مریم قاسمی-خبرنگار: پس از شروع بارندگی‌ها، طغیان رودخانه‌ها و قرار گرفتن در موقعیت بحرانی سیلاب و بروز خسارت‌های متعدد به شهروندان، ستاد مدیریت بحران در مناطق مختلف تشکیل شد و برای مهار سیلاب‌ها و جلوگیری از خسارت‌، کارگروه‌هایی تشکیل و آغاز به کار کردند.

رسوب زدایی کن

شهرداری منطقه ۱۸ به دلیل موقعیت استراتژیک و همچنین قرارگیری در مسیر رودخانه بزرگ کن که از بالادست شهر تهران به این منطقه می‌آید، یکی از مناطق پرکار در این زمان بود و نقش تأثیرگذاری در مهار بحران سیل در این قسمت از شهر داشت. نگرانی اهالی این بود که با جاری شدن سیلاب و بالا آمدن سطح آب و بستر رودخانه کن، بافت مسکونی اطراف زیر آب برود و همچنین با تخریب پل سواره‌رو کن، جان شهروندان به‌ویژه رانندگان عبوری به خطر بیفتد. «امیر محمدی» شهردار ناحیه ۵ منطقه ۱۸ از نتیجه تلاش شبانه‌روزی کارگران شهرداری در مهار بحران رودخانه کن سخن می‌گوید.

«از یک ‌ماه قبل با تشکیل ستاد مدیریت بحران در شهرداری منطقه ۱۸، کار عملیاتی و مهندسی برای ساماندهی و مدیریت حوادث و بحران مسیل رودخانه کن آغاز شد و با استفاده از نیروی انسانی لازم و همچنین تأمین امکانات و تجهیزات راه‌سازی نظیر ماشین‌آلات سنگین مانند بولدوزر، لودر، جرثقیل، بیل مکانیکی و کامیون، اقدام به پاکسازی و جمع‌آوری رسوبات و لایروبی ۲ هزارمترمکعب از کنار و بستر رودخانه کن کردیم که باعث شد پل کن و بافت اطراف آن در وضعیت مطلوب قرار بگیرد و بحران سیل مهار شود. » شهردار ناحیه ۵ منطقه۱۸ با اشاره به اقدامات گسترده‌ای که برای ایمن‌سازی محدوده رودخانه کن، به‌ویژه پل سواره‌رو کن واقع در بزرگراه ۴۵ متری فتح انجام شده، توضیح می‌دهد: «به‌طور کلی در زمان اجرای این طرح ویژه در محور رودخانه کن، ایمن‌سازی اطراف آن از مهم‌ترین برنامه‌ها بود.

به این منظور، نوار زردرنگ خطر سیلاب و همچنین تابلوهای هشداردهنده و ایمنی در نقاط مختلف و در طول مسیر رودخانه و حریم پل سواره‌رو نصب شد. » «امیرمحمدی» با بیان اینکه متأسفانه برخی از شهروندان به این هشدارها توجه نمی‌کنند، اضافه می‌کند: «تماشا و گرفتن عکس سلفی در کنار پل کن از جمله مواردی بود که بارها شاهد آن بودیم. در این زمان تلاش ‌کردیم با گفت‌وگوی دوستانه، آنها را به ترک محل و حفظ جان خود ترغیب کنیم تا حادثه‌ای اتفاق نیفتد. با این حال تعدادی از شهروندان بدون توجه به خطراتی که وجود داشت خود را به کناره‌های پل می‌رساندند و مشغول تماشا و عکسبرداری می‌شدند. »

  • مهار بحران با تلاش شبانه‌روزی کارگران 

کارگران شهرداری ۲۴ ساعته در محل حضور داشتند و توانستندحجم زیادی از رسوبات و موانع موجود در مسیر رودخانه کن را برداشت و با استفاده از خودروهای سنگین به بیرون از شهر انتقال دهند. محمدی با قدردانی از زحمات کارگران شهرداری منطقه ۱۸ در اجرای موفق این طرح ویژه ادامه می‌دهد: «کار کردن در بستر و دل رودخانه دشوار و خطرآفرین است، اما این افراد برای حفظ سلامت شهروندان و همچنین جلوگیری از خسارت‌های احتمالی ناشی از سیل هر زحمتی را به جان خریدند، جالب اینکه کار آنها از چشم اهالی و شهروندان منطقه دور نماند و خانواده‌ها با وجود بارش باران و سردی هوا به اینجا می‌آمدند و با پذیرایی از کارگران، از آنها قدردانی می‌کردند. »

وی در پاسخ به این سؤال که اگر این اقدامات به موقع انجام نمی‌شد چه خطری ساکنان منطقه ۱۸ را تهدید می‌کرد، می‌گوید: «اگر به موقع نسبت به لایروبی و رسوب‌زدایی بستر رودخانه اقدام نمی‌شد روان آب‌ها از مناطق بالادست با شدت و قدرت راه می‌افتادند و در طول مسیر رسوبات و ضایعات را با خود پایین می‌آوردند و از طرف دیگر سطح آب رودخانه لحظه به لحظه افزایش پیدا می‌کرد. در چنین شرایطی پایه‌های پل سواره کن آسیب جدی می‌دید و احتمال حوادث پیش‌بینی نشده‌ای وجود داشت، اما با تلاش‌های همکاران، مخاطرات سیل رودخانه کن کنترل شد.

کد خبر 438835

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha