دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: دکتر سعید نمکی، وزیر بهداشت می‌گوید: «بسیج ملی کنترل فشارخون بالا» در واقع شروعی برای کنترل یکی از معضلات خطرناک سلامتی انسان‌ها است.

سعيد نمكي

به گزارش خبرگزاری مهر، سعید نمکی، روز دوشنبه ۱۶ اردیبهشت در جلسه کمیته راهبردی بسیج ملی کنترل فشارخون بالا که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: «امروزه، بیماری‌های قلبی عروقی، فشارخون، ابتلاء به سرطان‌ها، تغییر سبک زندگی، حوادث ترافیکی، دیابت، چاقی و شیوه زندگی غلط، از معضلات نظام سلامت محسوب می‌شوند. »

وزیر بهداشت یکی از تهدیدکننده‌های خاموش سلامتی را فشارخون بالا خواند و گفت: « ۴۰ درصد از جمعیت مبتلا به فشارخون بالا از بیماری خود اطلاعی ندارند و زمانی متوجه فشارخون بالای آنها می‌شویم که بیمار را با مشکلات شدیدتر جسمی یا بروز حمله قلبی، به بیمارستان منتقل کرده و در ICU یا CCU بستری می‌کنند. »

دکتر نمکی افزود: «بیماری‌های مزمن کلیه که یکی از علائم پیشرفته فشارخون بالا است، نیاز سیستم درمانی کشور را به دستگاه‌های دیالیز افزایش داده است. بنابراین نیاز است که به مقوله فشارخون به عنوان یک صرفه جویی اقتصادی نیز نگریست. »

او با اشاره به برگزاری بسیج ملی فشارخون بالا در کشور، عنوان کرد: «در بسیج ملی کنترل فشارحون بالا، بیشترین هدف ما، افزایش آگاهی عمومی نسبت به خطرات فشارخون بالاست. مردم باید در این زمینه آگاه شوند و به فشارخون خود به عنوان یک عامل تهدیدکننده سلامتی، توجه ویژه ای داشته باشند. این امر در مردان ضرورت بیشتری پیدا می‌کند؛ چراکه در کشورهایی مانند ایران، مردان به چکاپ های دوره‌ای کمتر از زنان اهمیت می‌دهند. »

وزیر بهداشت با بیان اینکه برآورد شده است که در این پویش ملی، حدود دو میلیون نفر دارای فشارخون بالا شناسایی شوند، خاطرنشان کرد: «بعد از شناسایی موارد جدید مبتلا به فشارخون بالا، درمان و کنترل مستمر آنها نیز در دستور کار قرار دارد.»

نمکی با بیان اینکه بسیج ملی فشارخون بالا، اولین گام بسیج بهداشتی وزارت بهداشت در سال ۹۸ محسوب می‌شود، یادآور شد: «مسلم است که در این مرحله تمام مشکلات فشارخون کشور حل نمی‌شود و به یک باره نمی‌توان یک موضوع را نهادینه کرد، اما، این گام، در واقع شروعی برای کنترل یکی از معضلات خطرناک سلامتی انسان‌ها محسوب می‌شود. با این حرکت، قصد داریم آگاهی اجتماعی را افزایش داده و برنامه‌هایی را تدوین کنیم که تداوم این طرح ملی، حفظ شود. «

کد خبر 439511

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha