فاطمه عسگری نیا - خبرنگار: مادر کودکش را در آغوش گرفته و وارد اتاق فیزیوتراپی می‌شود. مربیان با مهربانی تجهیزات را فراهم می‌کنند و با کمک مادر دست و پای کودک را حرکت می‌دهند.

توانبخشي

مادر با ابراز رضایت از عملکرد مربیان می‌گوید: «۲ سال است که دخترم عضو انجمن شده است و خدمات رایگان دریافت می‌کند.» این اتفاقی است که هر روز در خانه شماره ۲ خیابان جعفرزادگان می‌افتد. خانه‌ای که از سال ۱۳۷۷ به انجمن احیاء و توانیاب تبدیل شده و معلولان و مبتلایان به ایدز امیدهایشان را آنجا جست‌وجو می‌کنند. مسئولان این انجمن مجوز فعالیتشان را از وزارت کشور گرفته‌اند و ۲۰ سال است که خدمات رایگان ارائه می‌دهند و براین باورند آگاه کردن مردم بهترین راه پیشگیری است. «خسرو منصوریان» مالک خانه شماره ۲ و مؤسس انجمن احیاء و توانیاب در گفت‌وگو با همشهری محله از روش خدمت‌رسانی مربیان انجمن به معلولان و توانیابان بیشتر توضیح می‌دهد.

  • مشاوره تلفنی

برای نخستین بار سامانه تلفنی مشاوره ویژه مبتلایان به ایدز در انجمن احیا راه‌اندازی شده است. شهروندانی که تمایلی به حضور در انجمن ندارند می‌توانند از طریق شماره‌های ۶۶۹۰۱۰۱۰ و۵۳۸۶۵ با مددکاران اجتماعی انجمن صحبت و خدمات دریافت‌کنند.  

  •  انگیزه شما از تأسیس انجمن چیست؟  

خیلی از مواقع مردم وقتی درگیر مشکل یا موضوعی می‌شوند، تلاش می‌کنند در آن حوزه به دیگران کمک کنند اما من هیچ‌وقت با ایدز و توانیابان درگیر نبودم و فقط به خاطر تحصیلاتم که مددکاری اجتماعی بود وارد این انجمن شدم. مردم کشور ما بسیار نازنین هستند و خدمت کردن به آنها را وظیفه می‌دانستم و خدا را شکر که توانستم قدم کوچکی در کمک به همنوعانم بردارم.  

  •  یعنی فقط حس نیکوکاری موجب شد این انجمن را راه‌اندازی کنید؟  

بی‌شک همین‌طور است. نیکوکاری یک نیاز فطری است و کارهای خیرخواهانه حال آدم را خوب می‌کند و من اکنون حس می‌کنم در بهشت هستم و حالم بسیار خوب است.  

  •  ماجرای ۲ انجمن احیاء و توانیاب چیست؟  

در ابتدا قصد داشتیم انجمن توانیابان را با هدف خدمت‌رسانی به معلولان جسمی و حرکت راه‌اندازی کنیم که متولیان در وزارت کشور محبت کردند مجوز حمایت و خدمت‌رسانی به آسیب‌دیدگان اجتماعی و مبتلایان به ایدز را هم دادند و با کمک دوستان هر دو انجمن را راه‌اندازی کردیم و اکنون خدمتگزار مراجعه‌کنندگان هستیم.  

  •   روش ارائه خدمات چگونه است؟  

همه خدماتی که در انجمن ارائه می‌شود، رایگان است. کاردرمانی، گفتاردرمانی، هنردرمانی، بازی‌درمانی و فیزیوتراپی در انجمن توانیاب ویژه توانیابان است و افراد آسیب‌دیده مانند کسانی که طلاق گرفته‌اند، معتادان، افرادی که اقدام به خودکشی کرده‌اند و به مبتلایان به ایدز خدمات مشاوره و بسته‌های بهداشتی و بسته‌های آموزشی داده می‌شود.  

  •   به‌طور میانگین روزانه چه تعداد به انجمن‌ها مراجعه می‌کنند؟  

در انجمن‌ پذیرای نوزادان یک روزه تا افراد ۱۵ ساله هستیم. آمار دقیق روزانه نداریم اما به‌طور میانگین ماهانه حدود ۳۴۰ نفر به انجمن مراجعه و خدمات دریافت می‌کنند.  

  •   بیشترین مراجعه‌کننده مربوط به کدام انجمن است؟  

متأسفانه بیشترین مراجعه به انجمن احیاء مربوط می‌شود که ویژه افراد آسیب‌دیده و مبتلایان به ایدز است.  

  •  مهم‌ترین مشکل مبتلایان چیست؟  

افراد مبتلا به ایدز از بیماری رنج نمی‌برند، بلکه از انگ و نگاه‌های تحقیرآمیز اطرافیان رنج می‌برند.  

  •  وضعیت ایدز در تهران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟  

نسبت به مبتلایان به این بیماری اگر از بیماری‌شان آگاهی داشته باشند، بسیاری از معضلات اجتماعی کم می‌شود. از سال گذشته تاکنون ۲۲مبتلا به ایدز را شناسایی کرده‌ایم که به میل خود عضو انجمن شده‌اند و خدمات دریافت می‌کنند. با بررسی‌های انجام شده سن ابتلا به ایدز از ۳۵ تا ۴۵ به ۲۴ تا ۳۵ رسیده و این نشان می‌دهد دستگاه‌های ذیربط در پیشگیری از این بیماری موفق نبوده‌اند.  

  • ‌  آمار زنان بیشتر است یا مردان؟  

براساس آمارهایی که به دست آورده‌ایم آمار زنان بیش از مردان است و همین مسئله می‌تواند زنگ خطری برای مسئولان باشد که اگر زود دست به کار نشوند و چاره‌ای نیندیشند، ممکن است در آینده نه چندان دور با نسل آلوده و آسیب‌پذیر مواجه شویم.    

  • ‌ در کدام مناطق تهران آسیب اجتماعی و آمار مبتلایان به ایدز بیشتر است؟  

مناطق ۱۰، ۱۱ و ۱۲ به دلیل فرسودگی بافت از یک سو و فقر فرهنگی از سوی دیگر و وجود پاتوق آسیب‌دیدگان، آمار آسیب‌های اجتماعی و ابتلا به ایدز رو به رشد است.  

  • ‌ به‌عنوان مددکار اجتماعی و فردی که ۲۰سال با آسیب‌دیدگان اجتماعی درگیر بوده‌اید، عامل اصلی برخی از معضلات یا آسیب‌های اجتماعی چیست؟  

همه مشکلات اجتماعی ناشی از نبود آگاهی کافی است. متأسفانه در جامعه ما صحبت درباره برخی موضوعات تابوست. اگر متولیان نهادها و سازمان‌ها اجازه بدهند در مورد آسیب‌ها و معضلات اجتماعی صحبت شود، شهروندان آگاه می‌شوند و میزان آسیب در جامعه کم می‌شود. سرپوش گذاشتن روی هر چیزی راه‌حل درست مقابله با مشکل نیست و باید در مورد مسائلی که وجود دارد و جامعه با آن دست به گریبان است، حرف زده شود و اطلاع‌رسانی کرد و آگاهی داد.  

  • ‌ برنامه شما برای آگاهی دادن به ساکنان این مناطق چیست؟  

امکان راه‌اندازی دفتر در همه مناطق وجود ندارد. بنابراین اتوبوس و مینی‌بوس ایدز را در محل‌های آسیب‌دیده و آسیب‌خیز مانند شوش، هرندی، دروازه غار و پامنار مستقر می‌کنیم و شهروندان با میل خود می‌توانند تست ایدز بدهند و در صورت مثبت بودن، خدمات دریافت می‌کنند. البته باید تأکید کنم همه خدماتی که به مبتلایان ایدز ارائه می‌شود محرمانه است. همچنین ارائه مشاوره و صحبت کردن با مبتلایان و اینکه بیماری قابل کنترل شدن است می‌توان آنها را به زندگی امیدوار و از گسترش این بیماری جلوگیری کرد.  مناطق ۱۰، ۱۱ و ۱۲ به دلیل فرسودگی بافت از یک سو و فقر فرهنگی از سوی دیگر و وجود پاتوق آسیب‌دیدگان، آمار آسیب‌های اجتماعی و ابتلا به ایدز رو به رشد است.  
 

  • گام‌های «امیدآوران»  به سوی سلامت روان جامعه
  • ارتباط با خانواده‌ها توسط گروه‌های محلی

زینب زینال‌زاده-خبرنگار:

  • بنفشه حیرت نگاری|روان‌شناس بالینی

«امیدآوران جامعه پاک»، نام مؤسسه‌ای است که از سال ۱۳۹۲ پس از دریافت مجوز از سازمان بهزیستی تهران به‌شکل رسمی کارش را در تکه هفتم پایتخت آغاز کرده است. «بنفشه‌حیرت‌نگاری» روان‌شناس بالینی، مؤسس و مدیرعامل این مؤسسه است که کارش را از سال۱۳۶۹ در مراکز مختلف شروع کرده و باور دارد پرداختن هزینه برای جلوگیری از وقوع آسیب‌های اجتماعی کمتر از پرداخت هزینه برای درمان آن است و با همین رویکرد و باور این مؤسسه را بنیان‌گذاری کرده است.  دانش‌آموخته رشته روان‌شناسی بالینی است و به گفته خودش جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی مانند «اعتیاد» و «طلاق» همواره دغدغه‌اش بوده است:

«دیدن افرادی که گرفتار آسیب اجتماعی شده و در آن غلت می‌زنند، مرا آزار می‌داد و همیشه به دنبال فرصتی بودم تا از بروز چنین آسیب‌هایی در جامعه جلوگیری کنیم. به همین دلیل همراه با تعدادی از دوستانم که همگی دانش‌آموخته رشته روان‌شناسی هستیم، تصمیم به راه‌اندازی این مؤسسه کرده‌ایم تا بتوانیم با ارائه مشاوره‌های درست و راهکارهای اصولی از بروز هر نوع آسیب اجتماعی جلوگیری و تعداد افراد آسیب‌دیده را کاهش دهیم.»

اعتیاد، محور فعالیت‌ها و خدمات مؤسسه امیدآوران جامعه پاک است اما بنفشه حیرت‌نگاری می‌گوید: «طلاق، خانواده‌های نابه‌سامان، خانواده‌های بی‌سرپرست و بدسرپرست، بزه و بزهکاری، آفت ارزش‌های اخلاقی و ضعف در اعتماد به نفس، موضوع‌های دیگری هستند که در مؤسسه پیگیری و به مراجعه‌کنندگان خدمات ارائه می‌شود.»

  •  تهدید سلامت روح و روان 

آسیب‌های اجتماعی از هر نوعی که باشد، سلامت روحی و روانی جامعه و سایر افراد را به خطر می‌اندازد. این باور «حیرت‌نگاری» است: «برای جلوگیری از این معضل و چالش تنها راه این است که باید پیشگیری را سرلوحه اقدامات و خدمات روان‌شناسی و حتی درمانی قرار داد. بازسازی آسیب‌های اجتماعی هزینه بر است اما با اندک هزینه می‌توان از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کرد و جامعه را به سلامت روحی و روانی سوق داد.» به گفته بنیان‌گذار مؤسسه امیدآوران جامعه پاک،

آموزش نخستین و مهم‌ترین اقدام است و خانواده‌ها در این مورد نقش بسیار مهم و تأثیرگذاری دارند. او می‌گوید: «خدمت‌رسانی محدود به مؤسسه نیست و تلاش کردیم با تشکیل گروه‌های محلی در مراکز مختلف سراغ مردم و خانواده‌ها برویم و آموزش‌های لازم به‌ویژه در مورد تربیت صحیح و رفتار درست با فرزندان را ارائه دهیم.»

 ساعت فعالیت: همه روزه از ۹ تا ۱۶ 
 مشاوره تلفنی و تلگرامی: ساعت ۱۶ تا ۲۰ 
 مشاوره تلفنی: ۷۷۶۴۲۸۷۰ 
 ارتباط تلگرامی: ۰۹۱۰۱۵۸۶۲۹۲ 
 نشانی: تقاطع خیابان‌های بهار و طالقانی

کد خبر 437168

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha