همشهری آنلاین: معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: علت اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه برداشت بی‌رویه آب برای مصرف کشاورزی بود که در چند سال اخیر تا حدودی کنترل شد.

جلسه محيط زيستي

به گزارش ایرنا، عیسی کلانتری در دیدار با هیات رئیسه شبکه ملی سازمان‌های مردم نهاد محیط زیستی کشور درباره کاهش آب مصرفی کشاورزان و تاثیرات احتمالی بر آنها گفت: در ابتدای شروع به کار ستاد احیای دریاچه ارومیه، بسیاری بر این باور بودند که کاهش آب باعث بیکار شدن کشاورزان خواهد شد اما دیدیم که نه تنها کاهشی به همراه نداشت بلکه ۲۰ درصد افزایش محصول نیز داشته است.

وی افزود: زمانی که آب زیاد و رایگان در اختیار کشاورزان قرار می‌گرفت، باعث می‌شد که زمین به شکل باتلاق در آید و به همین علت به محصول و تولیدات آنها لطمه وارد می‌شد، بنابر این نباید سیاست‌های توسعه‌ای یک طرفه باشد.

کلانتری با اشاره وضعیت هوای کشور گفت: در ۲۰ سال گذشته به اندازه اسفند و فروردین اخیر، هوای پاک نداشتیم، قطعا این هوای پاک را مدیون سوخت با کیفیت و معاینات فنی منظم هستیم.

وی در ادامه به وضعیت مصرف انرژی و تولید پسماند در کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه به طور میانگین روزانه ۷۵۰ تا ۸۰۰ گرم پسماند تولید می‌کنیم یا در مصرف انرژی بعد از روسیه رتبه اول را داریم و باید این روند نامطلوب اصلاح شود.

رئیس سازمان محیط زیست در خصوص وظایف تشکل‌های مردمی محیط زیستی گفت: باید وظیفه اصلی این سمن‌ها آموزش باشد و کمیته‌ای به نام آموزش داشته باشند، سازمان نیز در خصوص مساله آموزش با وزرات علوم تحقیقات و فناوری و آموزش و پرورش تعاملاتی دارد و از طریق قانونی پیگیر هستیم‌ که دروس محیط زیستی در برنامه درسی دانشگاه‌ها و مدارس وارد شود.

کلانتری همچنین به سیل اخیر در کشور اشاره کرد و در خصوص لایروبی رودخانه‌های کشور برای پیشگیری از سیل‌های آتی هشدار داد.

همچنین مسعود تجریشی، معاون محیط ‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گزارشی درباره عملکرد سازمان برای احیای دریاچه ارومیه و هوای کلانشهرها ارائه کرد.

وی در خصوص وضعیت دریاچه ارومیه گفت: اواخر دهه ۸۰ و قبل از شکل‌گیری ستاد احیای دریاچه ارومیه، طی چند سال، همین حجم از بارش‌ها و حتی بیش از آن را داشتیم، اما سطح آب دریاچه، نه تنها تغییری نکرد، بلکه تراز آب حدود ۴۰ سانتی‌متر کم‌تر هم شد در حالی که با تلاش‌های انجام شده، طی این دوره از بارش‌ها تراز دریاچه بیش از یک متر افزایش داشته است.

تجریشی با اشاره به دلایل بهبود وضعیت دریاچه گفت: دو دلیل اصلی باعث شد تا سطح دریاچه بالاتر بیاید. دلیل اول، لایروبی‌ها بود و بودجه ۱۲۷ میلیارد تومان برای ۲۵۳ کیلومتر لایروبی اختصاص داده شده بود. آخرین لایروبی هم در آذر سال ۱۳۹۷ انجام شد، این لایروبی‌ها به هدایت سیلاب و بالا رفتن سطح آب دریاچه کمک کرد. دلیل دوم، رهاسازی آب بود. امسال اولین سالی بود که در بهمن رهاسازی‌ها انجام می‌شد و از این بابت ما باید از وزارت نیرو تشکر کنیم.

سال‌های گذشته رهاسازی در ۲۰ اسفند شروع می‌شد و آب در مزارع و کشتزارهای کشاورزان رها می‌شد و به دریاچه ارومیه وارد نمی‌شد.

وی در ادامه با تشکر از پیگیری نهادهای اجرایی گفت: با این که در صحن علنی مجلس در برابر باز شدن سدها مقاومت‌هایی شد؛ اما وزیر نیرو سدها را باز کرد که آثار مثبت آن را اکنون می‌بینیم. به عنوان مثال، در مهاباد اگر در زمستان سد باز نشده بود ما شاهد سیل وحشتناکی بودیم.

معاون محیط ‌زیست انسانی سازمان، همچنین با اشاره به بهبود هوای پایتخت و کلانشهرها در سال گذشته گفت: با توجه به آمارها تا پایان سال ۱۳۹۷، در تهران ۲۸ روز هوای پاک و ۲۷۴ روز سالم داشتیم، در حالی که در مدت مشابه سال ۹۶، تنها ۱۴ روز هوای پاک و ۲۳۹ روز سالم داشتیم. روزهای ناسالم سال ۹۷، ۵۹ روز اما در سال ۹۶، ۱۰۰ روز بود.

تجریشی با ذکر این نکته که سازمان محیط زیست در سال گذشته به تمام تعهدات خود عمل کرده است، گفت: گزارشی که در دو روز گذشته کمیسیون اصل ۹۰ در صحن علنی مجلس ارائه داد، بیان کرد که سازمان حفاظت محیط زیست به تمامی تعهدات خود عمل کرده است.

در پایان این نشست، اعضای هیات رئیسه شبکه ملی سمن‌های محیط زیستی کشور گزارش عملکرد و برنامه‌های آتی خود را تشریح کردند و مهم‌ترین دغدغه خود را آموزش محیط زیست به مردم دانستند.

در این‌ گزارش مطرح شد که در کشور ۹۷۴ سمن محیط زیستی وجود دارد که بیش‌ترین سمن‌ها در تهران و کم‌ترین آن‌ها در خراسان شمالی است.

کد خبر 438499

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha