همشهری آنلاین: رییس جمهوری با تاکید بر اینکه باید همواره آمادگی‌های لازم برای مواجهه با حوادثی نظیر سیل داشته باشیم، گفت: باید درس‌های لازم را از تجربه سیل بیاموزیم.

روحانی: باید درس های لازم را از تجربه سیل بیاموزیم

به گزارش ایرنا حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز شنبه در نشست ستاد بحران لرستان در فرودگاه خرم آباد اظهار داشت: در دولت یازدهم سدسازی رواج پیدا کرد که برخی ها می گفتند چرا سدسازی کرده اید یادمان نرود قضاوت های سالهای پیش را که می گفتند چرا برخی از این سدها را ساخته اید.
وی با اشاره به اینکه در بحران مردم اولین گروه بودند که به صحنه آمدند و این کار بسیار ارزشمند است افزود: در همه جای دنیا ارتش در حوادث وارد می شود اما در ایران یک فرقی دارد که افراد نظامی با خلوص و نیت وارد صحنه می شوند.

بیشتر بناهای خسارت دیده در اثر سیل در کنار رودخانه ها بودند

روحانی ادامه داد: در سیل ۱۲فروردین که استاندار به من گفت ارتباط ما با پلدختر قطع است خیلی نگران شدم رفتم قرآن خواندم و دعا کردم و تا صبح چندبار تماس گرفتم که به من خبر دادند تلفات جانی نداشته ایم و من خیلی خوشحال شدم.
وی بیان کرد: اینکه اگر چه کار می کردیم خسارت کمتر می شد این مرحله دوم است که ماههای بعد به آن می پردازیم و از جمعی متخصص خواسته ام تا ظرف ۶ماه گزارشی ملی دراین باره به ما بدهند.
رئیس جمهوری با بیان اینکه در شرایط فوق العاده ای که پیش آمده است فارغ از اینکه باید چه می کردیم که اوضاع بهتر می شد، گفت: جوازهایی که برای ساخت وساز در کنار رودخانه ها و مسیل ها و داخل رودخانه ها داده شده کاری خلاف قانون و نادرست بوده است.
وی افزود: بیشتر خانه های آسیب دیده همان بناهایی بودند که در نزدیک رودخانه و در بستر رودخانه ها بودند بنابراین باید این کار با جدیدیت پیگیری و دنبال شود که خانه های تخریب شده در جانمایی مناسبی ساخته شوند و بنا بر این گذاشته شود که همچین سیلی را در آینده خواهیم داشت.
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه از سیل باد درس های لازم را گرفت اظهار داشت: در مرحله امداد و نجات کارهای بزرگی و کم نظیری انجام شد.

در حوادث طبیعی مردم اولین امدادگران هستند

روحانی با تاکید بر ضرورت آموزش های لازم به مردم در حوادث نیز گفت: باید آموزش هایی به مردم داده شود تا بدانند در مواقع حوادث و بلایای طبیعی چگونه باید در آن زمان اولیه که امکان رسیدن هیچگونه کمک های نهادهای امدادی نیست عمل کنند و صرفا تماشاگر یک اتفاق نباشند.
به گفته وی وابستگی و اتحادی که بین مردم ، ارتش، سپاه، بسیح، هلال احمر و همه نیروهایی که وارد عمل شدند در این سیل دیدیم ، اتحادی همانند دوران دفاع مقدس بود و این حادثه بنوعی همه را در کنار هم قرار داد.
رئیس جمهور یادآور شد: کاری که در بخش های دولتی در ترمیمی زیرساخت ها صورت کرفت در دنیا کم نظیر است بطوریکه اکنون از یکهزار و ۱۴۵ روستایی که در لرستان برق شان قطع شده بود تنها ۶ روستا باقی مانده و از ۹۶۱ روستایی که شبکه آب انها مشکل داشت فقط سه روستا باقی مانده است.
روحانی با اشاره به اینکه اکنون یک ماه است که ایران درگیر سیل است گفت: تاکنون هیچگونه بیماری مسری و اپیدمی رخ نداده است که این باعث تعجب سازمان بهداشت جهانی شده است.

خسارات سیلاب هرچه سریعتر باید برآورد شود

رییس جمهور افزود: در سیل اخیر مردم رنج و زحمت بسیاری را متحمل شدند، بنیاد مسکن وظیفه سنگینی دارد که میزان خسارات و نحوه کار را بر عهده خواهد داشت.
روحانی بیان کرد: باید هرچه سریعتر میزان خسارات را برآورد کنیم، دولت، نیروهای مسلح، نیروهای مردمی، علما، ائمه جمعه همه با هم در حد توان خود کمک رسانی کردند.
وی ادامه داد: مردم باید حس کنند که دولت در کنار مردم است ، آنها انتظاراتی دارند و توقعی به حق است.
وی با بیان اینکه تسریع در عمل کار امروز ما است، گفت: رسیدن مردم به منازل مسکونی شان کار اصلی ماست و در این مدت باید در آرامش باشند، مردم تا زمانی که به منزل خود می رسند باید در اجاره بهای آنان تسریع شود.

مشکلی در خصوص تولید گندم نخواهیم داشت

رییس جمهور اضافه کرد: باید به کمک بخش کشاورزی بشتابیم اما علی رغم سیل اخیر محصول گندم ما از سال گذشته بیشتر است و در سالجاری نیازی به خرید گندم نداریم و در این خصوص چهارسال است که خودکفا هستیم.
روحانی با اشاره موافقت رهبری با برداشت از صندوق توسعه ملی برای جبران خسارت ها و انتخاب وزیر کشور برای مسئولیت نوسازی و بازسازی افزود: وزیر قرارگاه تشکیل داده ایم زیرا قرارگاه به معنی انجام سریع کار است و ماه ها آینده خانه ها یا ترمیمی و احداثی ساماندهی می شود.
وی ادامه داد: قولی که می توانم بدهم این است که دولت یادش نمی رود و مردم مطمئن باشند در حد امکان و توان جبران میکنیم و البته خودشان هم باید کمک کنند و هرکس هر توان و امکانی دارد در جبران ها مشارکت کنند.
وی بیان کرد: اقدامات بلند مدت در سدسازی، راه و آبخیزداری و لایروبی باید انجام شود، اگر زاگرس همان جنگل قدیم بود حتما خسارت های کتری را شاهد بودیم، در جاهایی مرتفع جنگل برای حفاظت است که اگر بتوانیم آنها را احیا کنیم می توان از بروز خسارتها جلوگیری کرد.

۴۸۰ میلیارد مترمکعب آب در بارشهای اخیر وارد کشور شد

رییس جمهور ادامه داد: ۴۸۰ میلیارد متر مکعب آب در بارش های اخیر وارد کشور شده که نعمت و سرمایه بزرگی است اما سال پرمشقتی برای استان های سیلزده بود.
وی ادامه داد: اگر در گذشته کارهایی صورت می گرفت خسارات کم می شد اما اینکه چقدر توان مالی داشته ایم و اولویت ها چه بوده باید مورد توجه باشد.
روحانی افزود: اگر ۲۰ سال پیش برای ساماندهی رودخانه کاری انجام می گفتند مردم شعل ندارند و خشکسالی است و توسعه رودخانه ها در این شرایط بی معنی است.
وی با اشاره به اینکه منابع کافی نداریم گفت: چند سال قبل در دولت یازدهم همه به سدسازی ایراد زیست محیطی میگرفتند و نباید قضاوت های سال های قبل یادمان برود.

در آمریکا تا یکسال پس از سیل و طوفان سیستم آب و برق ترمیم نمی شود

روحانی اضافه کرد: در استان لرستان برق یکهزارو ۱۴۵ روستا و مناطق شهری قطع شده و امروز تنها ۶ روستا باقی مانده که برق ندارد، در آمریکا تا یکسال پس از سیل و طوفان سیستم برق و آب به خوبی ترمیم نمی شود.
وی بیان کرد: شبکه آب ۹۶۱ روستا که مختل شده به سه روستا کاهش یافت که کارهایی بزرگ و کم نطیری هستند همچنین تعداد روستاهای مسدود شده از ۸۶۰ روستا به ۴۴ روستا رسیده است.
وی اضافه کرد: ۴۰۱ کیلومتر راه اصلی و یکهزارو ۶۶۰ کیلومتر کیلومتر راه روستایی خسارت دیده که ترمیم آن کار بسیار سختی است که همه برای آن تلاش کردند.

کد خبر 437846

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha