وحیدرضا نعیمی: هر سال حدود 5/1 میلیون کودک بر اثر کمبود آب آشامیدنی و بهداشت جان خود را از دست می‌دهند و بیش از یک سوم جمعیت جهان به سرویس‌های بهداشتی ابتدایی دسترسی ندارند.

کارشناسان معتقدند راه‌حل‌های عملی برای مقابله با این وضع نامساعد نیازمند تبادل بیشتر اطلاعات و دانش بین کشورهای در حال توسعه و حمایت بیشتر نهادهای بین‌المللی مانند بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول از این فعالیت‌هاست.

به گزارش آی‌پی‌اس، دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی می‌کوشند در چارچوب تحقق اهداف توسعه هزاره سازمان ملل، این ارقام را تا سال 2015 به نصف برسانند.

صندوق کودکان سازمان ملل یونیسف اعلام کرده است این وضع در جنوب آسیا، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، غرب آسیا، اقیانوسیه و منطقه بین آسیا و اروپا از همه جا بدتر است.

کارشناسان این سازمان خاطرنشان می‌کنند در برخی مناطق بهبودهایی حاصل شده است، از جمله در شرق آسیا، پوشش بهداشتی از سال 1990 تقریباً دو برابر شده است.

نسبت این پوشش در جنوب آسیا از 20 درصد به 37 درصد رسیده است.

شاهزاده ویلهلم الکساندر از هلند که ریاست مجمع مشورتی آب و بهداشت دبیرکل سازمان ملل را بر عهده دارد، اخیراً از مهاتما گاندی نقل قول کرد که زمانی نوشت: عامل بسیاری از بیماری‌های ما وضعیت دستشویی‌ها و عادات بد دفع فضولات ماست. گاندی از این ابایی نداشت که بگوید بهداشت از استقلال مهم‌تر است.

هند توانسته است پوشش اقدامات بهداشتی را از یک درصد در سال 1981 به 48 درصد در سال 2007 برساند.

کد خبر 43740

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز