سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۶
۰ نفر

محمدجواد حق‌شناس‌ - عضو شورای شهر تهران: امام علی(ع): کلُّ یومٍ لا یعصَی‌الله فیهِ فَهُوَ یومُ عیدٍ؛ «هر روزی که در آن گناه نشود همان روز، روز عید است.»

محمدجواد حق‌شناس‌

از میان مناسک مذهبی و آیینی دین مبین اسلام،‌ ماه مبارک رمضان، ‌ماه آلایش از پلیدی‌ها است و به‌دلیل ویژگی‌های معنوی و فضایلی چون حسن رفتار و صبر و آرامش، بیش از هر زمان‌ دیگر، فرصت رشد روحی و معنوی و انجام کار خیر و کمک به نیازمندان و مستمندان را فراهم می‌کند که همین نکته، باعث بهبود رفتارهای اجتماعی نیز می‌شود. از این‌رو ‌ماه مبارک رمضان به‌عنوان یک عید و جشن بزرگ، فصل مشترک کشورهای اسلامی و عید فطر، یکی از مهم‌ترین اعیاد مسلمانان است.از همین روست که همه کشورهای اسلامی حلول این‌ماه را جشن می‌گیرند و عنوان «رمضان‌الکریم» را برای معرفی‌ماه رحمت و معرفت برگزیده‌اند.

از سوی دیگر شب‌های رمضان فرصتی است برای شهروندان تا با کمک به نیازمندان، اکرام ایتام، عیادت از بیماران، فرهنگ نوعدوستی را بسط دهند و انتظار می‌رود سازمان‌ها و ارگان‌های ذیربط مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت ورزش و جوانان، وزارت آموزش و پرورش و سازمان‌های وابسته به شهرداری به‌ویژه مناطق، در این زمینه اقداماتی را در دستور کار خود قرار دهند و این روزها را ادامه جشن‌های نوروز و اعیاد شعبانیه تلقی کنند تا همانند نوروزگاه به الگوی رفتارمدیریت شهری برای دیگر شهرها تبدیل شود.

از آنجا که ماه رمضان،‌ماه دوری از گناه است، باید به استقبال یک جشن بزرگ برویم و شعار «جشن رمضان» شایسته این‌ماه مبارک است.

تلاوت‌های قرآن مجلسی در سطح مناطق و بوستان‌ها از دیگر رویکردهای مدیریت شهری در این ایام می‌تواند باشد. همچنین انتظار می‌رود شهرداری با کمک آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان در این‌ماه کارهای فرهنگی ازجمله حضور جمعی دانش‌آموزان در سالن‌های سینما را دنبال کنند تا فضا و فرصتی برای نخستین سال حضور جمعی شاد دانش‌آموزان، در ماه صیام تجربه شود.

ماه مبارک رمضان نه‌تنها فرصتی در حیطه شخصی افراد می‌تواند باشد که از منظر اجتماع و شهر نیز دارای اهمیت بوده و پرداختن به آن می‌تواند با تقویت روحیه نشاط اجتماعی و شادابی معنوی متاثر از این‌ماه فواید سرشاری را در جامعه به ارمغان آورد و امید است با جشن رمضان تجربه یک زندگی شبانه همراه با نشاط و معنویت را نیز برای تهران در این‌ماه مبارک پیش رو داشته باشیم.

کد خبر 439634

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha