الناز عباسیان-خبرنگار: بسیاری منطقه ۱۹ را الماس نتراشیده شهر تهران می‌نامند زیرا این منطقه ظرفیت‌های بسیاری دارد که متأسفانه برخی از آنها به علت استفاده نادرست تبدیل به تهدید شده‌اند.

مجید فراهانی

این منطقه از نظر بهره‌برداری از امکانات شهری طبق آمار مسئولان جزء ۳ منطقه محروم شهر تهران محسوب می‌شود. مسئولان شورای‌شهر به این موضوع واقفند و تلاش می‌کنند برای افزایش امکانات شهری در این منطقه، از ظرفیت‌های پنهان آن استفاده کنند. موضوعی که «مجید فراهانی» رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای اسلامی شهر تهران با جدیت آن را دنبال کرده و به نتایج خوبی هم رسیده است. در یک روز بهاری در محله قدیمی فراهانی، یعنی خانی‌آبادنو سراغ او رفته و از اقداماتش برای منطقه ۱۹ پرسیدیم. این عضو شورای‌شهر خبرهای خوبی برای اهالی جنوب تهران دارد.  

  •   شنیده‌ایم که سال‌ها ساکن محله خانی‌آبادنو بوده‌اید. همینطور است؟

بله. از ۷ سالگی در محله خانی‌آبادنوشمالی ساکن بودم و به خوبی با این منطقه و اهالی خونگرم آن آشنا هستم. مرام و معرفت اهالی جنوب تهران، خاطرات خوبی همیشه در ذهن من تداعی می‌کند.  

  •  هنوز هم به این محله رفت و آمد دارید و از ظرفیت‌ها و مشکلات آن باخبرید؟  

بله. خانه پدری من هنوز در این محله است. ۳۰سال زندگی در این منطقه اطلاعات زیادی از امکانات و مشکلات آن در اختیارم قرار داده است. منطقه ۱۹ از نظر امکانات در رتبه ۲۱ شهر قرار گرفته و این رتبه خوبی نیست. این در حالی است که افراد فرهیخته و تحصیلکرده بسیاری در این منطقه ساکن هستند و از این حیث نمونه محسوب می‌شوند.  

  •  از زمان حضور شما در شورای شهر، اقدامات مؤثری برای پیگیری مطالبات شهروندان تهرانی به‌ویژه جنوب شهر داشته‌اید. کمی دراین‌باره توضیح می‌دهید؟

متأسفانه در چند دهه گذشته شاهد عمیق‌تر شدن فاصله طبقاتی شمال و جنوب شهر بوده‌ایم. تا جایی که به جرئت می‌توان گفت بیشتر پروژه‌های زیربنایی شهر در مناطق شمالی و برخوردار پایتخت اجرا شده است. مناطق جنوبی به‌ویژه مناطق ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹ و ۲۰ از جمله مناطق کم‌برخوردار شهرند که متأسفانه از حیث بودجه هم در شرایط خوبی قرار نداشتند زیرا در گذشته بودجه مناطق براساس میزان درآمد آنها تعیین می‌شد، به عبارتی هر منطقه که درآمد بیشتری داشت بودجه بیشتری هم به آن تعلق می‌گرفت.

این روند گرچه در ابتدا برای تشویق شهرداران برای کسب درآمد بیشتر لحاظ شده بود، اما در مناطق جنوبی شهر موجب اختصاص بودجه کمتر شده و شکاف بین مناطق جنوبی و شمالی شهر تهران را بیشتر کرد. در این زمینه کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران این بالانس را برهم زده و امسال حدود ۲۰۰میلیارد تومان بودجه جداگانه به محله‌های جنوبی شهر تهران اختصاص داده‌ایم. امیدواریم در سال جاری با نظارت ستاد برنامه‌ریزی شاهد اجرای پروژه‌های مهم در این محله‌ها باشیم. اعضای شورای اسلامی شهر تهران و مدیران شهری تلاش می‌کنند فاصله امکانات و رفاه شهروندان در مناطق مختلف کم و در پایان برنامه پنجم توسعه به توازن منطقه‌ای نزدیک‌تر شود.  

  •   ساخت بیمارستان تخصصی در منطقه ۱۹ به کجا انجامید؟

در حال حاضر در حال پیگیری ساخت بیمارستان تخصصی در منطقه۱۹ هستیم. از  جلسه‌ای که با مسئولان وزارت بهداشت و درمان و مدیران ارشد شهری داشتیم بحث ساخت بیمارستان در این منطقه را مطرح کردیم. خوشبختانه با وجود قانون منع صدور مجوز ساخت بیمارستان در شهر تهران، با توجه به نیازهای این منطقه و نداشتن حتی یک بیمارستان تخصصی، مجوز ساخت صادر شده است. از این‌رو پیش‌بینی شده با مشارکت شهروندان و به همت شهرداری تهران این بیمارستان به‌زودی ساخته شود.  

  •   محل ساخت این بیمارستان مشخص شده است؟  

 بله. طی بازدیدهای صورت گرفته از منطقه ۱۹، محلی در محدوده محله نعمت‌آباد و مجاور بزرگراه شقایق برای ساخت بیمارستان در نظر گرفته شده است. پیش‌تر این زمین ۳۰هزار متری برای تبدیل به مگامال یا مرکز فروش مصالح ساختمانی حفاری و پی‌ریزی شده بود. با موافقت شهرداری این محدوده که به مدت ۵سال بلاتکلیف رها شده بود برای ساخت بیمارستان تخصصی پیشنهاد شد.  

  •   این بیمارستان زیرنظر تأمین اجتماعی فعالیت خواهد کرد؟  

خیر. این مرکز، بیمارستان تأمین اجتماعی نیست اما با توجه به شرایط مالی شهروندان جنوب تهران با تعرفه‌های نیمه دولتی، مشابه مراکز خیریه شهر اداره خواهد شد. ۲۰۰ تا ۳۰۰ تخت برای این بیمارستان پیش‌بینی شده و امیدواریم با ساخت این مرکز درمانی، شهروندان محدوده جنوب تهران را از مشکلات عدم دسترسی به خدمات درمانی و بیمارستان تخصصی برهانیم.  

  •  اعضای شورای شهر طی ماه‌های اخیر چند بازدید از محدوده خیابان خلازیر و بوستان‌های ایرانیان و ولایت داشتند. شهروندان منتظر تصمیمات شورا برای خروج این اراضی از بلاتکلیفی و استفاده بهتر از ظرفیت‌ها هستند.  


بله. این منطقه زمین‌های بکر و ظرفیت‌های بسیاری دارد که امیدواریم با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی زمینه‌ آبادانی هرچه بیشتر آنها فراهم شود. خوشبختانه شهردار منطقه اقدامات خوبی در چند ماه اخیر داشته و بر جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای بهره‌برداری بهتر از امکانات منطقه تأکید دارد. در این زمینه از تلاش‌های مدیریت شهری منطقه برای بازپس‌گیری املاک شهرداری از پیمانکاران حقیقی و حقوقی متخلف هم نباید غافل شد که جای قدردانی دارد. از همین‌جا از همه سرمایه‌گذاران بخش خصوصی دعوت می‌کنیم تا فرصت‌ سرمایه‌گذاری در این منطقه را شناسایی کرده و سهمی در توسعه و آبادانی این منطقه بکر و پر ظرفیت در جنوب تهران داشته باشند.  

  •  و حرف آخر...


امسال انتخابات شورایاری‌ها برگزار خواهد شد و این فرصت خوبی است برای افراد صاحبنظر، فرهیخته و کاردان که به این عرصه ورود پیدا کنند. از همین‌جا از این افراد دعوت می‌کنیم تا با کاندیدا شدن در این دوره مدیریت شهری را برای انجام بهتر وظایف خود یاری کنند.  

 

کد خبر 436681

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha