سه‌شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: دو سال پس از دست و دلبازی ۴۵۰ میلیون دلاری محمد بن سلمان برای خریدن تابلوی لئوناردو داوینچی، برخی کارشناسان ارزش واقعی «سالواتور موندی» را ۱۱۷۵ دلار برآورد می‌کنند.

تابلوي سالواتور موندي داوينچي در حراجي كريستيز

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از دیلی‌میل، در شرایطی که مدت‌هاست هیچ خبری از سرنوشت گران‌ترین نقاشی دنیا منتشر نشده و کسی هم آن را ندیده است، احتمال می‌رود داوینچی خالق این تابلو نبوده باشد. دو سال پیش در جریان چکش خوردن سالواتور موندی در حراج‌خانه کریستیز برخی می‌گفتند شاید استاد ایتالیایی دوره رنسانس تنها بخشی کوچک از این تابلو را کشیده و کار اصلی را شاگردان او انجام داده‌اند.

با این حال، شاهزاده سعودی ۴۵۰ میلیون دلار برای خریدن شمایل حضرت عیسی هزینه کرد و قرار بود تابلو سال گذشته در موزه لوور شعبه ابوظبی به نمایش عمومی درآید. بعدها گفته شد سالواتور موندی یا نجات‌دهنده دنیا در لوور اصلی روی دیوار می‌رود که این اتفاق هم نیفتاد و حالا ماه‌هاست کسی از محل نگهداری یا سرنوشت آن خبر ندارد؛ اتفاقی که تردیدها درباره اصالت گران‌ترین تابلوی تاریخ را به واقعیت نزدیک می‌کند.

بن لوییس، داوینچی‌شناس مشهور در کتاب تازه خود نوری تازه بر جنبه‌های پنهان پرونده تابانده است. به نوشته او، سال ۲۰۰۸ از پنج کارشناس خبره گالری ملی لندن فقط دو نفر حاضر شدند اصالت سالواتور موندی را تایید کنند، یک نفر معتقد بود نقاشی کار داوینچی نیست و دو نفر دیگر هم از دادن نظر کارشناسی شانه خالی کردند.

به این ترتیب، سه سال بعد سالواتور موندی در شرایطی به عنوان اثری از داوینچی به نمایش درآمد که سال ۲۰۰۵ به مبلغی حدود هزار دلار معامله شده بود. هر چند رفتن روی دیوار نمایشگاه آثار داوینچی در گالری ملی لندن در سال ۲۰۱۱ چنان اعتباری به سالواتور موندی بخشید که در ۲۰۱۷ با ۴۵۰ میلیون دلار چکش خورد.

کد خبر 437434

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha