فریبا خانی: من و نمایشگاه کتاب، دوست‌های دیرینه‌ایم. از نوجوانی تا امروز، هرسال به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آمده‌ام. ۳۲ سال دوستی کم نیست. خیلی ‌سال‌ها خبرنگار ستادهای خبری نمایشگاه بوده‌ام و حالا چند سالی است که برای هفته‌نامه‌ دوچرخه به این‌جا می‌آیم.

من و دوست قديمی‌ام كتاب

  امسال هم۲۶۰ ناشر کودک و نوجوان در رواق شرقی مصلای امام خمینیره  در نمایشگاه دور هم جمع شده‌اند.

به قول دوستی، امسال هوا دیوانه است و ما الحمدالله از فروردین یک‌هو وارد بهمن‌ شده‌ایم و هوای تهران در روزهای اول نمایشگاه سرد است و هوای رواق شرقی هم سردتر. امسال یزد به‌عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب‌شده و به‌همین منظور غرفه‌ای برای جلب توجه دوست‌داران کتاب و معرفی برنامه‌هایش برپا کرده است. هنگام بازدید از نمایشگاه، می‌توانید از برنامه‌های ویژه‌ی این غرفه هم  استفاده کنید.

انتشارات فنی ایران دو سال است که رادیونردبان را تأسیس کرده است. می‌توانید با مراجعه به غرفه‌ی انتشارات فنی، در  این رادیو پیام بگذارید، بخشی ‌از قصه‌ها را بخوانید، کتاب معرفی کنید یا پیام محیط‌زیستی بگذارید. رادیونردبان در سه بخش قصه‌ها، پادکست‌ها و فایل‌های صوتی آموزشی، سعی دارد استفاده از شعرها و داستان‌هایش را تسهیل کند و از امکانات رادیوی اینترنتی برای آموزش کودکان و بزرگ‌سالان بهره ببرد.

امسال غرفه‌ی انتشارات افق  با دوچرخه‌هایی که از سقف آویزان کرده بسیاری از نگاه‌ها را به‌سمت خود می‌کشد. نشر افق این دوچرخه‌ها را برای برنده‌ها از سقف غرفه آویخته است. غرفه‌ی افق در نمایشگاه مسابقه‌هایی برگزار می‌کند. صوفیه فرازی، یکی از اعضای روابط‌عمومی نشر افق درباره‌ی مسابقه‌ها این‌طور به خبرنگار هفته‌نامه‌ی دوچرخه توضیح می‌دهد: «برای هفت تا ۱۰ ساله‌ها و ۱۱ تا ۱۷ساله‌ها مسابقه‌هایی اجرا می‌شود که به برندگان آن‌ها دوچرخه جایزه داده می‌شود.»

انتشارات پرتقال هم مسابقه‌ای به نام «خبرنگار پرتقالی» برگزار می‌کند.   در این مسابقه نوجوانان می‌توانند از خبرهای پرتقالی گزارش تهیه کنند و با مصاحبه، ویدیو، فایل صوتی، عکس و مطلب طنز تهیه کنند و اگر برنده شدند، جایزه بگیرند. این انتشارات۲۵۰ عنوان کتاب جدید به نمایشگاه آورده است.

به «کتاب چ»، بخش کودک و نوجوان نشر چشمه، می رویم. یکی از کارشناسان غرفه می‌گوید: «تعدادی کتاب نوجوان داریم که  قبلاً در چارچوب کتاب‌های ونوشه منتشر شده بودند و حالا تجدید چاپ شده‌اند؛ مثل «شرورترین دختر در مدرسه» در سه جلد، «نمایشی در کهکشان» ترجمه‌ی محبوبه نجف‌خانی و «قول شرف» ترجمه‌ی پروین علی‌پور.   به تازگی هم کتابی منتشر شده با عنوان «همه چیز روی وافل» نوشته‌ی یولی هورواث و ترجمه‌ی مانلی شیرگیری.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم امسال با بیش از ۰۸۷ عنوان از کتاب‌های جدید و بازنشری   شامل رمان، مذهبی، شعر، علمی، کتاب کاردستی، کتاب‌های نفیس، کتاب‌های بریل، چندزبانه و... در نمایشگاه حاضر است وآثارش را هم با ۰۱درصد تخفیف عرضه می‌کند.

در غرفه‌ی انتشارات پیدایش، حورا وهاج، مسئول روابط‌عمومی این انتشاراتی می‌گوید: «نشر پیدایش امسال با  ۴۳ کتاب تازه به نمایشگاه آمده است.» به گفته‌ی او «باشگاه خوانندگان نشر پیدایش بیش از چهارهزار عضو دارد و امسال هم خوانندگان کودک و نوجوان می‌توانند به غرفه‌ی پیدایش بیایند و کارت عضویت دریافت کنند.»

اتفاق جالب دیگر هم این‌که به‌تازگی خانه‌ی کتاب پیدایش در خیابان  پاسداران افتتاح شده است.

نکته‌ی متفاوت نمایشگاه امسال این است که به‌خاطر افزایش قیمت کاغذ، مدام در نمایشگاه کتاب این جمله را می‌شنویدکه قیمت امروز کتاب این است و اگر چاپ جدید باشد، قیمتش چند برابر می‌شود. نمایشگاه کتاب تا ۱۴ اردیبهشت، در مصلا منتظر شماست!

کد خبر 439174

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha