چهارشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۱
۰ نفر

فرشاد شیرزادی‌-خبرنگار:مهران تاجری بیش از ۲ ماه است که مربی تیم‌ملی اسکیت رول‌بال ایران شده است.

مربي اسكيت

او در باشگاه دیهیم حضور دارد و در شرق تهران و نظام‌آباد بزرگ شده است. توصیه او به پدر و مادرهایی که دوست دارند فرزندانشان در ورزش اسکیت موفق شوند، این است که پیش از خرید اسکیت و ابزار لوازم این ورزش حتماً با مربی مجرب این رشته مشورت کنند. گفت‌وگوی کوتاه ما را با او، پیش از مسابقات آسیایی که اواسط اسفند برگزار می‌شود، بخوانید. 

  •  ظرفیت‌های مناطق شرقی تهران در زمینه ورزش اسکیت چگونه است؟ 

در شرق تهران ۴۸ پیست اسکیت وجود دارد. ظرفیت شرق تهران از قدیم در این رشته با دیگر محله‌های تهران کاملاً متفاوت بوده است. 

  •  چند پیست مهم در شرق تهران وجود دارد؟ 

پیست باشگاه ایران زمین که ۲ شعبه دارد. باشگاه امید شرق در تهرانپارس، باشگاه پارمیس در شهرک امید، باشگاه مجید شرق در رسالت، باشگاه امام رضا(ع) در خیابان گلبرگ، باشگاه آسمان در خیابان رجایی، باشگاه آریا در پارک پیروزی، باشگاه پیروزان در مجموعه ورزشی تهران جوان و باشگاه دارایی تهران، باشگاه بنی‌جمالی در آموزش و پرورش منطقه ۷، پارک تمدن در خیابان گلبرگ، پارک تسلیحات در میدان تسلیحات و از همه مهم‌تر پیست باشگاه دیهیم. 

  •   اسکیت شرق تهران از کجا شروع شد؟ 

شاید باور نکنید اما اسکیت از باشگاه دیهیم شروع شده است. نخستین پیست اسکیتی که در ایران وجود داشته در باشگاه چمران راه افتاد و پس از آن نیز باشگاه دیهیم را با چند تن از استادان اسکیت، تجهیز کردند. 

  •  پس از آن اسکیت در کجاهای تهران پا گرفت؟ 

پس از آن در باشگاه انقلاب و کل ایران فراگیر شد. 

  • ​​​​​​​ این پیست‌ها بین‌المللی هم است؟ 

بله. برخی از این پیست‌ها بین‌المللی است. یک پیست بین‌المللی در شرق تهران و در شیان داریم. شاید در خاورمیانه هم این پیست اسکیت به لحاظ طراحی بی‌بدیل باشد. 

  • ​​​​​​​ هر یک از شاخه‌های رشته اسکیت فدراسیون دارد؟ 

بله و جالب است بدانید که این ورزش ۹زیرمجموعه دارد. مانند اسکیت فری استایل که عبور از موانع را به شکل مارپیچ در خود دارد. در بخش اسکیت هاکی هم اسکیت هاکی روی یخ را داریم هم اسکیت در سالن که به آن، این‌لاین هاکی می‌گویند. در رشته‌ها دیگر مثل «اگنسیو» و «بُرد» المپیکی شده‌ایم. هریک از این رشته‌ها به نوبه خود یک فدراسیون جداگانه دارد. 

  • ​​​​ کمی درباره رول‌بال توضیح دهید. اینکه چه تفاوت و تمایزی با رشته‌های دیگر دارد؟ 

این ورزش یک ورزش توپی است. یک جورهایی قوانینی شبیه به هندبال در آن حکمفرماست و به شکل تیمی برگزار می‌شود. در هر تیم ۶ نفر درون زمین بازی می‌کنند و ۶ نفر هم روی نیمکت نشسته‌اند که می‌توانند تعویض شوند. 

  • ​​​​​​​ چه شد که به سمت اسکیت کشیده شدید؟ 

در زمان بچگی یادم است که پدرم اسکیت بازی می‌کرد. در «بولینگ عبدو» پدرم در جایی بازی می‌کرد که به «قصر یخ» معروف بود. پدرم آنجا پاتیناژ بازی می‌کرد و پس از آن مرا به بولینگ عبدو، پارک ملت و پارک جهان‌کودک می‌برد که پیست اسکیت داشتند. بعد از مدتی در این ورزش مستقل شدم و توانستم مخارج اسکیتم را خودم تأمین کنم و به شکل تخصصی رشته این‌لاین هاکی را زیر نظر آقای حسن امیدی شروع کردم. بعد از مدتی هم به داوری این رشته روی آوردم. 

  • ​​​​​​​ هنوز هم داوری می‌کنید؟ 

بله. همچنان داوری اسکیت را انجام می‌دهم. 

  • ​​​​​​​ ظرفیت‌های شرق تهران در رشته اسکیت از نظر شما از چه کیفیتی برخوردار است؟ 

نزدیک ۸ سال است که رشته ورزشی اسکیت رول‌بال در ایران راه افتاده. قدمت این ورزش در جهان ۱۶ سال است. آخرین مسابقه‌ای که ایران در آن شرکت کرد، سال ۹۵ در کشور بنگلادش بود که تیم‌ملی ما در بخش بانوان و آقایان نایب قهرمان جهان شد. ۱۶تیم بانوان از ۱۶ کشور و ۳۲ تیم از کشور در بخش آقایان حضور داشتند. 

  • ​​​​​​​ چه کشورهایی قطب اسکیت رول‌بالند؟ 

اسپانیا، آرژانتین و انگلستان. 

  • ​​​​​​​ چه توصیه‌ای به علاقه‌مندان به رشته اسکیت دارید؟ 

پیش از ورود به این ورزش و خرید ابزار و وسایل اسکیت حتماً با مربی مجرب مشورت کنند. مربی می‌تواند کمک بزرگی در نوع خریدشان با توجه به فیزیک بازیکن داشته باشد.

کد خبر 436926

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha