای خروشان خواهید دید، اما جای نگرانی وجود ندارد و این ورزش کاملاً بی‌خطر است. چون طناب محافظی دور کمر شما بسته شده است که تا ۳ تن وزن و فشار را تحمل می‌کند و در صورت سقوط از روی‌ بند، این طناب جان شما را نجات داده و به دادتان می‌رسد.  

  • هرگردی گردو نیست

اسلک لاین اگرچه شبیه بندبازی است، اما تفاوت‌های اساسی‌ای با آن دارد و نحوه اجرای آن متفاوت است. در ‌بندبازی، طناب یا سیم آهنی ضخیمی که بندباز روی آن راه می‌رود تقریباً بدون حرکت و کاملاً سفت بسته می‌شود و بندباز از چوب بلندی برای حفظ تعادلش استفاده می‌کند، اما در بندلغزی یا اسلک لاین تسمه کشیده شده بین دو نقطه نسبتاً شل و پرحرکت است و فرد باید بدون استفاده از چوب و به کمک حرکات دست و بدن تعادل خود را حفظ و از روی ‌بند عبور کند.  

  • مهارت کسب کنید

معمولاً ورزشکاران این رشته در ابتدای راه، روی طناب‌های ۵ سانتیمتری نحوه ایستادن، راه رفتن و حفظ تعادلشان را یاد می‌گیرند. کم‌کم که حرفه‌ای‌تر می‌شوند، طول تسمه زیاد و ارتفاعش از زمین هم بیشتر می‌شود و ورزشکاران هم روی تسمه‌های ۵/۲ سانتیمتری راه می‌روند.  

  • اسلک‌لاینی شوید

به گفته «مهدی مقدم» یکی از اعضای گروه این رشته ورزشی هیچ محدودیتی از نظر سن، قد یا وزن ندارد. حتی افراد سالمند ۷۰‌ـ ۸۰ ساله هم می‌توانند هیجان این ورزش را تجربه کنند. معمولاً در مدت ۳ تا ۶ ماه فرد علاقه‌مند می‌تواند تعادلش را نگه دارد، به راحتی روی طناب راه برود و برگردد. در اسلک لاین تمام عضلات بدن درگیر می‌شود و حتی‌ ریزماهیچه‌ها هم در این ورزش تحت تأثیر و فشار قرار می‌گیرند. شاید در هر رشته ورزشی یک یا بخشی از اندام بدن فرد درگیر شود، ولی در رشته اسلک لاین تمام عضلات ورزشکار از انگشت پا گرفته تا فرق سر در نگهداشتن حفظ تعادل نقش دارد. به همین خاطر کسانی که تازه شروع می‌کنند شاید در ناحیه پشت کمر، روی پا و پشت پا احساس درد داشته باشند که آن هم بعد از مدتی تمرین برطرف می‌شود.  

  • جشنواره بین‌المللی بیستون

اسلک لاین به شکل امروزی از سال ۸۷ به‌صورت خیلی غیرحرفه‌ای و مبتدی در ایران شکل گرفت. مهر ماه سال ۹۱ برای نخستین بار انجام حرکات در شاخه‌های لاین این رشته در جشنواره بین‌المللی بیستون به اجرا درآمد. «محمدرضا آبایی» نخستین ایرانی‌ای بود که این ورزش را در ارتفاع انجام داد.  

  • وردآورد در تسخیر گلایدر سوارها 
  • منطقه ۲۱ 

ارتفاعات اطراف مترو وردآورد بهترین مکان برای چتربازی و گلایدر سواری است و علاقه‌مندان می‌توانند پرواز در آسمان را با کایت و گلایدر در این مکان تجربه کنند. اگر گذرتان به این محدوده افتاده باشد، حتماً علاقه‌مندان به پرواز را سوار بر پاراگلایدرها خواهید دید. به گفته خلبانان این وسیله ورزشی افراد بدون نیاز به هیچ آموزشی می‌توانند همراه با یک خلبان ماهر در پروازی تفریحی با پاراگلایدر مخصوص دو نفره که حداقل ۱۴۰ و حداکثر ۲۲۰‌کیلوگرم وزن را تحمل می‌کند، در پهنای آسمان پرواز کرده و از این آرامش لذت ببرند. در شرایط مناسب آب و هوایی و بدور از ورزش باد و بارش باران و برف حداقل ۱۵ دقیقه برفراز آسمان خواهند بود. هزینه این ورزش مهیج با توجه به مدت پرواز از ۲۹۰ هزار تومان شروع می‌شود و تا ۳۵۰ هزار تومان متغیر خواهد بود.  

  • موتورسواری با کراس در کوهسار 
  • منطقه ۵ 

علاوه بر اینکه از موتور به‌عنوان وسیله برای‌ تردد استفاده می‌کنند، وسیله‌ای برای تفریحات مهیج هم محسوب می‌شود که با کمتر وسیله دیگری امکان آن وجود دارد، اما در شهر و کوچه پسکوچه‌ها و بزرگراه‌ها نمی‌توان با سرعت زیاد موتور راند و به همین‌خاطر فضاهای مشخصی برای موتورسواری در چند نقطه از شهر ایجاد شده است تا علاقه‌مندان به این تفریح بتوانند در فضایی ایمن تفریح مورد علاقه خود را دنبال کنند. یکی از این پیست‌ها پیست موتورسواری پارک جنگلی کوهسار است که علاوه بر آقایان، بانوان و حتی کودکان هم می‌توانند موتورسواری کنند. اگر مبتدی هستید، قبل از موتورسواری به‌صورت مقدماتی کلاس‌های آموزشی توسط مسئول کمیته آموزش کراس استان تهران برای شما برگزار می‌شود پیست موتورسواری کوهسار شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۹ تا ۱۸ فعال است، اما برای اطلاع از زمان و رزرو قبلی با شماره ۰۹۱۹۸۰۳۶۵۶۱ تماس بگیرید.  

کد خبر 439689

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha