الناز عباسیان-خبرنگار:بسیاری افراد «علیرضا محجوب» را با حمایت‌های بی‌دریغش از قشر زحمتکش کارگران می‌شناسند. کسی که ۶ دوره نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بوده و اکنون به‌عنوان رئیس فراکسیون کارگری مجلس دهم بیشترین تلاش را برای بهبود وضع معیشتی کارگران می‌کند.

محجوب

او از معدود مسئولانی است که برای حضور در جمع مردم به‌ویژه کارگران پیشقدم و هر ۲ هفته یکبار در خانه کارگر شهرری پیگیر مشکلات شهروندان جنوب شهر تهران می‌شود. در آستانه ۱۱ اردیبهشت و روز جهانی کار و کارگر پای صحبت‌های او نشستیم تا از پیگیری‌های جدیدش برای کارگران به‌ویژه این قشر زحمتکش در جنوب تهران بیشتر برایمان بگوید.  

  • مناطق جنوبی شهر تهران اغلب کارگرنشین هستند. به‌عنوان دبیرکل خانه کارگر چقدر با وضع معیشت این قشر و شرایط زندگی‌شان آشنا هستید؟  

به‌طور کلی هرهفته چند ملاقات با قشر کارگر در نقاط مختلف شهر دارم و برای تسریع یا تسهیل در حل مشکلات آنها تلاش می‌کنیم. در پهنه جنوبی شهر تهران ۳ خانه کارگر در مناطق ۱۶، ۱۹ و ۲۰ آماده ارائه خدمات به کارگران ساکن در این محدوده است. خانه کارگر شهرری در خیابان بهشتی، خانه امید بسیاری از کارگران جنوب تهران است و حداقل ماهانه ۲ بار از نزدیک پای صحبت‌های شهروندان این محدوده به‌ویژه کارگران می‌نشینیم.  

  • از این دیدارهای رودررو با اهالی برایمان بگویید. بیشترین مراجعه شهروندان این محدوده برای پیگیری چه موضوعی است؟  

در گذشته مهم‌ترین و بیشترین علت مراجعه‌کنندگان، موضوع اشتغال بود. بعد از اشتغال هم درخواست وام بیشترین مطالبه شهروندان بود، اما متأسفانه در حال حاضر بیشترین درخواست‌ها حل اختلاف‌های حقوقی یا قضایی و مسائل حاشیه این اختلاف‌هاست. تعداد پرونده‌های قضایی در دادگاه‌ها هم مؤید این موضوع است که میزان اختلاف‌های حقوقی با شهری شدن ساختارهای اجتماعی افزایش پیدا کرده است. ما نگرانی‌مان را از این موضوع اعلام می‌کنیم. درست است که در جامعه شهری قوانین مدون ایجاب می‌کند تا اگر اختلاف پیدا کردیم، در مراجع قضایی حل کنیم اما میزان این اختلاف‌ها هر روز بیشتر می‌شود. بنابراین در این دیدارها یکی از وکلای پایه یک دادگستری هم با ما همراه و پیگیر حل مشکلات حقوقی این شهروندان می‌شود.  

  • منظور شما پرونده‌های قضایی کارگران و کارفرمایان است؟  

خیر، کلی عرض کردم؛ از اختلاف‌های خانوادگی گرفته تا تظلم‌خواهی کارگران و شکایت از کارفرمایان متخلف و سازمان‌های مختلف، همگی در این دیدارها مطرح می‌شود. در زمینه کارگران هم بخشی از اعتراض‌های آنها مربوط به بخش نامه‌های سازمان تأمین اجتماعی است که بیشترین اقدام ما در این دیدارها، ابطال برخی از این بخشنامه‌هاست.  

  • شما برای حل این اختلاف‌ها به‌ویژه در حوزه قانون کاروکارگر پیشنهادی دارید؟  

باید برای افزایش آگاهی شهروندان در زمینه شناخت حقوق و مسئولیت‌هایشان فرهنگسازی کرده و ترکیب اجتماعی جدیدی داشته باشیم.  

  • در آستانه روزکارگر برنامه خاصی برای این قشر در جنوب تهران اجرا می‌شود؟  

برنامه‌های متنوع و زیادی در هفته گرامیداشت کارگر، از چهارشنبه چهارم اردیبهشت آغاز شده و به‌صورت سراسری در شهر تهران پیگیری و اجرا می‌شود. یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی که جمعه گذشته در جنوب تهران و بوستان ولایت اجرا شد، مراسم پیاده‌روی خانوادگی کارگران بود که با  حضور حداکثری کارگران و خانواده‌هایشان و اجرای برنامه‌های شاد همراه بود. همچنین مطابق هر سال، در روز کارگر راهپیمایی خواهیم کرد زیرا فلسفه اصلی روز کارگر تجمع‌ها و هویت مطالبه‌گرانه آن است. این مناسبت، زمان مناسبی برای توجه و رسیدگی به موضوع معیشت کارگران است. مشکل معیشتی به قوت خود باقی است. در حال حاضر وضع معیشتی کارگران و خانواده‌هایشان دچار مشکلاتی است و ما پیگیر این موضوع و افزایش حقوق آنها هستیم.

  • به نکته خوبی اشاره کردید. آیا افزایش دستمزدهای اخیر برای کاهش مشکلات کارگران راه گشاست؟  

برای هماهنگی گرانی موجود در بازار با دستمزدها باید میزان افزایش دستمزدها ۲ برابر می‌شد. دستمزد حقیقی در سال۹۷ عملاً بیشتر از دستمزد حقیقی سال۹۸ است. ما همچنان بزرگ‌ترین معضل سال۹۸ را معیشت می‌دانیم و مجلس و دولت هم بر این موضوع خیلی تأکید دارند.  

  • این افزایش حقوق‌ها برای کارفرمایان کوچک قابل قبول نیست؟  

درست است که کارفرماهای کوچک فشاری برای پرداخت همین میزان از دستمزد کارگران متحمل می‌شوند، اما برای جبران قدرت خرید از دست رفته کارگران نباید اهمال کنیم. از طرفی ما معتقدیم افزایش حقوق کارگران حمایت از کالای ایرانی است. اگر قدرت خرید کارگران افزایش یابد، کالای ایرانی روی زمین نمی‌ماند و به تبع کارفرما ضرر نمی‌کند. اگر کالای ایرانی به فروش نمی‌رسد، چون کارگر ایرانی قدرت خرید ندارد.  

  • شما رفت وآمد زیادی به محله‌های جنوبی شهر تهران به‌ویژه شهرری دارید. این محله‌ها را چگونه می‌بینید؟

شهرری از محله‌های قدیمی و کهن تهران است. این منطقه در رشته‌های ورزشی به‌ویژه ورزش پهلوانی پیشینه قوی دارد و به عقیده من کانون پرورش قهرمانان ایران و جهان است. ورزشکاران شهرری با امکانات کم دست به کارهای بزرگ می‌زنند که حاصل تلاش آنها ایستادن روی سکوها و افتخارآفرینی در میدان‌های جهانی و المپیک برای کشور است.

  • ۳ خانه کارگر در جنوب شهر تهران برای خدماتدهی به کارگران ساکن در مناطق ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹ و ۲۰ خدمات‌رسانی می‌کنند.
  • ۸۰۰۰۰ کارگر عضو خانه کارگر شهرری هستند که این آمار برای تنها یک مرکز در شهر تهران، رقم قابل توجهی است.

نشانی خانه‌های کارگر جنوب تهران 

منطقه ۱۶ 
خیابان اکبر مشهدی، ساختمان دبیرستان امام خمینی(ره)
شماره تماس: ۵۵۰۵۵۵۲۰  
نام مدیر: محمد موسولو 

منطقه ۱۹ 
عبدل‌آباد، خیابان شکوفه، ۱۹ متری رحمان، تقاطع خیابان بخشنده، پلاک ۴۶  
شماره تماس: ۵۵۸۴۲۳۲۹  
نام مدیر: مهرداد خسروی 

منطقه ۲۰ 
بزرگراه قم، خیابان بهشتی، پلاک ۳۶  
شماره‌های تماس: ۵۵۲۳۰۲۲۲ و  ۵۵۲۳۲۰۵۹  
نام مدیر: محمدعلی ترکاشوند

کد خبر 438823

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha