همشهری آنلاین: آکادمی اسکار بار دیگر از تصمیم خود برای سلب عضویت و اخراج رومن پولانسکی، فیلمساز فرانسوی برنده اسکار از این آکادمی دفاع کرد.

رومن پولانسكي فيلمساز فرانسوي لهستاني

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ورایتی، پولانسکی ۸۳ ساله که به دلیل درگیر بودن در یک پرونده تجاوز سال‌هاست از آمریکا فرار کرده، بهار سال گذشته از آکادمی اسکار هم اخراج شد. او به تازگی با ناعادلانه بودن اخراج خود شکایتی علیه این سازمان غیردولتی در دادگاه ایالت کالیفرنیا تنظیم کرد و خواستار بازگشتن به آکادمی و دریافت غرامت متناسب شد اما مدیران فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی آمریکا دست رد به سینه این فیلمساز فراری زدند.

آکادمی اسکار سال گذشته در چنین روزهایی روند سلب عضویت پولانسکی را هماهنگی کامل با معیارهای اخلاقی سازمان توصیف کرده و از اعضای خود خواسته بود ارزش‌های آکادمی را در احترام گذاشتن به شان انسانی رعایت کنند. بر اساس بیانیه تازه آکادمی، فرآیند کنار گذاشتن فیلمساز برنده اسکار کاملا عادلانه و منطقی بوده و این نهاد همچنان از تصمیم درست خود پشتیبانی می‌کند.

پولانسکی لهستانی‌تبار که سال‌هاست در فرانسه زندگی می‌کند و فیلم می‌سازد، مدعی شده برای کنار گذاشتن هر عضو آکادمی اسکار به دو-سوم آرای ۵۴ عضو هیات امنای آکادمی اسکار نیاز است. در حالی که در ماجرای اخراج او این روند طی نشده و آکادمی هم درباره کار خود شفاف‌سازی نکرده است. سال گذشته بیل کازبی و هاروی واینستین به دلیل درگیر بودن در پرونده‌های اخلاقی و جنسی از آکادمی اسکار اخراج شده بودند.

پولانسکی در ۱۹۷۷ برای هتک حرمت یک دختر ۱۳ ساله در آمریکا دستگیر شد و برای پرهیز از زندانی شدن به فرانسه گریخت. پرونده رسوایی جنسی او که می‌رفت به فراموشی سپرده شود، در سال‌های اخیر در پرتو جنبش می‌تو بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. هر چند این فیلمساز تحسین‌شده همواره با استعدادهای برتر سینمای جهان همکاری کرده و در ۲۰۰۳ برای ساختن «پیانیست» برنده اسکار شده است.

کد خبر 437832

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha