یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران برنامه‌های ویژه ماه رمضان را تشریح کرد و از استمرار ۲۲ پیاده‌راه‌ در ۲۲ منطقه در ایام ماه مبارک رمضان خبر داد.

ماه رمضان

به گزارش شهرنوشت، ابوالفضل رفیع، مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران در نشست تشریح برنامه‌های ماه مبارک رمضان با بیان این‌که در این ماه، فضای همدلی و کمک دوستی میان مردم ایجاد می‌شود، عنوان کرد: مطالعات نشان داده که میزان جرائم و بزهکاری در این ماه کاهش پیدا می‌کند.

او در ادامه افزود: به عنوان مدیریت شهری باید حال و هوای ماه مبارک مضان را بر شهر حاکم کنیم. هماهنگی‌های لازم برای نوشتن شعار و پیام‌های ماه مبارک رمضان روی بیلبورد شهری انجام شده‌است. این پیام‌ها برگرفته از ۲۵ فراز خطبه شعبانیه است.  

رفیع با اشاره به این‌که عنوان برنامه‌های این ماه مبارک، «شهر رمضان» است، گفت: باید در ایام رمضان نشاط معنوی، افزایش حس همدردی برای رسیدگی به نیازمندان، ترویج اذان گویی، انس با قرآن و همچنین اهمیت به مساجد را در دستور کار قرار دهیم.

مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران بیان کرد: یک هفته قبل از شروع ماه مبارک رمضان، رسیدگی به ایمنی مساجد توسط سازمان آتش‌نشانی بررسی خواهد شد تا حادثه مسجد ارگ تکرار نشود. در ابلاغی که برای مناطق انجام شده در ۱۲۲ مسجد محوری و شاخص، غبارروبی، عطرافشانی، تعمیرات ضروری، رمپ معلولین و شستشوی فرش‌ها صورت خواهد گرفت.

او افزود: محافل انس با قرآن ویژه بانوان در این ایام برگزار خواهد شد. در شب میلاد امام حسن (ع)، ۲۲ جشن بزرگ در ۲۲ منطقه تهران برگزار خواهد شد تا شادی و نشاط معنوی را در فضای شهری تهران حاکم کنیم. در این جشن برنامه‌های قرآنی، تجلیل از برگزیدگان قرآنی نیز انجام خواهد شد. افطاری ساده یکی دیگر از برنامه‌هایی است که در پردیس‌های فرهنگی منتخب شهر جهت حمایت و ایجاد بستر مناسب جهت نذر افطاری صورت خواهد گرفت.

رفیع در ادامه افزود: جشن بزرگ روزه اولی‌ها، ویژه دختران روزه اولی همراه با اهدای بسته فرهنگی در مساجد و مراکز فرهنگی صورت خواهد گرفت. جلسات خانگی قرآن همراه با بسته‌های قرآنی یکی دیگر از برنامه‌ها است که معرفی و تبلیغ جلسات با استفاده از پرتابل‌های در اختیار شهرداری اطلاع رسانی خواهد شد. چاووشی و منقبت خوانی ماه مبارک رمضان توسط گروه های موسیقی اقوام به سبک و سیاق سنتی و مذهبی نیز برای این ایام پیش بینی شده است. در پردیس فرهنگی «شهر رمضان» نیز فعالیت‌هایی از قبیل استقرار مهد قرآنی جهت نگهداری از کودکان حین برنامه‌های فرهنگی مذهبی، ارائه و فروش محصولات فرهنگی به نفع سیل زدگان همراه با جمع آوری کمک‌های مردمی و آماده سازی و بهسازی فضا و حریم مساجد انجام خواهد شد.

او در مورد مراسم عید فطر، گفت: برپایی ایستگاه‌های فرهنگی در جوار محل برگزاری نماز عید فطر، اهداء بسته فرهنگی ویژه نوجوانان و اهداء شاخه گل به نمازگزاران از جمله برنامه‌های این مناسبت خواهد بود.

رفیع با بیان این‌که برپایی پیاده‌راه های فرهنگی و هنری در راستای احیای حیات شبانه شهر انجام خواهد شد، تصریح کرد: ۲۲ پیاده‌راه بعد از افطار تا نیمه شب با حال و هوای ماه رمضام در شهر تهران برگزار خواهد شد. این پیاده راه‌ها شامل سکوی هنر، سکوی رونق تولید، سکوی سلامت، سکوی کودک و نوجوان، سکوی کودک و نوجوان، سکوی ورزش، بازی و سرگرمی و سکوی تغذیه سالم است. اسامی پیاده‌ راه‌ها به شرح زیر است:
بوستان قیطریه، بوستان نهج البلاغه، بوستان ملت، بوستان پلیس، بوستان جوانمردان، بوستان لاله، باغ موزه قصر، بوستان فدک، بوستان المهدی، روبروی موزه هفت چنار (بریانک)، بوستان دانشجو، بوستان هرندی، فلکه دوم نیروی هوایی، بوستان سمیه، بوستان پامچال، بازار دوم بازی آباد، خیابان شهید ابدام، بوستان قائم، بوستان ولایت، جوار حرم عبدالعظیم حسنیف بوستان نرگس و دریاچه شهدای خلیج فارس.

او در مورد برنامه‌های ماه مبارک رمضان در برج میلاد تشریح کرد: برپایی استیج در گذرگاه میلاد با رویکرد اجرای برنامه‌های فرهنگی، مذهبی و برپایی ورک شاپ آثار هنری قرآنی، برپایی غرفه های مختلف درحوزه شیرینی، بازی و سرگرمی با رویکرد نشاط اجتماعی، برپایی غرفه‌های سوغات، صنایع دستی و عفاف و حجاب با رویکرد آشنایی مردم با سوغات و صنایع دستی استان‌ها، برپایی نماز جماعت، استیج با موضوعات دینی و مذهبی و فرهنگی، استقرار کانترهای تبلیغاتی در فضای جشنواره با هدف معرفی محصولات ایرانی، بازدید ایتام از برج و دلفیناریوم به همراه شام با کمک و حمایت خیرین، برپایی شب شعر در رثای بانوی گرامی با حضور شاعران آئینی، استهلال ماه با همکاری ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری طبق روال گذشته، برپایی آئین سنتی گلاب گیری، برپایی جشن ولادت امام حسن در استیج میدانی و رصد اجرام آسمانی برای علاقه مندان جزو برنامه‌های در دستور اجرا برای برج میلاد است.

رفیع در مورد برنامه‌های ویژه بانوان، عنوان کرد: برگزاری ویژه برنامه "دختران روزه اولی"، برگزاری نشست زنان کار آفرین به مناسبت وفات حضرت خدیجه (س) و برپایی نمایشگاه دستاوردهای زنان سیل زده با هدف ایجاد روحیه مجدد کارایی و ارتقای حس توانمندی و خود باوری نیز جزو برنامه های ماست.

مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در مورد دیگر برنامه‌ها، اظهار کرد: فعالیت ایستگاه‌های ثابت و سیار اهدای خون، کمپین «تغییر الگو و کاهش مصرف کیسه ها، ظروف و محصولات یک بار مصرف پلاستیکی و جایگزین کردن مواد قابل بازیافت غیرپلاستیکی» و برگزاری کارگاه‌های آموزشی با موضوع تغذیه سالم جزو دیگر برنامه‌های اجرایی در ماه مبارک رمضان است.

او در خصوص برنامه‌های سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی بیان کرد: اهداء سبد خواروبار ویژه تکریم خانواده‌های در معرض آسیب و آسیب دیده، اختصاص ۵ میلیون ریال به صورت سبد، کالا یا بن شهروندی برای ۱۱۱ خانواده، آماده سازی و غباروبی نمازخانه های مراکز تحت پوشش، برگزاری برنامه‌های تلاوت قرآن ویژه مددجویان و پرسنل، تهیه سبد کالا ویژه کودکان آسیب دیده و در معرض آسیب، دیدار با کارگران از کار افتاده با حضور شهردار منطقه، ارائه محصولات و تولیدات کسب و کارهای محلی و مشاغل خانگی و همچنین نشستن‌های با موضوع انتقال تجربیات و مشاوره جهت راه اندازی کسب و کار از جمله برنامه‌های این سازمان است.

رفیع در پایان، برنامه‌های سازمان ورزش را این‌چنین تشریح کرد: جشنواره تفریحی ورزشی، مسابقات جام رمضان (بانوان)، ایستگاه های فعالیت بدنی در مناطق ۲۲ گانه هر منطقه حداقل ۵ ایستگاه صبح گاهی ویژه سالمندان و طلاب حوزه علمیه، همایش ایروبیک، کارگاه‌های آموزشی – ورزشی، ایستگاه‌های فعالیت بدنی شامل برپایی ایستگاه‌های فعالیت بدنی بعد از افطار در بوستان‌های سطح شهر و مسابقات ورزشی جام رمضان(آقایان) جزو برنامه‌های این سازمان است.

کد خبر 439325

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha