همشهری آنلاین: دادستان پیشین تهران با بیان اینکه؛ دوره من با دود و آتش فتنه آغاز و با دود و آتش تحریم و فساد اقتصادی به پایان رسید گفت بعد از مرتضوی دید خوبی به دادستانی تهران وجود نداشت

جعفری دولت‌آبادی

جعفری دولت‌آبادی در مراسم تکریم و معارفه دادستان تهران طی سخانی به موارد مختلفی در دوران مدیریت‌اش اشاره کرد که ایلنا آن را منتشر کرده است، بخش‌هایی از صحبت‌های وی بدین قرار است:

 دادستانی ظرفیت پیشگیرانه دارد. در دوره آیت الله لاریجانی از این ظرفیت کمتر استفاده شد... این ظرفیت بسیار مهم بود که دادستانی کمتر توانست از آن استفاده کند و امیدواریم در دوره جدید دادستانی از این ظرفیت بسیار بالا استفاده کند.

مطالبه‌گری کمتر در دادستانی رخ داده است، درحالی که دادستان به لحاظ داشتن سمت ادعای عمومی، نظارت بر برخی از مقامات و  قدرت قانونی می‌تواند حقوق مردم و عامه را مطالبه کند و این چیزی است که در جلسات گفتم، مهمترین وجه شما مطالبه‌گری است. چه بسا حوادثی در کشور رخ داده اگر مطالبه‌گری زودتر صورت می‌گرفت مسیر به گونه دیگری پیش می‌رفت

درست است که دادستانی بعد قضایی دارد اما چهره اجتماعی کمرنگی هم ندارد، در قضیه آسیب‌های اجتماعی دادستان ورود کرده است.  

وقتی من به دادستانی تهران آمدم، تهران در دود و آتش می‌سوخت و هر روز اعتراضات خیابانی و دستگیری داشتیم. علاوه بر این به دلیل قضیه مرتضوی دید خوبی به دادستانی تهران نبود. ۱۸ ماه سختی بود که پشت سر گذاشتیم.   پس از قضیه فتنه، موج اول تحریم‌ها را داشتیم که منجر به تشکیل پرونده‌های زیادی از جمله پرونده مه آفرید شد و همچنین بازداشت‌هایی از مسئولان دولتی در آن سال داشتیم.

پس از روی کار آمدن دولت جدید، با پرونده بابک زنجانی مواجه شدیم. پرونده‌ای که شش سال است در حال بررسی است و هنوز زلزله بابک زنجانی پا برجاست. متهم در این مدت ۳۰ هزار نامه نوشته است، اینها را می‌گویم که در تاریخ بماند و  آنها که می‌گفتند آقای دادستان چه می‌کنید، بدانند که تمامی این نامه‌ها خوانده شد و امیدوارم دادستان جدید وقت کنند و آنها را بخواند.

آشوب‌های دی ماه سال ۹۶ و قضیه دراویش در اسفند ماه آن سال را داشتیم و  پس از آن و در سال ۹۷ مشکلات اقتصادی و پرونده‌های مفاسد اقتصادی را داشتیم. افراد زیادی کارشکنی کرده و مقاومت می‌کردند و ما باید از این مسیر سنگلاخ عبور می‌کردیم. دوره من با دود و آتش فتنه آغاز و با دود و آتش تحریم و فساد اقتصادی به پایان رسید.

دو سال کلنجار رفتم تا در قوه قضائیه جا بیندازم که بانک‌ها متولی ندارند. با تجربه‌ای که از پرونده امیر منصور داشتم بر تشکیل دادسرای جرایم پولی و بانکی تاکید داشتم. همچنین دادسرای فرهنگ و رسانه هم به طور تخصصی فعالیت خود را ادامه داد. روزی که من به دادستانی آمدم دو سه شعبه فقط مسائل امنیتی را بر عهده داشتند، اما در دوره ۱۰ سال اخیر، دادسرای امنیت فعالیت خوبی را داشت.

پرونده‌های برادر رئیس‌جمهور، مهدی هاشمی، پرونده‌های امنیتی مؤسسات مالی از جمله پرونده‌های مهم بودند و بیشتر وقت من صرف این پرونده‌ها می‌شد که همگی چندین جلد داشتند و من هفت صبح می‌آمدم و یازده شب می‌رفتم و غالباً پنج شنبه‌ها هم سر کار بودم.

کد خبر 439271

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha