همشهری آنلاین: شورای هنر انگلستان با انتقاد از کاهش بودجه بخش‌های فرهنگی از کمک ۱۴ میلیارد دلاری حوزه فرهنگ و هنر به اقتصاد بریتانیا در سال ۲۰۱۶ خبر داد.

گالري ملي لندن

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، سهم حوزه فرهنگ و هنر از تولید ناخالص داخلی بریتانیا در سال ۲۰۱۶ دست‌کم حدود ۱۱ میلیارد پوند (بیش از ۱۴ میلیارد دلار) و ۳۹۰ میلیون پوند بیش از سال ۲۰۱۵ بوده است. این رقم ۱۱ میلیارد پوندی بیش از سهم بخش کشاورزی در اقتصاد بریتانیا و تقریبا هم‌ارز سهم شهرهایی چون لیورپول و شفیلد در تولید ناخالص داخلی است.

با این حال، دولت بریتانیا در چند سال اخیر به شدت از بودجه نهادهای فرهنگی کم کرده و فعالیت حدود ۷۴ درصد این بخش‌ها تحت تاثیر کاهش بودجه قرار گرفته است. شورای هنر انگلستان در گزارش اخیر خود نسبت به ادامه این روند هشدار داده و بر این باور است که کم شدن سهم حوزه فرهنگ و هنر از بودجه می‌تواند به معنی کمرنگ‌تر شدن سهم فعالیت‌های فرهنگی در افزایش تولید ناخالص داخلی بریتانیا باشد.

سالن‌های نمایش، نگارخانه‌ها و دیگر بخش‌های هنری و فرهنگی در چند سال اخیر به شدت از کاهش بودجه دولتی آسیب دیده‌اند. یکی از بزرگ‌ترین تهدیدها برای بخش‌های فرهنگی، کاهش بودجه نهادهای محلی است که تاثیر آن خیلی زود روی کتابخانه‌ها، نگارخانه‌ها و دیگر مکان‌های فرهنگی و هنری به چشم می‌خورد.

ماه فوریه گذشته شورای شهر بیرمنگام در حالی حدود ۵۰۰ هزار پوند از بودجه هنری این شهر را کم کرد که قرار بود این کاهش یک میلیون پوند باشد. کارشناسان معتقدند دوران ریاضت اقتصادی نخست‌وزیر بریتانیا سر آمده و دیگر نباید کاهش بودجه شامل حال بخش‌های فرهنگی و هنری شود.

در چند سال اخیر ۳۷ درصد نهادهای هنری بریتانیا از کاهش بودجه آسیب دیده‌اند و بیش از نیمی از نهادها اعلام کرده‌اند نمی‌توانند ضرر و زیان ناشی از کاهش بودجه را جبران کنند. یکی از راه‌های جبران هم ثابت ماندن دستمزدهاست که فشار آن مستقیم به هنرمندان و گروه‌های هنری وارد می‌شود.

در مجموع حدود ۳۶۰ هزار فرصت شغلی در بخش‌های فرهنگ و هنر بریتانیا وجود دارد و درآمد ۱۱ میلیارد پوندی آن در سال ۲۰۱۶ بیش از بخش‌های کشاورزی و ماهیگیری با ۱۰ میلیارد پوند، رایانه با هشت میلیارد پوند، نساجی با هفت میلیارد پوند و محصولات الکترونیکی با شش میلیارد پوند بوده است.

کد خبر 437586

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha