شهرام فرهنگی:۱ خیلی‌ها فکر می‌کنند در شرایط فعلی، پایان کار یک مجری معروف در تلویزیون نمی‌تواند جایی در اولویت‌های یک ذهن درگیر در گرفتاری‌های روز داشته باشد ولی به تعداد خیلی بیشتر از این حرف‌ها، آدم‌هایی وجود دارند که اینطور فکر نمی‌کنند.

عادل فردوسي پور

۲ بحث درباره ماجرای «فردوسی‌پور- مدیر شبکه۳» یکی از پرتکرارها در دید و بازدیدهای نوروزی مردم ایران در شروع سال۱۳۹۸ بود. در واقع ما سال را با حذف فردوسی‌پور از شبکه ۳ و با اندکی فاصله، سیل شروع کردیم. مثلا می‌پرسیدند: «شنیدی برنامه۹۰ رو از فردوسی‌پور گرفتن؟» یا «می‌گن با این مدیر جدید شبکه مشکل داره» و از این جنس حرف‌ها درباره مجری و گزارشگری که ۲۰سال به دیدنش در برنامه نود عادت کرده بودند.

۳ نوشتن درباره اتفاقی که میان عادل فردوسی‌پور و مدیر شبکه ۳ افتاده بی‌فایده است. از این جهت که از تعطیلات نوروز- وسط سیل و باران- تا همین الان آدم‌های بسیاری دنبال اینگونه کنجکاوی‌ها رفته‌اند. احتمالا دیگر ته و توی میثاقی و غیره درآمده و نکته چشمگیری نمانده که ارزش نوشتن داشته باشد؛ از دستور از فلان جا گرفته تا ماموریت برای پایان کار یک باند در تلویزیون تا خرده‌حساب‌های شخصی و حتی اختلاف بر سر اعلام نام اپلیکیشن‌های تبلیغاتی در برنامه نود و موارد دیگر که شامل فرضیه‌هایی می‌شوند که از بعیدترین زاویه‌های ممکن به ماجرای فردوسی‌پور و مدیر شبکه۳ پرداخته‌اند. در چنین بستری چطور می‌شود به ماجرا نگاه کرد که تکراری نباشد؟

۴ بیا باهم شروع کنیم. این پیامک شروع به‌کار محمدحسین میثاقی با برنامه نود را رقم زد. چهره جنجالی این روزهای تلویزیون به گفته خودش «خوش‌شانس» بود که تیم شیرین فراز کرمانشاه به لیگ برتر فوتبال ایران صعود کرد. این تیم تنها یک فصل در لیگ برتر بازی کرد و همین کافی بود که دانشجویی گمنام که در کرمانشاه ریاضی کاربردی می‌خواند، از «فرصت» استفاده کند و به کمک رابطه‌هایی که در رادیو کرمانشاه داشت مسئولیت گزارش بازی‌های این تیم را برعهده بگیرد.

قدم بعدی این دانشجوی زبر و زرنگ، ارسال گزارش‌هایی از حواشی بازی‌های شیرین فراز برای برنامه پرمخاطب نود بود. و این فرصتی عالی برای محمدحسین میثاقی بود. او در نهایت پس از ثبت‌نام در تست گزارشگری فوتبال موفق شد در موقعیت تک به تک با عادل فردوسی‌پور قرار بگیرد و تمام. او کسی نبود که چنین موقعیت‌هایی را به اوت بزند! تست گزارشگری فوتبال از محمدحسین میثاقی را خود عادل فردوسی‌پور می‌گیرد و این خود اوست که محمدحسین میثاقی را تأیید می‌کند. آنطور که بعدها محمدحسین میثاقی گفت و عادل فردوسی‌پور هم تأیید کرد، میثاقی در راه برگشت به خانه پیامکی از استاد دریافت می‌کند: «بیا باهم شروع کنیم».

۵ محمدحسین میثاقی- بدون تردید- محصول عادل فردوسی‌پور در تلویزیون است. این واقعیت پرسش‌های گوناگونی را در ذهن ایجاد می‌کند. مثلا اینکه عادل فردوسی‌پور در محمدحسین میثاقی چه ویژگی‌هایی دید که او را به دیگران ترجیح داد؟ این پرسش وقتی عجیب‌تر می‌شود که همین حالا بروید «اجرای محمدحسین میثاقی» را گوگل کنید و ۳۰ثانیه به او دقیق شوید. صدا؟ تصویر؟ لحن؟ زبان بدن؟ حالا صفحه را نبینید، پلک‌های‌تان را روی هم بگذارید و سعی کنید پاسخی برای این پرسش پیدا کنید:

عادل فردوسی‌پور در محمدحسین میثاقی چه ویژگی‌هایی دید که او را به دیگران ترجیح داد؟ مثلا در مقایسه با «حمید محمدی» که الان پس از دور شدن میثاقی از جلوی چشم عادل فردوسی‌پور دوباره اجرای برنامه فوتبال۱۲۰ را برعهده گرفته، میثاقی چه برتری‌هایی داشت؟ صدای بهتر؟ سیمای خوش‌تر؟ لحن زیباتر؟ یا چی؟ که عادل فردوسی‌پور ترجیح داد میثاقی را تبدیل به پررنگ‌ترین مجری برنامه نودپس از خودش کند؟

این انتخاب عادل فردوسی‌پور بود که اجرای برنامه فوتبال ۱۲۰ را هم از حمید محمدی بگیرد و به محمدحسین میثاقی هدیه بدهد. به‌نظر می‌رسد فکرکردن به انتخاب‌ها در وقت‌های بیکاری برای همه واجب باشد. آدم ‌آرام‌آرام گره‌ها را در ذهن از هم باز می‌کند و می‌پذیرد جز خودش حق ندارد از دست هیچ‌کس عصبانی باشد؛ حتی یکی مثل محمدحسین میثاقی. از این زاویه دید شاید پایان برنامه نود برای عادل فردوسی‌پور بد هم نباشد.

او می‌تواند به مورد میثاقی و حتی شکل اجرای خودش، به آیتم‌ها و کلیشه‌ای‌شدن برنامه نود در سال‌های اخیر هم فکر کند، چون زیر غبار داستان مثلثی «عادل- مدیر شبکه۳- میثاقی» این واقعیت پنهان شد که برنامه نود گرچه همچنان بربیننده‌ترین برنامه تلویزیون ایران است ولی در مقایسه با آمارهای خودش در سراشیبی قرار گرفته و ریزش مخاطب هم داشته. شاید این فاصله گرفتن از برنامه نود پس از ۲۰سال و فکر کردن به «آنچه گذشت» و «انتخاب‌ها» برای عادل فردوسی‌پور بد هم نباشد، چون به‌نظر می‌رسد او هم مثل احسان علیخانی، مهران مدیری، فرزاد حسنی و گزینه‌های مورد غضب دیگر، نرفته است که دیگر برنگردد.

کد خبر 438575

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha