یکشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۰
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: مردم اسپانیا یکشنبه هشتم اردیبهشت برای شرکت در انتخابات پارلمانی زودهنگام به پای صندوق‌های رأی رفتند.

اسپانيا

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند پدرو سانچز، نخست‌وزیر سوسیالیست کنونی اسپانیا بدون به دست آوردن اکثریت لازم برای تشکیل دولت به تنهایی، در انتخابات پیروز می‌شود؛ انتخابات متزلزلی که نشانه بارز آن تجدید فعالیت حزب راست افراطی پس از گذشت بیش از چهار دهه قرار داشتن در حاشیه سیاست است ... این بدان معنا است که او در محیط سیاسی که از زمان ناکام ماندن تلاش کاتالونیا برای جدایی از اسپانیا متشنج است، باید به دنبال متحد و تشکیل ائتلاف باشد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، در حال حاضر مساله تازه این انتخابات، ظهور حزب راست افراطی "بکس" به معنای "صدا" است که به یک‌باره در انتخابات منطقه‌ای دسامبر در اندلس در صحنه ظاهر شد و به نظر می‌رسد که برای نخستین بار وارد پارلمان ملی می‌شود.

پایگاه‌های انتخاباتی از ساعت نه صبح به وقت محلی باز شده و در ساعت ۲۰ به فعالیت خود پایان می‌دهند و نتایج اولیه اواخر امروز اعلام خواهند شد.

سانچز که پس از سرنگونی ماریانو راخوی، نخست‌وزیر محافظه کار اسپانیا در رأی گیری عدم اعتماد، روی کار آمد نسبت به تکرار آنچه دو هفته پیش در انتخابات فنلاند رخ داد به اسپانیا هشدار داد.

در فنلاند نظرسنجی‌ها پیش‌بینی کرده بودند که حزب راست افراطی "فنلاندی‌های واقعی" در انتخابات در جایگاه پنجم قرار می‌گیرد اما پس از برگزاری انتخابات و انتشار نتایج مشخص شد این حزب در جایگاه دوم قرار گرفت.

در اسپانیا نیز نظرسنجی‌ها پیش‌بینی کردند که حزب بکس با لفاظی‌های ناسیونالیستی افراطی‌اش که حامی دفاع از ملت اسپانیا تا آخر است، در جایگاه پنجم قرار خواهد گرفت.

اما تحلیل‌گیران معتقدند ممکن است که طرفداران پنهان حزب بکس بسیار زیاد باشند که در نظرسنجی‌ها نسبت به رای‌شان دروغ گفته باشند.

سانچز هشدار داد که این یک خطر واقعی و جدی است.

حزب بکس که توسط یکی اعضای سابق حزب محافظه کار مردمی تأسیس شده، موضع بسیار جدی علیه فمینیست و مهاجرت غیرقانونی دارد و اخیراً به لطف موضع بسیار جدی‌اش علیه جدایی طلبان کاتالونیا محبوبیت به دست آورده است.

این سومین انتخابات پارلمانی اسپانیا در چهار سال اخیر محسوب می‌شود. بسیاری از رویدادهای اخیر بر این انتخابات تأثیر خواهند گذاشت. این رویدادها شامل بحران اقتصاد عظیم سال ۲۰۰۸ میلادی که بدترین بحران نسبت به دیگر کشورها در اروپا بوده، رسوایی فساد که منجر به سرنگونی دولت راخوئی شده، بحران کاتالونیا، موفقیت غیرمنتظره حزب بکس در انتخابات منطقه‌ای، بازگشت سوسیالیست‌ها با دولت اقلیت پترو سانچز از حزب کارگران سوسیالیست اسپانیا و دوران متزلزل در سیاست‌های اسپانیا همراه با اعتراضات متعدد خشونت آمیز در مادرید و بارسلوناست.

نظرسنجی‌ها نشان دادند که حزب کارگران سوسیالیست اسپانیا با کسب ۲۹ درصد آرا در جایگاه نخست و پیروز انتخابات خواهد بود. پس از آن حزب دموکراتیک مسیحی مردم با کسب ۲۰ درصد آرا در جایگاه دوم، حزب شهروندان با کسب ۱۵ درصد آرا در جایگاه سوم، یونداس پورموس از ائتلاف جناح چپ با کسب ۱۳ درصد آرا در جایگاه چهارم و حزب بکس با کسب ۱۰ درصد آرا در جایگاه پنجم قرار خواهند گرفت.

مرکز تحقیقات سوسیولوژیکال بزرگ‌ترین مشکلات اسپانیا را بیکاری، فساد و تقلب و تحقیقات اختلاس در مورد حزب مردم توصیف کرده است. دیگر مشکلات از سوی شهروندان به مسائل منطقه‌ای یا زندگی سیاسی مربوط می‌شود.

کد خبر 438625

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha