همشهری آنلاین: لویه جرگۀ مشورتی افغانستان پس از پنج روز جلسه درخصوص ساز و کار صلح با طالبان با صدور قطعنامه ای به کار خود پایان داد.

جلسه لویه جرگه در افغانستان

به گزارش ایرنا، در این قطعنامه ۲۳ ماده ای، از طالبان خواسته شد با توجه به خساراتی که جنگ به کشور و مردم افغانستان تحمیل کرده است، ضمن آتش بس، در سازندگی کشور مشارکت کنند. گروه طالبان پیش از این با صدور اطلاعیه ای ضمن به رسمیت نشناختن لویه جرگه صلح، به شخصیت های افغانستان توصیه کرده بود که در این جرگه شرکت نکنند.

قطعنامه اختتامیه جرگه همچنین از دولت و طالبان خواست به مناست ماه مبارک ضمن اعلام آتش بس، زمینه‌ را برای تبادل اسرای دو طرف آماده کنند.

این قطعنامه ضمن به رسمیت شناختن قانون اساسی و نظام جمهوری اسلامی افغانستان تاکید کرده است که تغییرات لازم را می توان در چارچوب های خاص اعمال کرد.

لویه جرگه مشورتی صلح در قطعنامه پایانی خود همچنین بر مذاکرات بین الافغانی صلح با طالبان تاکید و ترکیب هیات مذاکره کننده با این گروه را ۵۰ تن پیشنهاد داد.

رئیس‌جمهوری افغانستان نیز در سخنانی در مراسم اختتامیه جرگه، قطعنامه این نشست را نقشه راه دولت افغانستان دانست.

وی تاکید کرد که تصمیم های این جرگه در اولویت کاری دولت خواهد بود.

اشرف غنی همچنین اعلام کرد به پاس احترام به جرگه و ماه مبارک رمضان، ۱۷۵ زندانی گروه طالبان آزاد می‌شوند.

رئیس جمهوری افغانستان از طالبان هم خواست برای آزادی زندانیان دو طرف با دولت گفت وگو کند.

وی تاکید کرد که افغانستان می‌خواهد خود میزبان گفت وگوهای صلح باشد و از طالبان خواست برای گفت‌ وگو در داخل کشور اعلام آمادگی کند.

وقتی دور ششم مذکرات صلح افغانستان در دوحه قطر به رهبری زلمی خلیلزاد نماینده ایالات متحده با طالبان به بن بست رسید، زمزمه تشکیل لویه جرگه مشورتی صلح در کابل قوت گرفت.

کابل هفت روز تعطیل شد تا روز دوشنبه نهم اردیبهشت ماه جاری، جرگه مشورتی صلح با شرکت ۳۲۰۰ نفر افتتاح شود.

برگزاری این جرگه در میان تدابیر شدید امنیتی، این امید را در میان دوستان افغانستان ایجاد کرد، تا قدم های برداشته شده برای صلح در این کشور شدت بگیرد.

از ویژگی های این دوره از جرگه، حضور ۳۰ درصدی زنان در آن بود که در جرگه های دیگر، نمونه آن وجود نداشت. زنان ۵۰ درصد از جمعیت افغانستان هستند.

«عبد رب رسول سیاف» از فرماندهان پیشین جهادی به پیشنهاد رئیس جمهوری غنی و با تائید شرکت کنندگان به عنوان رئیس جرگه انتخاب شد.

جدای از مسایل و اختلاف های سیاسی داخلی پیرامون برپایی جرگه، همسایگان کابل به خصوص جمهوری اسلامی ایران از هر تلاشی برای ایجاد صلح و رهایی ملت دوست و برادر افغانستان از جنگ خانمانسوز استقبال می کند.

بی گمان برپایی صلح در افغانستان و خروج متجاوزان غربی از این کشور، این فرصت را برای ملت بزرگ افغانستان فراهم می آورد تا در کنار هم، برای بازسازی و توسعه کشورشان تلاش کنند.

کد خبر 439134

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha