گروه محیط زیست: معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست خبرنگاران را به دفتر خود در پارک پردیسان فراخواند تا بر اساس فهرست بلند بالایی که در پیش روی خود داشت گزارش مفصلی از عملکرد این سازمان در عرصه محیط طبیعی و تنوع زیستی ارائه کند.

به گزارش همشهری، دکتر دلاور نجفی در طول نشست مطبوعاتی اش با آنکه بارها تأکید کرد که قصد انتقاد از مسئولان پیشین سازمان را ندارد، اما با صراحت تمام این نکته را یادآور شد که بسیاری از مشکلات مبتلا به سازمان به ویژه در بخش تعارضات که اکنون سازمان محیط زیست با آن درگیر است، از گذشته به جای مانده تا آنجا که برخی از آنها به سال‌های بسیار قبل حتی به 20 سال گذشته بازمی‌گردد که از آن بین می‌توان به میان‌گذر دریاچه ارومیه اشاره کرد.

نجفی در ادامه افزود: احداث آزاد راه تهران- پردیس، عبور خط لوله 48 اینچ (مصوبه سال 84 دولت)، منطقه ویژه امیرآباد(مصوبه 76دولت). بهره‌برداری از معدن سونگون (مصوبه سال 83)، پارس جنوبی( مصوبه سال 77)،  واگذاری 152 هکتار از عرصه‌های پارک ملی سرخه حصار و خجیر( در سال 82)، احداث آزاد راه تهران‌- شمال (مصوبه سال 84)، اکتشاف و بهره‌برداری از 3 معدن در محدوده جاجرود البرز مرکزی،  احداث جاده گلستان، ورود زهاب نیشکر به تلاب شادگان، و عبور فیبر نوری از پارک ملی گلستان از مواردی است که در مدیریت‌های قبلی و پیش از دولت نهم به تصویب رسیده یا با آن موافقت شده‌است.

وی در خصوص جاده لار تصریح کرد: این جاده در دولت نهم تصویب شد اما با مقاومت سازمان محیط زیست به خارج از پارک منتقل شد. هرچند که این جاده نیز در دولت قبلی تا پارک ملی احداث شده است.

نجفی در باره عبور جاده از جنگل ابر و میان‌گذر تالاب انزلی گفت: بنا به مصوبه هیات دولت جاده ابر باید در کریدور قبلی یعنی مسیر موجود بین شیرین آباد و ابر اجرا شود. در خصوص بحث میان گذرنیز تنها گزینه‌ای که سازمان محیط زیست با آن موافق است همان گزینه‌ای است که در سال 83 به توافق وزارت راه و سازمان محیط‌زیست رسیده‌است.

به گفته وی، در حال حاضر، 700 متر خلاف گزینه مورد توافق سازمان محیط زیست عمل شده که با تلاش سازمان عملیات آن فعلا مسکوت مانده و انتظار آن است که با پیگیری‌های سازمان و مساعدت کمیسیون زیر بنایی، گزینه مورد نظر سازمان به اجرا درآید. هرچند که این گزینه هم تبعات ناگواری برای این زیستبوم ارزشمند دارد.

معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌گوید: در دولت گذشته بخشی از خلیج نایبند به پارس جنوبی واگذار شده بود که با مصوبه دولت نهم به محیط زیست بازگردانده شد. همچنان‌که عبور جاده از تالاب حله به دستور رئیس‌جمهور منتفی شد.

کد خبر 43883

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز