سمیرا باباجانپور - خبرنگار: خط ۶ مترو در انتهای مسیر خود به ایستگاه شهدای کن می‌رسد، ایستگاهی که شما را به نبض گردشگری طبیعی پایتخت دعوت می‌کند.

پارک جنگی کوهسار

پارک جنگلی کوهسار در این محدوده نمادی از احترام شهروندان تهرانی به محیط‌زیست است. جایی که می‌توانی همه عادت‌های زندگی شهری را پشت درهایش جا بگذاری و دوباره به آسمان آبی سلام کنی. پارک جنگلی کوهسار با مساحت ۶ هزار و ۲۰۰ هکتاری خود نه‌تنها بزرگ‌ترین پارک جنگلی تهران محسوب می‌شود بلکه به‌عنوان نمونه‌ای وسیع و استاندارد، جایگاه ویژه‌ای در میان مناطق گردشگری کشور دارد. برخلاف سال‌های گذشته، بارش‌های بهاری سال ۱۳۹۸ چهره متفاوتی را به این بوستان جنگلی بخشیده است.

پارک جنگلی کوهسار بیش از پیش گلباران شده است و درختانش سبزتر و با طراوت‌تر چشمنوازی می‌کنند. یک هفته‌ای می‌شود که اقاقیای کوهسار سرباز کرده‌اند و کوهسار یک دست به رنگ بنفش درآمده است. خورشید از این بالا گرم‌تر و شفاف‌تر می‌تابد و نسیم رقص‌کنان عطر خوش گل‌های بهاری را می‌پراکند. اگرچه مدیران شهری منطقه۵ از بوستان کوهسار به‌عنوان بزرگ‌ترین مجموعه گردشگری پایتخت با امکانات تفریحی و ورزشی خاص نام می‌برند اما بوستان با همین کوه و سبزه و گل‌هایش نیز جذاب‌ترین گزینه برای گردش و تفریح تهرانی‌ها محسوب می‌شود.  
 

شهاب‌الدین محمدی|مدیر مجموعه کوهسار

  • اینجا فیلتر تنفسی شهر

«سیدشهاب‌الدین محمدی» مدیر باسابقه مجموعه کوهسار، در اتاقش که مشرف به طبیعت بکری است میزبان ما می‌شود. او معتقد است کوهسار بیشتر از اینکه یک پارک باشد، یک مجموعه است. مجموعه‌ای که قرار است در مساحتی به وسعت ۶ هزار و ۲۰۰ هکتار در اختیار شهروندان تهرانی قرار بگیرد. محمدی می‌گوید: «سال ۱۳۸۴ این طرح پایه‌گذاری شد. در این سال شهرداری منطقه ۵ این پتانسیل را دید که کل دامنه جنوبی البرز و اراضی‌ای را که مشرف به منطقه ۵ هستند برای جلوگیری از توسعه بی‌رویه شهر و حفاظت از باقی مانده باغ‌های این محدوده و هم به‌عنوان فیلتر تنفسی تهران در ابعاد فرامنطقه‌ای در نظر گرفته شود. » 

  • بزرگ‌ترین بوستان طبیعی پایتخت

این بوستان طبیعی به‌عنوان یکی از مراکز جذاب مورد توجه شهروندان و در راستای سیاست‌های مدیریت شهری در احیای منابع طبیعی و حفظ محیط‌زیست توسعه پیدا کرده است. در طرح توسعه کوهسار کاربری‌های تفریحی، گردشی و زیست‌محیطی مورد توجه قرار گرفته است. در فاز نخست مجموعه کوهسار، طرح‌های ساخت زمین بازی کودکان، تأمین روشنایی، ساخت فضاهای ورزشی، نمازخانه، سرویس بهداشتی و همچنین شبکه عبوری و دسترسی به مجموعه اجرا شده است.  در فازهای بعدی ساخت خط تله‌کابین، رستوران، هتل، شهربازی، باشگاه سوارکاری، مجتمع خدمات اطلاع‌رسانی به توریست و... قرار است با مشارکت سرمایه‌گذار خصوصی اجرا شود. »

  • در انتظار طولانی‌ترین تله‌کابین تهران 

تله‌کابین کوهسار یکی از بزرگ‌ترین تله‌کابین‌های کشور خواهد بود. این تله‌کابین در فاز اول از ورودی کوهسار تا بلندی‌های قله بندعیش در تراز ۲ هزار ۳۲۰مسافر را هدایت می‌کند. در فاز ۲ هدف زیارتی پیدا می‌کند و به سمت امامزاده داود(ع) پیش می‌رود و در فاز ۳ آن‌که در حال حاضر فقط طراحی شده است بحث اتصال این تله‌کابین به تله‌کابین توچال مطرح است. محمدی می‌گوید: «طرح تله‌کابین کوهسار تصویب شده و حتی سرمایه‌گذار آن هم مشخص است و طراحان بین‌المللی روی آن کارکرده‌اند. حناچی شهرداری تهران هم نوید اجرای این طرح را داده است. در حال حاضر همه طرح‌های تکمیلی به منابع طبیعی ارائه شده است که بعد از تصویب منابع طبیعی ان‌شاءالله سال ۱۳۹۹ کار اجرایی آن شروع می‌شود. » 

  • ۳ قنات و ۱۴مخزن بزرگ 

طراوت و سبزی کوهسار تنها وابسته به آب است نکته‌ای که مدیر مجموعه تأکید زیادی به آن دارد و می‌گوید: «۳ قنات اصلی وجود دارد که بخش زیادی از آب مجموعه را تأمین می‌کنند. قنات گلنوش، قنات جانبازان و قنات شهران قنات‌های قدیمی هستند که آب آنها را پمپاژ می‌کنیم و از طریق ۱۴ مخزن بزرگ با ظرفیت ۳۹ هزارمترمکعب آب را تا تراز ۲هزارو۴۰۰ هدایت می‌کنیم. » او ادامه می‌دهد: «یکی از رویکردهای اولیه ما این بود که تا جایی که امکان دارد در کاهش آلودگی محیط‌زیست پیشرو باشیم. برای همین از ابتدا به جای اینکه همه آبیاری‌ها را با تانکر انجام دهیم از مخازنی استفاده کردیم که آب در آنها پمپاژ می‌شود. در مجموعه کوهسار تنها ۲ تانکر آب وجود دارد که آن هم برای نقاط کور در نظر گرفته شده است و مابقی از طریق شبکه مویرگی آبیاری که با این ۱۴مخزن مشروب می‌شوند آبیاری انجام می‌گیرد. آبیاری ۶۳۰ اصله درخت دست‌کاشت در کوهسار به این روش انجام می‌شود. »

  • پیست موتور تا پارک گیاهان دارویی 

جذابیت‌های این بوستان طبیعی با تفریح‌های هیجان‌انگیزی همراه شده است. در کوهسار پیست موتورکراس و پاراگلایدر فعال است. البته فضای مناسبی برای مارش سوارکاری و شهربازی در نظر گرفته شده است. با مطالعات زمین‌شناسی که زیر نظر استادان این رشته انجام گرفته گسل‌های جذابی شناسایی شده است که قابلیت ساخت نخستین ژئو پارک پایتخت را فراهم می‌کند. با این حال شهروندان منطقه ۵ امسال باید منتظر راه‌اندازی نخستین پارک گیاهان دارویی به مساحت ۱۷ هکتاری در کوهسار باشند. پارکی که این امکان را برای مردم فراهم می‌کند که با انواع گیاهان دارویی آشنا شوند و آنها را بچینند و بخرند.  

  • گردشگری زیر سایه درختان چیتگر 

منطقه ۲۲ با ۱۷۰مترمربع سرانه فضای سبز یکی از مناطق سبز در تهران محسوب می‌شود. پارک جنگلی چیتگر بخش مهمی از فضای سبز عمومی این منطقه را تشکیل می‌دهد. بوستانی با ساختار طبیعی که توانسته موقعیت گردشگری جذابی در غرب تهران ایجاد کند. بوستان جنگلی چیتگر سال ۱۳۴۲ توسط سازمان جنگل‌ها و مراتع ساخته شده و در حال حاضر تحت مدیریت شهرداری منطقه ۲۲ قرار دارد. پوشش درختی بوستان منحصربه‌فرد، ‌گونه‌های جانوری مختلف و عبور مسیل چیتگر از وسط پارک، این محدوده را به دو بخش غربی و شرقی تقسیم کرده است.   پارک جنگلی چیتگر از جنوب به آزادراه تهران ـ کرج، از شمال به بزرگراه شهید حکیم غرب (شهید همدانی) و از غرب به شهرک سرو آزاد و شهرک پیکانشهر و باغ گیاه‌شناسی و از شرق به منطقه خرگوش‌دره محدود می‌شود. در حال حاضر به‌طور متوسط روزانه ۱۰هزار نفر از این بوستان بازدید می‌کنند.  

  • مسافران مهمان بوستان المهدی(عج)  

کمبود فضای سبز در منطقه ۹ همواره یکی از مطالبات اصلی شهروندان این منطقه  بوده است.  موضوع فضای سبز در منطقه ۹ تهران، بـسیار پراهمیـت اسـت. ۸۱/۱۷مترمربع فضای سبز در منطقه ۹ وجود دارد. در این میان بوستان المهدی(عج) تنها فضای سبز محلی این منطقه است. بوستان محلی‌ای که به دلیل نزدیکی به ترمینال آزادی همیشه مملو از رهگذران و مسافران است. پارک المهدی(عج) با مساحت تقریبی ۲۵ هزار و ۵۰۰‌مترمربع در سال ۱۳۶۵ افتتاح شد. در این پارک دریاچه بزرگی وجود دارد که جلوه زیبایی به آن بخشیده است. خانه اخبار، زمین بازی کودکان، زمین اسکیت، وسایل پرورش اندام، نمازخانه، آلاچیق‌هایی برای استراحت مسافران و رهگذران از جمله امکانات این پارک است.

کد خبر 439246

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha