پنجشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: پلیس انگلیس از بازداشت جولیان آسانژ، موسس سایت افشاگر ویکی‌لیکس خبر داد.

آسانژ

به گزارش اسپوتنیک، پلیس انگلیس پس از هفت سال حضور جولیان آسانژ، موسس سایت افشاگر ویکیلیکس در سفارت اکوادور در لندن از بازداشت او خبر داد.

رسانه‌های انگلیسی از خروج جولیان آسانژ از سفارت اکوادور در لندن و بازداشت او توسط پلیس انگلیس خبر می‌دهند؛ رئیس‌جمهور اکوادور دقایقی پیش پناهندگی آسانژر را لغو کرده بود.

پلیس بریتانیا نیز اعلام کرد که مسئولان سفارت اکوادور پس از لغو مصونیت سیاسی آسانژ مأموران پلیس را به درون ساختمان سفارت فراخوانده‌اند.

از سوی دیگر لنین مورنو، رئیس جمهوری اکوادور در این زمینه ویدیویی منتشر کرد. مورنو در این ویدیو با اشاره به پایمال شدن معاهدات بین‌المللی اعلام می‌کند که مصونیت سیاسی آسانژ لغو شده است.

از سوی دیگر پس از اعلام خبر دستگیری آسانژ یکی از زنانی که در سوئد اتهام تجاوز جنسی را به وی وارد کرده بود خواستار بازگشایی این پرونده شده است.

این در حالی است که دولت روسیه با محکوم کردن این عمل آن را «سرکوب کردن آزادی» خواند.

توییتر ویکی‌لیکس با انتشار عکسی از آسانژ نوشت «عاملان قدرتمند» از «جمله سی.آی.ای» تلاشی هوشمندانه دارند تا تصویری غیرانسانی، نامعتبر از آسانژ ارائه کرده وی را زندانی کنند.

جولیان آسانژ از سال ۲۰۱۲ به سفارت اکوادور در لندن پناهنده شده بود و آنجا زندگی می‌کرد. آسانژ فعلا بر اساس حکم «گریز از پرداخت وثیقه» دستگیر شده است.

در سال ۲۰۱۰ دولت سوئد بر اساس شکایت دو زن که مدعی شدند جولیان آسانژ به آنها تجاوز کرده، حکم بازداشت بین‌المللی وی را صادر کرد.

آسانژ که این اتهامات را پیوسته رد می‌کرد خود را به پلیس بریتانیا تسلیم کرد و بعد به قید وثیقه آزاد شد و اندکی بعد گریخت و به سفارت اکوادور در لندن پناهنده شد. دولت سوئد اندکی بعد حکم پیگیری وی را لغو کرد.

کد خبر 436957

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha