همشهری آنلاین: 54 جایزه سومین جشنواره فیلم کودکان برای کودکان (قاصدک) به بچه‌هایی اهدا شد که شاید برای نخستین بار فیلم‌سازی را تجربه می‌کردند.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بچه‌های ایرانی شرکت کننده در سومین جشنواره فیلم کودکان برای کودکان پس از بالا رفتن از پله‌های صحنه سینما تئاتر کانون اولین جایزه سینمایی زندگی خود را به عنوان امیدهای آینده سینمای ایران دریافت کردند.

این آیین عصر روز 16 بهمن 1386 در سینما تئاتر کانون برگزار و در آن 54 تندیس طلا، نقره، برنز، دیپلم افتخار، لوح تقدیر و جایزه ویژه به برگزیدگان کوچک این رقابت هنری اهدا شد.

بچه‌های ایرانی برای شرکت در جشنواره در دو رشته فیلم‌های زنده و پویانمایی (انیمیشن) نزدیک به 200 اثر به دبیرخانه ارسال کردند، آثاری که در آن جنگ، دزدی، آدم‌ربایی، آزار و اذیت حیوانات، خشونت و درگیری‌های خیابانی مورد نکوهش و مذمت قرار گرفته بود.

در این میان کمک به بزرگترها به ویژه دست‌گیری از پدر بزرگ‌ها و مادر بزرگ‌ها، آرزو برای سلامتی بیماران و مورد توجه قرار دادن کودکان خیابانی و کودکان کار از جمله مضامینی بود که در آثار بچه‌های فیلم‌ساز ایرانی به آن توجه شده بود.

آیین پایانی این جشنواره همچنین با نمایش فیلمی پویانمایی ساخته شده توسط کودکان فلسطینی با عنوان «انتفاضه» همراه بود. ضمن این که فیلمی از سارا علوی دختر تهرانی برگزیده جشنواره دوم که تابستان امسال در تصادف رانندگی جان خود را از دست داد، به نمایش گذاشته شد.

بر اساس این گزارش در این آیین بیانیه هیأت داوران جشنواره شامل وجیه‌ا... فردمقدم، غلامرضا حیدرنژاد، مرتضی احدی، فرخنده ترابی و هادی یقین‌لو خوانده شد که در آن بر اهمیت توجه به نقش کودکان و نوجوانان در آینده سرزمین ایران تأکید شده بود.

در این بیانیه با آرزوی جهانی شدن سینمای کودک ایران آورده شده است: جشنواره قاصدک از اوان کودکی آغاز آگاهی و تجربه از ساده‌ترین شیوه‌ها را به دست می‌دهد و زمینه شکوفایی استعدادهای کودکان را فراهم می‌آورد و امید است که سینمای آینده کودکانمان از مرزها بگذرد و کودکان دنیا را با تفکر خود آشنا سازد و دیدگاه‌های آنها را دریابد.

 گروه داوری جشنواره در بیانیه پایانی خود به درخواست از والدین و مربیان کودکان برای دخالت کمتر در جریان فیلم‌سازی بچه‌ها آورده‌اند: از والدین و مربیان می‌خواهیم ضمن یاری رساندن به تولید فیلم فرزندان و شاگردانشان فراموش نکنند که اثر متعلق به کودکان است و رد پای بزرگترها در آثار از نگاه تیزبین و متخصص هیأت داوران پنهان نیستند و رشد شخصیت حقیقی آنها منوط به خودباوری است و ما باید آنچنان به آنها یاری برسانیم که خودشان باشند و استعداد آنان ناشکفته باقی نماند.

 سومین جشنواره فیلم کودکان برای کودکان که از روز 13 بهمن همزمان با روزهای دهه فجر انقلاب اسلامی ایران آغاز شده بود روز 16 بهمن با اهدای جوایز برگزیدگان پایان یافت.

جشنواره قاصدک استعدادهای کودکان فیلم‌ساز ایرانی را شکوفا می‌کند

فیلم‌هایی که بزرگترها برای کودکان با اندیشه زمان کودکی خود می‌سازند و بچه‌ها فقط بازی‌گر آن هستند پاسخگوی نیاز امروز کودکان ایرانی نیست.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، محمدحسین فروتن مشاور مدیرعامل کانون در مراسم پایانی سومین جشنواره فیلم کودکان برای کودکان (قاصدک) با بیان این مطلب گفت: مجموعه دست اندرکاران حوزه سینمای کودک باید با زبانی مشترک فیلم‌های مناسبی را برای کودکان تولید کنند ضمن این که جشنواره قاصدک نیز می‌تواند با الهام از این همه خلاقیت و نوآوری فیلم‌سازان کودک و تجزیه و تحلیل‌ علمی آن به راهکارهای عملی جدیدی در این حوزه دست یابد.

وی تأکید کرد: اکثر قریب به اتفاق بزرگان عرصه فرهنگ و هنر کشورمان همواره به شروع خوب خود از مراکز فرهنگی‌، هنری کانون اعتراف دارند و باید گفت که این جشنواره از فعالیت‌های اصلی کانون است که نتایج آن را باید با روشن شدن حس خلاقیت بچه‌هایمان در آینده شاهد باشیم.

فروتن در پایان با درخواست از بزرگترها برای دخالت نکردن در ساخت فیلم بچه‌ها تصریح کرد: قاصدک نماد لطافت، پرواز و پیام‌رسانی است و در این جشنواره پیام استعدادهای ناب کودکان و نوجوانان فیلم‌ساز ایرانی را در قالب آرزوها، نیازها و مشکلات خاص آنها واضح و شفاف بیان می‌کند تا مربیان و برنامه‌ریزان این حوزه را به اندیشه و مهندسی مجدد روش‌های خود وادار نماید. وی همچنین اظهار امیدواری کرد جشنواره قاصدک در سال‌های آینده به صورت بین‌المللی برگزار شود.

این گزارش می‌افزاید: در آیین اهدا جوایز سومین جشنواره فیلم کودکان برای کودکان (قاصدک) که پس از 4 روز فعالیت روز 16 بهمن در سینما تئاتر کانون به کار خود پایان داد همچنین رییس جشنواره اظهار امیدواری کرد در سال‌های آینده همه بچه‌های 6 تا 16 ساله ایرانی دوربین در دست بگیرند و برای این جشنواره فیلم بسازند و فرصت ایام تعطیلات نوروز و تابستانی را از دست ندهند.

وجیه‌ا... فردمقدم از بچه‌ها خواست که در آثارشان بچه‌هایی که در سراسر دنیا با درد و رنج و سختی و محرومیت زندگی می‌کنند را فراموش نکنند و برای آنها نیز فیلم بسازند.

این کارگردان پیشکسوت صاحب‌نام سینمای پویانمایی ایران در پایان بر این نکته تأکید کرد که هنرمند شدن فقط دوربین به دست گرفتن و فیلم ساختن نیست و باید با طرح مضامین اخلاقی در فیلم‌ها انسان‌هایی دانا، آگاه، هوشیار و پاک به جامعه معرفی کنیم.

در آیین پایانی جشنواره 54 تندیس طلایی، نقره‌ای، برنزی، دیپلم افتخار و لوح تقدیر به برگزیدگان این جشنواره اهدا شد.

کد خبر 43644

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز