سه‌شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: پوستر رسمی هفتاد و دومین جشنواره فیلم کن با نمایی از آنیس واردای ۲۶ ساله در پشت صحنه نخستین تجربه کارگردانی این سینماگر فقید فرانسوی رونمایی شد.

پوستر رسمي كن 2019 با نمايي از آنيس واردا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از هالیوود ریپورتر، واردا که ماه گذشته میلادی در ۹۰ سالگی از دنیا رفت، مادربزرگ و یکی از بانیان موج نوی سینمای فرانسه بود. او در جوانی «نقطه کوتاه» را ساخت که در بخش خارج از مسابقه جشنواره کن به نمایش درآمد و حالا تصویری از این سینماگر بزرگ پشت دوربین آن فیلم محصول ۱۹۵۵ به نشانه ادای احترام روی پوستر رسمی جشنواره کن ۲۰۱۹ قرار گرفته است.

واردا از محبوب‌ترین فیلمسازان تاریخ کن بود و با ۱۳ فیلم در بخش‌های رسمی و جنبی این رویداد معتبر سینمای اروپا و جهان حضور داشت. او در ۲۰۰۵ عضو هیات داوران بخش مسابقه رسمی و در ۲۰۱۳ هم یکی از داوران بخش دوربین طلایی بود که ویژه انتخاب بهترین فیلم اول از میان فیلم‌های حاضر در تمام بخش‌های کن است. واردا در ۲۰۱۵ نخستین فیلمساز زن برنده جایزه نخل طلایی افتخاری در تاریخ جشنواره کن لقب گرفت.

این سینماگر و هنرمند تحسین‌شده زاده بلژیک در ۱۹۶۲ با «کلئو از ساعت پنج تا هفت» در بخش مسابقه کن حضور داشت و خوش درخشید و آخرین بار با مستند «چهره‌ها روستاها» به سواحل جنوب فرانسه آمد. یک شیر طلایی جشنواره ونیز، یک خرس نقره‌ای جشنواره برلین و اسکار افتخاری در ۲۰۱۸ از دیگر افتخارهای کارنامه او با بیش از ۵۰ فیلم کوتاه، بلند و مستند است. واردا در ۸۹ سالگی مسن‌ترین نامزد تاریخ اسکار هم بود.

هفتاد و دومین جشنواره فیلم کن روز ۱۴ ماه می با نخستین نمایش جهانی «مرده‌ها نمی‌میرند» به کارگردانی جیم جارموش در بخش مسابقه آغاز می‌شود و امسال الخاندرو گونزالس ایناریتو، فیلمساز مکزیکی برنده پنج جایزه اسکار ریاست هیات داوران بخش مسابقه رسمی را بر عهده دارد.

کد خبر 437414

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha