همشهری آنلاین: استاندار خوزستان اعلام کرد با توجه به افزایش ورودی و خروجی سد کرخه از شب گذشته تا کنون ۶ شهر حاشیه این رودخانه در معرض سیلاب قرار گرفته اند و باید هر چه سریعتر تخلیه شوند.

استاندار: 6 شهر خوزستان باید به سرعت تخلیه شوند

غلامرضا شریعتی روز شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به احتمال طغیان رودخانه کرخه شهرهای سوسنگرد، حمیدیه، رفیع، ابوحمیظه، بستان و کوت سید نعیم در معرض سیل قرار دارند و هر چه سریعتر باید از سکنه خالی شوند.

وی گفت: در حال حاضر خروجی سد کرخه ۲ هزار و ۴۰۰ تا ۲ هزار و۵۰۰ متر مکعب بر ثانیه است که رودخانه کرخه توان این حجم آب را ندارد و طبیعی است که در برخی جاها طغیان کند.

استاندار خوزستان گفت: این حجم ورودی آب به سد کرخه مطابق با پیش بینی ها نبوده است چرا که توقع می رفت با قطع شدن باران در استانهای بالا دست و فروکش کردن سیلاب های این استانها ورودی آب کرخه کاهش یابد ولی متاسفانه این امر محقق نشد و ورودی آب سد کرخه حتی افزایش هم داشته است.

وی گفت: طبق پیش بینی های کارشناسان سازمان آب و برق خوزستان می بایست طی چهار روز گذشته ورودی سد کرخه به حجم ثابت ۲ هزار متر مکعب بر ثانیه برسد و حتی پیش بینی شده بود که بعد از چهار روز به زیر ۲ هزار متر مکعب بر ثانیه برسد.

شریعتی اضافه کرد: شب گذشته ورودی کرخه به ۲ هزار و ۴۰۰ متر مکعب بر ثانیه رسید و این حجم ورودی ظرفیت سد را به سمت پر شدن برده است به همین دلیل امکان کاهش حجم خروجی سد وجود ندارد و حتی می بایست خروجی سد از این میزان هم بیشتر شود.

استاندار خوزستان افزود: در حال حاضر حجم آب پشت سد کرخه بیش از ۶میلیارد متر مکعب می باشد و این به معنای پر شدن حجم سد کرخه است که اگر با مدیریت خروجی، این حجم کنترل نشود ممکن است در وضعیت بحرانی قرار گیریم.

وی گفت: به همین علت مجبور شدیم خروجی سد کرخه را نیز با ورودی سد که همان ۲ هزار و ۴۰۰متر مکعب بر ثانیه است برسانیم تا بتوانیم تعادل حجم آب پشت سد کرخه را حفظ نماییم.

نماینده عالی دولت در خوزستان تصریح کرد: در یک بازه زمانی چند روزه خروجی سد کرخه از ۷۰۰ متر مکعب بر ثانیه به ۲ هزار و ۴۰۰متر مکعب برثانیه رسیده است که همین امر باعث طغیان رودخانه کرخه در پایین دست شده است.

وی افزود: تمام تمهیدات و تلاش های لازم را جهت ایجاد فیوز پلاک پخش آب انجام دادیم تا حداقل آب کرخه به شهرهای در مسیر برسد ولی در عین حال برای احتیاط و پیشگیری با بررسی های کارشناسی و اجتماعی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که شهرهای سوسنگرد، حمیدیه، رفیع، ابوحمیظه، بستان و کوت سید نعیم را تخلیه کنیم.

وی در عین حال گفت: توصیه می کنیم زنان و کودکان این ۶ شهر به مناطق امن انتقال داده شوند و جوانان جهت کمک در منطقه باقی بمانند و به دستگاههای خدمات رسان در منطقه در تقویت سیل بندها کمک کنند تا از ورود آب به این شهرها جلوگیری شود.

استاندار خوزستان تاکید کرد تمام همت و تلاش ما در این است که آب را در بالا دست شهرها به دشتها و اراضی کشاورزی هدایت کنیم و مسیرهای خروجی آن به سمت تالاب هورالعظیم را متعدد کنیم تا کمترین ضرر به شهرهایمان برسد.

به گفته کارشناسان سازمان آب و برق این حجم خروجی از سدهای خوزستان بویژه کرخه و دز و سیلاب ناشی از آنها در هزار سال گذشته بی سابقه بوده است.

بارشهای سیل آسای چند روز گذشته در خوزستان و استانهای بالادست آن باعث جاری شدن سیلاب در خوزستان شد به گونه ای که استاندار خوزستان در تاریخ ۱۱ فروردین ماه اعلام شرایط اضطراری کرد.

کد خبر 436383

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha