همشهری آنلاین: با توجه به هشدار سازمان خواروبار جهانی (فائو) بارندگی که در هفته‌های اخیر در کشور داشته‌ایم به عنوان یک جاذب برای ورود و حمله حجم عظیمی از گله‌های ملخ شده که به صورت پروازی از شبه جزیره عربستان به ایران می‌آیند.

مبارزه با ملخ صحرایی در 48 هزار هکتار از اراضی کشور به صورت هوایی و زمینی + عکس و فیلم

به گزارش ایسنا، در حال حاضر شش استان جنوبی کشور درگیر هجوم ملخ‌های مهاجر هستند که با توجه به این‌که هرمزگان پیشانی ورود این ملخ ها به حساب می آید بیشترین میزان درگیری را نیز با این آفت دارد.

مبارزه با ملخ صحرایی در ۴۸ هزار هکتار از اراضی کشور به صورت هوایی و زمینی

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در حاشیه بازدید از مناطق آلوده به ملخ صحرایی در شهرستان حاجی آباد در گفت و گو با ایسنا، گفت: اوایل بهمن  ماه سال گذشته اولین گزارش احتمال حمله ملخ صحرایی به کشور از سوی فائو دریاف شد و پیرو آن سریعا کارشناسان سازمان حفظ نباتات به ۶ استانی که این احتمال میرفت آماده باش اعلام شد.

محمدرضا درگاهی با بیان این‌که اولین ریزش ملخ در هرمزگان صورت گرفت، افزود: هفتم بهمن ماه در منطقه نخیلو کار مبارزه با ملخ صحرایی آغاز شد.

وی تصریح کرد: ملخ صحرایی در بیش از ۲۰ خشکی دنیا حضور دارد و به طور متوسط به ۵۹ کشور دنیا آسیب می‌زند.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با اشاره به پایش و ردیابی گسترده ریزش ملخ در ۶ استان کشور از اوایل بهمن ماه گفت: تاکنون ۸۴ مورد ریزش دسته جات ملخ های صحرایی به کشور رخ داده که بیش از ۵۰۰ نفر از همکاران ما با این آفت در حال مبارزه هستند.

درگاهی بیان کرد: عملیات مبارزه با ملخ صحرایی تاکنون در سطح ۴۸ هزار ۵۰۰ هکتار از مناطق آلوده به این آفت در کشور انجام شده و پیش‌بینی می‌شود با وجود پوره گذاری صورت گرفته این مبارزه تا سطح ۲۰۰ هزار هکتار افزایش یابد.

این مقام مسئول اظهار کرد: با وجود این‌که ۲۰ درصد محصولات زراعی کشور، ۳۶ درصد تولید محصولات زراعی و باغی کشور، ۳۸ درصد بیشه زارها و ۲۱ درصد مراتع کشور در این ۶ استان قرار دارد، این اطمینان را به مردم و کشاورزان خواهیم داد با تلاش دوچندان و اقدام به موقع همکاران در سازمان های جهادکشاورزی استان‌ها و دیگر دستگاه‌های مرتبط هیچ‌گونه خسارتی به باغات و مزارع کشور وارد نشود.

وی گفت: در هرمزگان و ۵ استان دیگر به دو صورت زمینی و هوایی کار مبارزه با آفت ملخ صحرایی در حال انجام است.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان این‌که ملخ صحرایی یک آفت بسیار خطرناک در سطح دنیا شناخته می‌شود، خاطرنشان کرد: هرکجا دسته جات ملخ صحرایی را مشاهده نمودید سریعا این موضوع را به نزدیک‌ترین مرکز جهادکشاورزی اطلاع دهید تا همکاران نسبت به مبارزه با این آفت اقدامات لازم را انجام دهند.

آماده سازی ۹ باند موقت فرود هواپیمای سم پاش در نقاط آلوده هرمزگان

رئیس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان در گفت و گو با ایسنا، با بیان این‌که ریزش ملخ‌ها در هرمزگان مبحث جدیدی نیست، گفت: در سنوات گذشته در جاسک، سیریک و بندرلنگه وجود داشت اما امسال شدتش بیشتر شده است.

علی باقرزاده با اشاره به این‌که اگر مبارزه صورت نگیرد ممکن است خسارت وارد کند، اظهار کرد: اینکه مبارزه صورت نمی‌گیرد از سوی رسانه‌های خارجی امری نادرست و شانتاژ رسانه‌ای است

وی با بیان این مطلب که بیش از یک میلیارد تومان نیز هزینه شده است و هیچ محدودیت اعتباری وجود ندارد، تصریح کرد: تمامی امکانات مهیا و اگر سم و نیرو بیشتری لازم باشد، هیچ مشکلی وجود ندارد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان با بیان اینکه تاکنون خسارتی نیز گزارش نشده و تنها نگرانی ما تخم‌گذاری آن‌هاست، اضافه کرد: بازسازی و آماده‌سازی ۹ باند موقت فرود هواپیمای سم‌پاش در مناطق اصلی کشاورزی استان نیز صورت گرفته است.

ریزش ملخ صحرایی در ۵۵ نقطه هرمزگان/مبارزه در سطح ۲۳ هزار هکتار از اراضی استان

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی هرمزگان در گفت وگو با ایسنا با اشاره مبارزه با موج دوم حمله دسته جات ملخ صحرایی به استان، گفت: از نیمه فروردین ماه بلافاصله پس از موج دوم حمله ملخ های صحرایی کار مبارزه با آن در هرمزگان در حال انجام است.

حمید دولتی با بیان اینکه تاکنون ۵۵ نقطه در هرمزگان مورد هجوم دسته جات ملخ صحرایی قرار گرفته است، عنوان کرد: عملیات مبارزه با ملخ صحرایی تاکنون در سطح ۲۳ هزار هکتار از مناطق آلوده به این آفت در هرمزگان انجام شده است.

وی افزود: در سطح استان نیز تاکنون بیش از۵۳۵ هزار هکتار ردیابی این آفت صورت گرفته و تا پایان خردادماه و زمان نابودی کامل این دسته جات، مبارزه با ملخ های صحرایی ادامه خواهد داشت.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی هرمزگان تصریح کرد: با توجه به اینکه در برخی مناطق صعب العبور هرمزگان نیز ریزش ملخ ها صورت گرفته از توان دو فروند هواپیمای سم پاش نیز جهت مبارزه با این آفت استفاده می کنیم.

دولتی خاطرنشان کرد: با ردیابی و پایش های صورت گرفته، در کوتاه ترین زمان ممکن پس از ورود این آفات از نوار ساحلی به هرمزگان، کار مبارزه با این دسته جات ملخ صحرایی نیز صورت گرفته و توانسته این خوشبختانه این آفات را در عرصه های منابع طبیعی زمین گیر نمائیم و نگذاریم آسیبی به مزارع و باغات وارد کنند.

به گزارش ایسنا، ملخ های صحرایی با توجه به قدرت پروازی بالا ، ۲۰۰ تا ۲۵۰ کیلومتر در روز را طی می کنند که در صورت وزش باد موافق، می‌توانند روزانه ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر طی مسافت داشته باشند که اگر در استان‌های جنوبی با این آفت مبارزه صورت نگیرد ممکن است به استان‌های مرکزی و شمالی کشور نیز نفوذ کنند.

کد خبر 438233

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha