همشهری آنلاین: طرحی که نلسن ماندلا ۱۷ سال پیش از سلول خود در زندان روبن آیلند کشیده بود، در حراج‌خانه بونامز به معرض نمایش و فروش گذاشته می‌شود.

طرح در سلول از نلسون ماندلا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، رهبر فقید جنبش ضدآپارتاید آفریقای جنوبی ۱۸ سال از دوران اسارت ۲۷ ساله خود را در زندان جزیره روبن در سلول شماره پنج گذراند. او بعدها در ۲۰۰۲ حدود ۲۲ طرح و نقاشی از این دوران کشید که بخشی از فعالیت‌های روان‌درمانی پس از آزادی از زندان بود و آنچه قرار است در حراجی بونامز چکش بخورد، طرح موسوم به «در سلول» است؛ طرحی به نظر می‌رسد خود ماندلا بیش از همه به آن علاقه داشت.

روی این طرح کلیدی به چشم می‌خورد که می‌توان آن را نشانه اعتقاد راسخ این مبارز ضدآپارتاید به امید و مقاومت دانست. پیش‌تر ۱۰ طرح و نقاشی از ماندلا برای جمع‌آوری کمک مالی به بنیاد ماندلا به فروش رسیده بود و حالا ماکازیوه ماندلا می‌خواهد محبوب‌ترین نقاشی پدر فقیدش را به فروش برساند. او می‌گوید: «نقاشی کشیدن برای پدرم روشی برای به آرامش رسیدن بود و البته معنادار کردن گذشته.»

از جمله کسانی که در سال‌های گذشته برای بازدید از سلول شماره پنج به جزیره روبن در آفریقای جنوبی رفتند، می‌توان به بیل کلینتن و باراک اوباما اشاره کرد. خود ماندلا در کتاب خودزندگینامه «راه طولانی تا آزادی» در توصیف این سلول بسیار کوچک نوشته بود: «فقط با برداشتن سه گام می‌توانستم از این سوی سلول تا آن سو بروم.» این کتاب دستمایه تولید فیلمی به همین نام شد که ادریس البا در آن نقش ماندلا را ایفا کرد.

ژیل پپیات، مدیر حراج‌خانه بونامز در حوزه هنر مدرن و معاصر آفریقا معتقد است طرح «در سلول» ماندلا بین ۶۰ تا ۹۰ هزار دلار چکش می‌خورد اما از آنجا که کسی هنوز از ارزش این اثر خبر ندارد، ممکن است تا سه برابر این مبلغ هم به فروش برسد. هر چند نمی‌توان ارزش دقیق آن را پیش‌بینی کرد. این نخستین بار است که یک اثر از ماندلا در آمریکا حراج می‌شود و حراج‌خانه بونامز روز دوم می به آن چوب حراج می‌زند.

نلسن ماندلا سال ۱۹۹۹ از مقام ریاست‌جمهوری آفریقای جنوبی اعلام بازنشستگی کرد و بسان بسیاری از بازنشسته‌ها برای پر کردن وقت خود به کار هنری پرداخت. او سرانجام در دسامبر ۲۰۱۳ در ۹۵ سالگی در ژوهانسبورگ از دنیا رفت.

کد خبر 437084

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha