مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران از مراجعه یک‌ میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۹۷ به مراکز معاینه فنی شهر تهران خبر داد.

معاينه فني-عكس از فرانك عطيف

به گزارش شهرنوشت به نقل از روابط عمومی ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، سید نواب حسینی‌منش در توضیح این افزایش مراجعات در سال ۹۷ و ثبت یک رکورد جدید در مقایسه با سایر سال‌ها اظهار کرد: با توجه به آغاز مرحله دوم طرح کاهش از ابتدای آذرماه و کنترل مکانیزه معاینه فنی توسط دوربین در تمام ایام و ساعات شبانه‌روز در سطح شهر و همچنین تعهد شهروندان به مشارکت اجتماعی و رعایت قانون باعث شد، میزان مراجعات به مراکز شهر تهران در سال ۹۷ در مقایسه با سال ۹۶، ۱۸درصد و در مقایسه با سال ۹۵ بالغ‌ بر ۶۰ درصد افزایش داشته و شهروندان به‌صورت محسوس شاهد نتایج مثبت این مشارکت و کاهش چشمگیر آلودگی هوا در سال ۹۷ باشند.

او در خصوص انجام معاینه فنی برتر در مراکز شهر تهران در سال ۹۷ تصریح کرد: در سال گذشته بالغ‌ بر ۳۶۵ هزار دستگاه خودرو موفق به اخذ معاینه فنی برتر شده‌اند. در مراکز معاینه فنی شهر تهران برای تمامی خودروها معاینه فنی برتر انجام می‌شود. خودروها می‌توانند در صورت قبولی در معاینه فنی برتر گواهی معاینه فنی برتر و در صورت عدم قبولی و احراز شرایط معاینه فنی معمولی با تمایل مالک گواهی معاینه فنی عادی دریافت کنند. در سال ۹۷، ۲۹ درصد از خودروها از آزمون آلایندگی مردود و نقص آلایندگی ۳۷۴ هزار دستگاه خودرو تشخیص و رفع ایراد شده است.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی در خصوص عملکرد واحد سیار تست کنار جاده‌ای که با مشارکت پلیس باهدف پایش مستمر و کنترل مضاعف آلایندگی خودروهای سنگین در شهر تهران از ابتدای مهرماه ۹۷ راه‌اندازی شده، عنوان کرد: این واحد نسبت به کنترل وضعیت آلایندگی ۵۳۸۸ دستگاه خودروی سنگین در سطح شهر اقدام کرده که از این تعداد۸۹ درصد از آن دارای معاینه فنی و ۱۱ درصد فاقد معاینه فنی بوده است.

به گفته او، پس از بررسی مجدد وضعیت آلایندگی خودروها، معاینه فنی ۱۰۹۶ دستگاه خودرو به علت مردودی از آزمون آلایندگی ابطال و درمجموع ۱۶۵۷ دستگاه خودرو به علت نداشتن معاینه فنی و یا مردودی در تست آلایندگی جریمه و اعمال قانون شده اند.

حسینی‌منش افزود: با توجه به اهمیت تأثیر آلایندگی خودروهای سنگین در تشدید آلودگی هوا و بالا بودن عمر میانگین خودروهای سنگین و به طبع عدم ایستایی این خودروها در حفظ شرایط استانداردهای تعیین‌شده ازلحاظ تولید آلایندگی و نیاز مبرم به کنترل مستمر این خودروها بدون تردید اجرای این طرح با همراهی پلیس در سال ۹۸ با جدیت بیشتری انجام‌شده و تعداد این اکیپ‌ها افزایش خواهد یافت.

او در خصوص اهم برنامه‌های سال ۹۸ گفت: برای رفاه حال شهروندان گرامی یکی از برنامه‌های اصلی این ستاد در سال جدید توسعه کمی مراکز و افزایش تعداد خطوط معاینه فنی است. این مجموعه تمام تلاش خود را خواهد کرد تا نسبت به احداث و راه‌اندازی مرکز معاینه فنی ده خطه آسمان آبی به‌عنوان بزرگ‌ترین مرکز در کشور در این سال اقدام کند.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خاطرنشان کرد: در حال حاضر مراکز معاینه فنی در شهر تهران دارای ۵۴ خط معاینه فنی است که امیدوارم با برنامه‌ریزی انجام‌شده در سال ۹۸ این تعداد خطوط به ۶۴ خط افزایش یابد. امسال مراجعه حداقل ۲.۵ میلیون دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی شهر تهران پیش‌بینی شده است و کلیه واحدهای این مجموعه برای ایجاد این ظرفیت آماده و تجهیز خواهند شد.

به گفته او، از دیگر برنامه‌ها در این سال احداث و راه‌اندازی یک خط ویژه با تجهیزات مدرن جهت پذیرش خودروهای دارای تکنولوژی جدید در مرکز معاینه فنی نیایش است. توسعه کیفی خدمات و بحث پیاده‌سازی فازهای دیگر مدیریت امور مشتریان، افزایش اکیپ‌های تست کنار جاده‌ای، بهسازی مراکز معاینه فنی در راستای مشتری مداری و ارائه خدمات بهتر و توسعه کشوری بحث آموزش معاینه فنی از دیگر برنامه‌های ستاد در سال ۹۸ خواهد بود که با اجرای آن به‌صورت تفصیلی به شهروندان اطلاع‌رسانی خواهد شد.

میرعامل ستاد معاینه فنی با اشاره به این‌که در حال حاضر روزانه در حدود ۸۵۰۰ دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه می‌کنند، عنوان کرد: با توجه به افزایش ساعت کاری و تعداد خطوط معاینه فنی و پیاده‌سازی مدیریت امور مشتریان (سیستم نوبت‌دهی، سامانه اعلام مدت انتظار) خودروها می‌توانند بدون معطلی نسبت به اخذ معاینه فنی خودروی خود اقدام کنند.

حسینی‌منش در خصوص درصد فراوانی خودروهای مراجعه‌کننده به مراکز گفت : بیشترین درصد مراجعه به مراکز مربوط به خودروی پراید با ۲۷.۷ درصد است و خودروی پژو ۲۰۶ با ۱۶.۸۲ درصد و پژو ۴۰۵ با ۹.۵ درصد در رتبه دوم و سوم قرار دارند.

او در پایان در خصوص خودروهای مشمول معاینه فنی در سال ۹۸ اظهار کرد: خودروهای داخلی از سال ۹۳ و ماقبل خودروهای خارجی از سال ۲۰۱۴ و ماقبل و خودروهای عمومی از سال ۹۶ و ماقبل مشمول معاینه فنی هستند. در سال ۹۷، ۴ میلیون ۷۵۰ هزار فقره تخلف خودروهای فاقد معاینه فنی توسط دوربین ثبت و اعمال قانون شده است.

کد خبر 436735

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha