همشهری آنلاین: گرتا نونبرگ فعال ۱۶ ساله سوئدی طی سخنانی در مجلس سنای آیتالیا، گفت ما آینده‌ای نداریم و شما دروغ گفتید

گرتا نونبرگ

به گزارش یورو نیوز، گرتا تونبرگ، فعال ۱۶ ساله سوئدی روز پنجشنبه ۱۸ آوریل در مجلس سنای ایتالیا سخنرانی کرد.

او در جمع سنای این کشور درباره مسائل مربوط به محیط زیست و تغییرات آب و هوایی و نگرانی کودکان از آینده‌ نامشخص پیش‌رو گفت: «حالا ما دیگر آینده‌ای هم در پیش رو نداریم چرا که آن آینده فروخته شده است تا تعداد محدودی از آدم‌ها درآمدهای نجومی به دست آورند. شما به ما دروغ گفتید.»

گرتا تونبرگ با خطاب قرار دادن سناتورهای ایتالیایی و خبرنگارانی که در این جلسه حضور داشتند تاکید کرد: «شما به بچه‌ها دروغ گفته‌اید و به ما امید واهی داده‌اید، اینکه چشم انتظار آینده‌ باشیم. ما آموزش و کودکی‌مان را قربانی این نمی‌کنیم تا شماره درباره تصمیم‌های سیاسی در جامعه‌ای که برای ما ساخته‌اید سخن بگویید.»

او در ادامه به اشاره به تظاهرات دانش‌آموزی در سراسر جهان برای مخالفت با تغییرات آب‌وهوایی افزود: «ما به خیابان نمی‌آییم تا شما با ما عکس سلفی بگیرید. ما به خیابان آمده‌ایم تا بزرگترها از خواب بیدار شوند. تا اینکه شما هم دست به کار شوید. ما بچه‌ها این کار را می‌کنیم تا شاید امید و رویای از دست‌رفته مان بازگردد.»

تونبرگ را به خاطر ابتکارش در راه‌اندازی جنبش «جمعه‌ها برای آینده» است می‌شناسند. بر اساس این ایده دانش‌آموزان اروپایی جمعه‌ها به خیابان آمده و نسبت به تغییرات اقلیمی اعتراض و راهپیمایی می‌کنند.

این نوجوان سوئدی در اوت ۲۰۱۸ تنها وقتی ۱۵ سال داشت اعتصاب‌های تک نفره خود را کلید زد. او آن موقع پلاکاردی در دست داشت که روی آن نوشته بود: «اعتصاب مدارس برای تغییرات آب و هوایی.» آن موقع که او تظاهرات تک‌نفره‌اش را مقابل پارلمان سوئد برگزار می‌کرد شاید تصورش را نمی‌کرد که روزی صدها هزار دانش‌آموز در سراسر جهان به دعوت او پاسخ مثبت دهند.

کد خبر 437869

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha