همشهری آنلاین: دنیای دیجیتال و فناوری در حال از هم گسیختن زندگی خانوادگی است و خطر آسیب رساندن به سلامت ذهنی کودکان و نوجوانان را افزایش داده است.

شبكه هاي اجتماعي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، پروفسور پیتر فوناگی که نگارش و انتشار بیش از ۵۰۰ مقاله علمی و ۱۹ کتاب را در کارنامه دارد، معتقد است جامعه و خانواده‌ها باید خطر جدا شدن کودکان را از دنیای بزرگ‌ترها به واسطه استفاده بیش از اندازه از فناوری‌های دیجیتال جدی بگیرند. او استاد روانکاوی و علوم شناختی در کالج دانشگاهی لندن است و بیش از ۵۰ سال از عمر خود ۶۶ ساله را صرف مطالعه و پژوهش در این عرصه کرده است.

فوناگی که از مدیران ارشد یک بنیاد خیریه بهداشت روانی برای کودکان و خانواده‌هاست، می‌گوید: «درگیر شدن کودکان در دنیای دیجیتال مانعی جدی در مسیر آموزش‌های حیاتی است که از ارتباط میان کودکان و بزرگ‌ترها به دست می‌آید. زمان ارتباط میان نسل‌ها به تدریج کمتر و کمتر می‌شود و همین پیامدهایی آسیب‌زننده بر مراحل یادگیری کوچک‌ترها دارد. اختلال‌های عاطفی میان دختران ۱۴ تا ۱۹ سال بسیار شایع‌تر شده و خشونت میان پسران به شدت افزایش یافته است.»

به عقیده این دانشمند زاده بوداپست مجارستان و ساکن لندن، به نظر می‌رسد ارتباط چهره به چهره جوان‌ترها با بزرگ‌ترها بسیار کمتر از گذشته شده و عامل اجتماعی کردن یک جوان، یک جوان دیگر است. در حالی که طراحی مغز این‌گونه نیست. جوان برای رشد کردن به پشتیبانی یک بزرگ‌تر نیاز دارد. خانواده‌ها کمتر با هم غذا می‌خورند و بیشتر وقت خود را با دوستان در اینترنت می‌گذرانند. دیجیتال مشکل اصلی نیست؛ این برون‌داد دنیای دیجیتال است.

فوناگی معتقد است روند گسست ارتباطی میان نسل‌ها و کودکان و بزرگ‌ترها مساله امروز نیست و از جنگ جهانی دوم آغاز شده است اما در سال‌های اخیر بیش از گذشته بر آن تاکید می‌شود. جامعه امروز مسئولیت را به شکل کامل بر عهده جوانان می‌گذارد تا درباره آینده‌شان تصمیم بگیرند. در عین حال، حمایت مورد نیاز را در مسیر تصمیم‌گیری‌های حیاتی درباره زندگی از آنها دریغ می‌کند.

استاد سرشناس کالج دانشگاهی لندن از حامیان دخالت حکومت در محدود کردن دسترسی گروه‌های سنی خاص به محتوای نامناسب اینترنتی است. او می‌گوید: «ظهور گوشی‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی به این معنی است که پیچیدگی‌های زیاد فضای امروز گفتگو کردن با جوانان را سخت کرده است.»

کد خبر 438643

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha