همشهری آنلاین: رییس اداره حفاظت محیط زیست ملایر گفت: به دنبال بارندگی‌های اخیر و پرآب شدن چشمه‌های منطقه حفاظت شده «لشگردَر» پس از ۲۰ سال کرکس یکی از گونه‌های پرندگان شکاری لاشخور به این منطقه بازگشت.

کرکس

مجید شعبانلو روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: سابقه وجود انواع گونه‌های کرکس در منطقه حفاظت شده «لشگردَر» در سال‌های گذشته بوده است، اما به دلیل خشکسالی و کم آب شدن چشمه‌ها، چند سالی این گونه پرندگان را در منطقه مشاهده نکرده‌ایم.

وی افزود: با توجه به اینکه منطقه لشگردَر جمعیت بالایی از وحوش را در خود جای داده است، وجود انواع گونه های پرندگان همچون «کرکس» و «کفتار» در منطقه عجیب نیست.

رییس اداره حفاظت محیط زیست ملایر بارندگی های بهاری را برای این منطقه بسیار مساعد دانست و بیان کرد: بیش از ۱۵ دهنه چشمه در منطقه حفاظت شده لشگردَر وجود دارد که همگی به واسطه بارندگی های اخیر پرآب شده اند.

شعبانلو ادامه داد: منطقه لشگردَر هم اکنون وضعیت بسیار خوبی دارد و تنها برخی از مسیرهای دسترسی توسط سیلاب شسته شده است.

وی افزود: میزان خسارت‌ها به راه‌های دسترسی به مناطق داخلی لشگردَر و دسترسی به پست های محیط بانی خیلی جدی نیست و بلافاصله پس از بارندگی ها، اصلاح مسیرهای دسترسی انجام می‌شود.

رییس اداره حفاظت محیط زیست ملایر با بیان اینکه بارندگی و سیلاب مشکل خاصی را برای گونه های جانوری منطقه ایجاد نکرد گفت: سیلاب بیشتر در مناطق پایین دست منطقه اتفاق افتاد و گونه‌های جانوری به دلیل قرار گرفتن در نقاط بالایی منطقه، آسیب ندیدند.

شعبانلو یادآور شد: منطقه حفاظت شده «گلپرآباد» نیز وضعیت بسیار خوبی دارد و بارندگی های اخیر موجب پرآب شدن حدود ۱۰ دهنه چشمه در این منطقه شد.

وی بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون هیچ مشکلی توسط شکارچیان و متخلفان این ۲ منطقه حفاظت شده به ویژه «لشگردَر» را تهدید نکرده است و محیط بانان فعالیت مستمری برای حفاظت از گونه‌های جانوری و گیاهی منطقه دارند.

به گزارش ایرنا، منطقه حفاظت شده «لشگردَر» با وسعت ۱۵۵۴۲ هکتار در مجاورت شرق و جنوب شرقی ملایر واقع شده است و از سال ۱۳۶۳ به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام و در اسفند سال ۱۳۶۹ با تصویب شورای عالی حفاظت محیط زیست عنوان «منطقه حفاظت شده» اعلام شد.
بیش از ۱۶ روستا در اطراف این منطقه است و تاکنون حدود ۲۶۶ گونه گیاهی، ۱۸ گونه پستاندار و ۷۵ گونه پرندگان در منطقه حفاظت شده لشگردَر شناسایی شده است.
منطقه حفاظت شده «لشگردَر» در ۹۰ کیلومتری همدان واقع شده است.

کد خبر 437246

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha