یکشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان بهداشت جهانی در گزارشی اعلام کرد که شمار تلفات درگیری‌های لیبی به ۲۲۰ کشته و بیش از یک هزار زخمی رسیده است.

لیبی

در حالیکه ناآرامی‌ها و درگیری‌ها در حومه طرابلس به هفدهمین روز خود رسیده سازمان بهداشت جهانی در جدیدترین گزارش خود، آمار دقیق‌تری از میزان کشته و زخمی‌های این درگیری‌ها منتشر کرده است.

یورونیوز می‌گوید این درگیری‌ها بین نیروهای ارتش ملی لیبی به رهبری خلیفه حفتر و همچنین نیروهای دولت وفاق ملی تحت امر فائز سراج در حومه طرابلس در جریان است.

درگیری‌ها در لیبی از ۴ آوریل با دستور حمله ژنرال خلیفه حفتر به نیروهای تحت فرمان خود برای تصرف طرابلس آغاز شد. دولت توافق ملی که تحت حمایت سازمان ملل متحد قرار دارد به مقابله با نیروهای موسوم به ارتش ملی مبادرت ورزید.

مردم در طرابلس هم در اعتراض به ژنرال حفتر به خیابان‌ها آمدند و خواهان مقابله و توقف پیش‌روی‌های گروه ارتش ملی شده‌اند. تظاهرکنندگان همچنین عربستان، مصر و فرانسه را هم در پیش آمدن وضعیت کنونی مقصر می‌دانند.

در اتفاقی جدید به نظر می‌رسد دولت ایالات متحده آمریکا سیاست خود را در قبال بحران لیبی تغییر داده است. روز جمعه کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که دونالد ترامپ با ژنرال حفتر به صورت تلفنی گفتگو کرده است. این حمایت تلویحی واشنگتن از حفتر در حالی صورت گرفت که گروه رقیب یعنی دولت وفاق ملی مورد تایید و حمایت سازمان ملل قرار دارد.

این بیانیه کاخ سفید در حالی صورت گرفت که حتی وزارت خارجه آمریکا هم تا کنون از دولت وفاق ملی حمایت کرده بود. این تغییر رویه ناگهانی کاخ سفید تعجب ناظران سیاسی را برانگیخته است. برخی از تحلیلگران هم معتقدند ترامپ خود شخصا تصمیم گرفته این رویه را تغییر دهد و عملا وزارت خارجه را به حساب نیاورده است.

مخالفین ژنرال حفتر او را یک یک نظامی دیکتاتور می‌خوانند که در صورت به قدرت رسیدن اوضاع در لیبی را از این هم بدتر خواهد کرد. عربستان سعودی، امارات و مصر هم از این نظامی حمایت کرده‌اند. حفتر، جنگ علیه طرابلس را عملیات آزادسازی طرابلس نامیده و السراج نیز برای مقابله با این حمله، عملیات نیروهای خود را «برکان الغضب» (آتشفشان خشم) نامیده است.

این در حالیست که کشورهای اروپایی تا کنون موضع متحد و یکپارچه‌ای به عمل نیاورده‌اند. در حالیکه فرانسه مدعی است در این بحران بی‌طرف است، ایتالیا، پاریس را به حمایت از حفتر متهم می‌کند. ضمن اینکه به ابتکار امانوئل ماکرون، برای نخستین بار در فوریه ۲۰۱۹ بود که خلیفه حفتر و فائز سراج در پاریس با یکدیگر دیدار کردند. حالا با همراهی سعودی و امارات و پیشرفت‌های احتمالی حفتر و البته تغییر رویه ترامپ، ممکن است معادلات طی هفته‌های آتی در این کشور بحران‌زده تغییر کند.

کد خبر 437891

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha