همشهری آنلاین: برای نخستین بار در دو قرن گذشته، یک امپراتور در ژاپن از مقام خود کناره‌گیری می‌کند. آکی‌هیتو، تخت امپراتوری ژاپن را به پسر خود، ناروهیتو واگذار می‌کند. از این روز، به عنوان یک روز مهم در تاریخ ژاپن یاد می‌شود.

آکی‌هیتو

به گزارش دویچه وله، یک امپراتور می‌رود و امپراتور دیگری به جای او زمام امور را به‌دست می‌گیرد. روز اول ماه مه، پایان دوره امپراتوری آکی‌هیتو و سرآغاز دوره امپراتوری پسر او، ناروهیتو است.

سایت خبری "تاگس‌شاو" وابسته به شبکه یک تلویزیون آلمان روز ۱۰ اردیبهشت (۳۰ آوریل) با انتشار گزارشی از توکیو، خبر از جابه‌جایی در امپراتوری ژاپن داده است.

ژاپن در نخستین سال امپراتوری ناروهیتو قرار دارد. او با شعار "ریوآ" امپراتوری خود را آغاز کرده است. واژه‌ای که بازگردان آن چنین است: "هارمونی زیبا".

در ژاپن، سن بازنشستگی ۶۰ سال است. ناروهیتو اما زمانی بر تخت امپراتوری ژاپن می‌نشیند که ۵۹ سال سن دارد. او نخستین فرد از خانواده خود است که بخشی از تحصیلاتش را در خارج از کشور سپری کرده است.

ناروهیتو، برای ادامه تحصیل خود به دانشگاه آکسفورد رفت و دو سال در آن دانشگاه تحصیل کرد.

  • راه پدر

کسانی که عادت دارند صبح‌ها خیلی زود از بستر برخیزند، می‌توانند شاهد ورزش و دویدن ناروهیتو در آن بخش از باغ قصر باشند که تماشای آن برای عموم آزاد است. ناروهیتو، سال‌های زیادی از عمر خود را صرف تحقیق و پژوهش در امور زیست‌محیطی و تامین آب کرده است.

فولکر اشتانتسل، سفیر سابق آلمان در ژاپن بر این باور است که ناروهیتو خیلی زود موفق خواهد شد، جای خالی پدر خود را پر کند. او می‌گوید: «او جوان‌تر و کنجکاوتر از پدر خود است، تجربه جهانی بیشتری دارد و در انگلستان تحصیل کرده است.»

سفیر سابق آلمان در ژاپن بر این باور است که ناروهیتو، راه پدر خود را دنبال خواهد کرد. ماکوتو واتانابه، فرمانده ارشد پیشین دربار نیز بر این باور است: «ناروهیتو در تمامی این سال‌ها با دقت فعالیت‌های پدر خود را دنبال کرده و به سخنان او گوش داده است. و این، انتقال تجربه تنها محدود به مسائل رسمی نمی‌شود، بلکه محدوده زندگی خصوصی را نیز در بر می‌گیرد.»

او می‌گوید: «به گمان من، اینگونه نیست که امپراتور ژاپن پیش از کناره‌گیری از مقام خود به پسرش گفته باشد تو باید این کار را بکنی یا باید اینگونه بیاندیشی. او تمامی تجربه و دانش خود را در این زمینه به شکلی منطقی در اختیار فرزند خود قرار داده است.»

  • جشن بزرگ انتقال قدرت

موضوع انتقال قدرت در امپراتوری ژاپن از جمله مسائلی است که مورد توجه خاص شهروندان آن کشور قرار دارد. اما در حال حاضر همه نگاه‌ها متوجه امپراتور جدید، ناروهیتو است.

او نیز همچون پدر خود سه نماد مربوط به امپراتوری را دریافت می‌کند: یک شمشیر، یک آینه و یک زنجیر شانس و اقبال. گرچه این سه نماد در یک صندوقچه بسته قرار دارند و مدت‌هاست که کسی نگاهی به درون این صندوقچه نیانداخته است.

مراسم مربوط به شروع کار ناروهیتو در پاییز سال جاری برگزار می‌شود. قرار است که بیش از ۲۵۰۰ مهمان از ژاپن و سایر کشورها در این مراسم شرکت کنند.

کد خبر 438877

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha