مرتضی کاردر-خبرنگار: «کتاب همواره در تاریخ ایران حضور پررنگی داشته ‌و نمایشگاه کتاب تهران نیز استمرار این شکوه تاریخی است.

كتاب

هدف اصلی این نمایشگاه تقویت کتاب و کتابخوانی است.» محسن جوادی، رئیس سی‌ودومین نمایشگاه کتاب تهران سخنان خود را با این جمله‌ها آغاز کرد. معاون فرهنگی ارشاد تقویت صنعت نشر و دیپلماسی فرهنگی را رویکردهای اصلی نمایشگاه سی‌ودوم خواند و گفت: «امسال تلاش کردیم تا تصدی‌گری ارشاد را کمتر کنیم و مدیریت نمایشگاه را بیشتر به ناشران واگذار کنیم.»‌

نشست خبری سی‌ودومین نمایشگاه کتاب صبح چهارشنبه با حضور محسن جوادی، معاون فرهنگی وزارت ارشاد، قادر آشنا، مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی (قائم‌مقام نمایشگاه) در ساختمان نمایشگاه‌های فرهنگی وزارت ارشاد برگزار شد. به‌گفته محسن جوادی «امسال ۲۳۹۸ ناشر داخلی با ۳۰۰هزار عنوان کتاب در نمایشگاه کتاب حضور دارند و ۱۴۰هزار عنوان کتاب خارجی از ۸۰۰ناشر نیز به بخش خارجی نمایشگاه آمده است.» 

  • کتاب‌های خارجی امسال در گمرک نمی‌مانند

قادر آشنا، قائم‌مقام نمایشگاه کتاب نیز گفت: «امسال از معدود سال‌هایی است که به جز ناشران دانشگاهی، همه ناشران در فضاهای مسقف مصلی جا گرفته‌اند.» اتفاقی که در سال‌های اخیر تقریبا بی‌سابقه است. یکی از مسائل همیشگی نمایشگاه دیررسیدن کتاب‌های خارجی به نمایشگاه کتاب بوده است. اما به گفته قادر آشنا «امسال یک نفر از معاونت فرهنگی به‌طور خاص مأمور ترخیص کتاب‌ها از گمرک شده و همه کتاب‌های خارجی پیش از نمایشگاه ترخیص می‌شوند.» 

  • حذف بخش تشریفات و بن‌های رایگان

نکته قابل توجه دیگری که در نشست خبری امسال مطرح شد، صرفه‌جویی در بخش‌های مختلف نمایشگاه است؛ صرفه‌جویی‌هایی که در روزگار سخت کتاب به بقای نمایشگاه و کتاب و کتابخوانی کمک می‌کند. به گفته قادر آشنا، با توجه به شرایط اقتصادی، نمایشگاه با رویه صرفه‌جویانه‌ای برگزار می‌شود. «سال گذشته نمایشگاه با بیش از ۱۷میلیارد تومان هزینه برگزار شد و امسال با وجود تورم و افزایش فشارهای اقتصادی با ۱۵میلیارد تومان برگزار می‌شود.»

خبرهای حاشیه‌ای نشست نیز حاکی از آن است که بعضی از بخش‌های زائد نمایشگاه ازجمله بخش تشریفات و رستوران تشریفات حذف شده است. همچنین براساس شنیده‌ها بن‌های رایگان نیز به‌طور کامل حذف شده‌اند و به جز بن‌هایی که به دانشجویان و اهل قلم و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها تعلق می‌گیرد، هیچ بن دیگری در خود نمایشگاه به شکل دیگری توزیع نخواهد شد. همچنین آیین اختتامیه نمایشگاه نیز به‌دلیل صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌ها برگزار نخواهد شد.

  • شکایت‌های خود را پیامک کنید

ایوب دهقانکار، مشاور اجرایی معاونت فرهنگی و مسئول بخش نظارت نمایشگاه نیز از دیگر سخنرانان نشست خبری بود. اتفاق جالب توجهی که دهقانکار از آن خبر داد، راه‌اندازی سامانه پیامکی نظارتی بر نمایشگاه است. مخاطبان نمایشگاه می‌توانند انتقادها و شکایت‌های خود را از طریق پیامک به شماره ۱۰۰۰۳۸۵۱ بفرستند تا از طریق بخش نظارت نمایشگاه پیگیری شود.

  • پیش از نمایشگاه همه‌چیز آماده است 

روزهای نخست نمایشگاه اغلب ناهماهنگی‌های بسیاری در مصلی به چشم می‌خورد؛ کارتخوان میان همه غرفه‌ها توزیع نشده، راهنماهای ورودی در راهروها نصب نشده و... عملا یکی دو روز طول می‌کشد تا همه‌چیز روال عادی‌اش را پیدا کند. امسال که نمایشگاه زودتر از سال‌های گذشته آغاز می‌شود و تا چند روز قبل نیز شبستان اصلی مصلی در اختیار مسابقات بین‌المللی قرآن کریم بوده است، به‌نظر می‌رسد این مشکلات بیشتر از گذشته باشد. قادر آشنا در پاسخ به پرسش همشهری درباره فرایند آماده‌سازی نمایشگاه گفت: «تا شنبه آینده بسیاری از زیرساخت‌های اجرایی نمایشگاه آماده می‌شود.

همه تلاش ما این است که پیش از شروع نمایشگاه همه‌چیز حاضر باشد و شاهد مشکلاتی نظیر توزیع کارتخوان‌ها یا راهنمای غرفه‌ها و ماشین‌های حمل‌ونقل سالمندان و کم‌توانان و محل استراحت بازدیدکنندگان و... نباشیم. تنها نکته‌ای که امسال برای نخستین‌بار تجربه می‌کنیم، سامانه ثبت فروش‌ها در نرم‌افزاری است که امکان تخلف احتمالی در بخش بن‌ها را به صفر می‌رساند. امیدواریم این سامانه نیز بدون مشکل از روز نخست کار کند.» 

کد خبر 437787

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha