شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس جمعیت هلال احمر با تاکید بر اینکه تاکنون هیچ یک از کشورهای خارجی برای کمک به سیل زدگان ایران کمک‌های نقدی خود را به حساب این جمعیت واریز نکرده‌اند، در باره وضعیت کمک‌رسانی‌های خارجی توضیح داد.

كمك‌هاي خارجي سيل

به گزارش ایرنا علی اصغر پیوندی در نشست خبری تشریح خدمات و اقدامات جمعیت هلال احمر در استان های سیل زده، کمک ها و محموله های بشردوستانه خارجی و همچنین اقدامات آینده این جمعیت در این مناطق اظهار داشت: فقط شماری از کشورها از جمله آلمان، کویت، آذربایجان، فرانسه، پاکستان، ترکیه و ارمنستان و همچنین آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جائیکا) محموله کمک‌های بشردوستانه را برای سیل زدگان ارسال کرده‌اند.

وی افزود: هلال احمر قطر، صلیب سرخ دانمارک، صلیب سرخ اتریش، سازمان غیردولتی کمک‌های مردمی فرانسه، صلیب سرخ هندوستان، هلال احمر فلسطین و جمهوری اسلامی پاکستان نیز برای کمک به سیل زدگان ایران اعلام آمادگی کرده‌اند.

رئیس جمعیت هلال احمر ادامه داد: همچنین افغانستان پیام همدری ارسال کرد و سفارت هندوستان هم طی تماسی اطلاع داد که تمایل دارند کمک‌های بشردوستانه برای سیل زدگان ایران ارسال کنند.

پیوندی اظهار داشت: تاکنون کمک‌های داخلی و نقدی واریزی از سوی مردم نوعدوست ایران هم تا صبح امروز شنبه، ۲۴ فروردین، ۱۰۰ میلیارد تومان بوده که انتظار داریم با توجه به گستردگی سیل در استان‌های خوزستان، لرستان و گلستان این کمک‌ها ادامه داشته باشد.

رئیس جمعیت هلال احمر توضیح داد: تاکنون امدادگران و نجات گران هلال احمر در بعد امداد و نجات به بیش از ۴۴۵ هزار نفر امدادرسانی کرده و همچنین در بعد اسکان اضطراری و موقت هم ۲۲۷ هزار نفر اسکان داده شده اند که فقط ۱۰۰ هزار نفر از آنان در استان خوزستان ساکن شده‌اند.

پیوندی اضافه کرد: در بعد تغذیه اضطراری هم تاکنون بیش از ۴۰ هزار بسته و سبد غذایی یکماهه و ۷۲ ساعته در بین سیل زدگان توزیع شده است.

وی اظهار داشت: در زمینه بهداشت و درمان اضطراری نیز اکنون تیم‌های یادشده در مناطق سیل زده حضور دارند و مشغول ارائه خدمات متنوع و مختلف بهداشتی و درمانی از جمله ویزیت سرپایی، خدمات پرستاری، خدمات مادر و کودک و خدمات بهداشت روان هستند.

رئیس جمعیت هلال احمر افزود: همچنین تیم‌های حمایت روانی و اجتماعی به منظور همراهی اجتماعی سیل زدگان به این استان‌ها اعزام شدند که یکی از اقدامات مهم این گروه‌ها، تلطیف فضای کمپ‌های اسکان اضطراری برای کودکان و نوجوانان و بازگرداندن روحیه شادی و نشاط به آنها از طریق انجام بازی‌های گروهی، نقاشی، موسیقی و نمایش است که باعث کاهش دغدغه بزرگسالان و سایر افراد خانواده نیز می‌شود.
پیوندی با اشاره به اینکه بر اساس گزارش های رسمی سازمان پزشکی قانونی کشور به دنبال سیل اخیر حدود ۷۰ نفر جان خود را از دست داده اند، تصریح کرد: جمعیت هلال احمر به خانواده هر کدام از این افراد ۱۰ میلیون تومان برای جبران خسارات اولیه پرداخت می‌ کند.

وی با اشاره به اینکه با توجه به گستردگی سیل داشتن ۷۰ نفر تلفات رقم بالایی محسوب نمی‌شود، گفت: فدراسیون بین‌المللی جمعیت های ملی صلیب سرخ و هلال احمر نیز اذعان داشتند که این تعداد تلفات حاکی از عملکرد خوب تیم ‌های امدادی و سایر دستگاه‌های متولی در امر مدیریت بحران و سوانح است که اطلاع رسانی در تخلیه منازل و سرعت بالای امدادرسانی در گام نخست باعث شد تا تعداد این تلفات افزایش نیابد.
رئیس جمعیت هلال احمر تصریح کرد: مجموع این اقدامات باعث شد تا در لحظات اولیه امدادرسانی سرعت عمل نیروهای امدادرسان بیشتر باشد و همدلی مسئولان وزارتخانه‌های مختلف و حضور نیروهای سپاه و بسیج در کنار جمعیت هلال احمر به عنوان ارگان اصلی امدادرسانی باعث شد که سلسله علمیات امداد و نجات، اسکان و تغذیه اضطراری سریع ‌تر انجام شود.

رئیس جمعیت هلال احمر با اعلام دوباره این موضوع که اقلام امدادی از جمله چادرهای امدادی با نشان هلال احمر و نظایر آن به هیچ عنوان قابل فروش نیست، افزود: هرگونه خرید و فروش این اقلام که نشان رسمی هلال احمر روی آنها حک شده و فقط به منظور استفاده از یک خانواده آسیب دیده از حوادث در مناطق سیل زده از سوی نیروهای امدادرسان هلال احمر توزیع می‌شود، جرم است چرا که هزینه تهیه و تولید این چادرهای امدادی بین یک میلیون و ۷۰۰ هزار تا ۲ میلیون تومان است و نیروی انتظامی و قوه قضائیه با کسانی که نسبت به فروش این اقلام اقدام کنند، برخورد خواهد کرد.

رئیس جمعیت هلال احمر در ادامه این نشست خبری به تشریح عملکرد این جمعیت در طرح امدادی و نجات نوروزی سال ۹۸ پرداخت و گفت: این طرح ملی از روز ۲۵ اسفند ۹۷ تا ۱۷ فروردین ۹۸ به مدت ۲۲ روز در سراسر کشور در دو بخش امداد و نجات و ایمنی و سلامت به ارائه خدمات امدادی و ایمنی به مسافران برگزار شد که در بخش امداد و نجات ۱۴۰۰ پایگاه ثابت و غیردائم با ۵۵۰۰ امدادگر و نجاتگر و در بخش ایمنی و سلامت ۱۰ هزار جوان فعال و داوطلب در ۱۲۰۰ پایگاه به منظور خدمت‌رسانی و فرهنگ‌سازی به مسافران نوروزی فعالیت داشتند.

پیوندی با اشاره به اینکه بر اساس اعلام پلیس راهور ناجا امسال تلفات جاده‌ای نسبت به سال گذشته ۳۷ درصد کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: امسال تصادفات رانندگی از ۵۷ نفر در روز به ۳۷ نفر در روز نسبت به سال گذشته رسیده است.
وی افزود: در اجرا و برگزاری این دو طرح ملی امداد و نجات و ایمنی و سلامت مسافران نوروزی در سراسر کشور سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به پست ‌های ثابت و سایر هلال احمر مراجعه کردند که از این شمار مراجعه کننده ۲۴۰ هزار نفر از آنان نمازهای خود را خیمه نماز اقامه و ۷۷۴ هزار نفر از ایستگاه‌های سلامت هلال احمر خدمات متنوع دریافت کرده‌اند.

کد خبر 437136

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha