دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۷:۵۱
۰ نفر

علی شید فر: سینما تک سپیده،27 شهریور، طی مراسمی با حضور هنرمندان، سینماگران و دوستداران هنر هفتم با نمایش فیلم «کسی آن بالا مرا دوست دارد» ساخته رابرت وایز محصول 1956 آمریکا گشایش یافت.

سینما تک که در اروپا قدمتی همپای تاریخ سینما دارد، در ایران در سال‌های پس از انقلاب به همت موزه هنرهای معاصر تهران فعالیت خود را آغاز کرد و اکنون نیز به همت سازمان توسعه سینمایی سوره، علاقه‌مندان، دانشجویان و هنرپژوهان می‌توانند آثار برجسته تاریخ سینما را علاوه بر سینما تک موزه هنرهای معاصر در سینما تک سپیده نیز به تماشا بنشینند.

سینما تک و کانون‌های فیلم در سراسر دنیا علاوه بر همه اهداف علمی، آموزشی و فرهنگی خود مجالی بوده است برای قدیمی‌ترها که دوباره خاطرات گذشته خود را احیا و رویاهای گذشته خود را در آن جست‌وجو کنند و همین فرصتی بوده است برای جوان‌ترها تا مرزهای فکری و فرهنگی خود را با نسل‌های قدیم‌تر خود کم‌رنگ‌تر و در آمال و آرزوها‌یشان شریک شوند.

این دوران هرچند دوران گسترش پدیده‌های شگرف ویدئویی است و می‌توان بسیاری از آثار بزرگ تاریخ سینما را با کیفیتی خوب بر صفحه تلویزیون‌های خانگی به تماشا نشست اما وسوسه تماشای این آثار بر پرده بزرگ سینما و لذت شریک شدن و هم‌نفسی با دیگر تماشاگران در جاده‌ نو هیچ تماشاگری را از هیچ نسلی رها نکرده است و کماکان تماشای فیلم بر پرده سینما حتی برای مخاطبین جوانی که با پدیده‌های نوین ویدئویی پرورش یافته‌اند طعمی متفاوت و دلپذیر دارد.

در این میان چه کسی است که بتواند تفاوت درک ارزش‌های بصری و زیبایی‌شناختی میزانسن‌‌های باشکوه آثار فیلمسازانی چون اورسن ولز، ویلیام وایلر، هاوارد هاکس، جان فورد و... را بر پرده عظیم سینما در قیاس با صفحه کوچک تلویزیون انکار کند...؟

سینما تک و کانون فیلم‌ها می‌کوشند با نمایش آثار برتر سینمایی و به شکلی هدفمند چنین فضایی را برای علاقه‌مندان سینما، دانشجویان و دست‌اندرکاران این رشته فراهم آورند.

کارنامه سینما تک موزه هنرهای معاصر و فیلمخانه ملی ایران در طول این سال‌ها شمایی امیدوارکننده و رضایت‌بخش دارد. فیلمخانه ملی ایران و گردانندگان آن- که فعالیت کانون فیلم قبل از انقلاب را تداوم بخشیدند- در طول این سال‌ها با نمایش نسخه‌هایی تا حد امکان کامل از آثار برجسته سینمایی جهان، به فرهنگ سینمای ایران غنا بخشیدند.

 مرور برنامه‌های مختلف و سبک‌های گوناگون سینمایی، انتشار کتاب‌های پیشگامان سینما، کاری ارزشمند و حاکی از وقت و حوصله بی‌حد بود که نقش یک راهنمای مفید برای استفاده اعضای فیلمخانه را ایفا می‌کرد اما نمایش آثار ارزشمند و کمتر به نمایش درآمده سال‌های گذشته دنیا و آثار برتر سینمایی روز جهان از مواردی است که در فیلمخانه و سینما تک موزه هنرهای معاصر کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

سینما تک سپیده با تدارک چنین برنامه‌هایی و با پر کردن این حفره خالی می‌تواند جایگاهی متفاوت وخاص را به خود اختصاص دهد و کارکردی موفق و ضیافتی پربار برای سینمادوستان ارائه دهد. اکنون باید امیدوار شد که فیلم‌هایی را در این سینمای خاص به تماشا نشست که در سالن‌های دیگر امکان دیدن آنها مقدور نیست.

کد خبر 4369

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز