همشهری آنلاین: هشدارهای دانشمندان نسبت به افزایش بی‌سابقه کربن دی اکسید موجود در اتمسفر طی سه میلیون سال اخیر، حاکی از آن است که آخرین باری که چنین میزانی از کربن دی اکسید در اتمسفر وجود داشت، سطوح دریاها ۲۰ متر مرتفع‌تر بودند، گرینلند سرزمینی سرسبز بود و درختان زیادی در قطب جنوب می‌رویید.

co2

به گزارش ایسنا، یک موسسه تحقیقاتی در زمینه‌های اقلیمی در آلمان (PIK) با استفاده از یک شبیه‌سازی کامپیوتری جدید دریافته‌اند که آخرین باری که میزان کربن دی اکسید موجود در اتمسفر به این میزان زیاد بوده، عصر "پلیوسن" یا همان دوره زمین‌شناسی مربوط به ۲.۶ تا ۵.۳ میلیون سال پیش بوده است.

انتشار کربن دی اکسید ناشی از فعالیت‌های انسانی، عامل اصلی تغییرات اقلیمی است و طبق اعلام دانشمندان میزان کربن دی اکسید موجود در اتمسفر کنونی زمین بسیار غیرطبیعی به شمار می‌رود.

طبق شبیه‌سازی‌های کامپیوتری اخیرا صورت گرفته میزان کربن دی اکسید  بدون فعالیت‌های انسانی نباید بیش از ۲۸۰ واحد در میلیون (ppm) باشد، این در حالی است که این میزان در حال حاضر ۴۱۰ واحد در میلیون بوده و رو به افزایش است.

هم‌چنین میانگین دمای جهانی از عصر "پلیوسن" تاکنون با سرعتی بیش از هر زمانی دیگر در حال افزایش است. به گفته دانشمندان از آن دوره هیچ‌گاه میانگین دمای جهانی از بیش از  ۲ درجه سانتی‌گراد نسبت به زمان‌های پیش از صنعتی شدن تجاوز نکرده بود، اما الگوهای اخیر نشان می‌دهد در صورتی که هیچ اقدامی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای صورت نگیرد، دمای هوا بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۱۰۰ میلادی تا ۴ درجه سانتی‌گراد افزایش خواهد یافت.

دانشمندان هم‌چنین هشدار داده‌اند که افزایش سطوح کربن دی اکسید موجود در اتمسفر، زمین را به سمت شرایط اقلیمی خواهد برد که انسان‌ها تاکنون تجربه نکرده‌اند؛ به طوری که اگر روند افزایش کربن دی اکسید موجود در اتمسفر و میانگین دمای جهانی به همین منوال ادامه یابد، سیاره ما به کلی تغییر کرده و طی ۲۰۰ سال آینده سطح دریاها با افزایش یک تا دو متری مواجه خواهند شد.

اگر چه این نخستین باری نیست که یک تحقیق نشان می‌دهد میزان کربن دی اکسید موجود در اتمسفر امروزه به بیش از هر زمانی از عصر "پلیوسن" رسیده است، اما تحقیق اخیر اولین تحقیقی است که اطلاعات رسوب‌های کف اقیانوسی را  با تجزیه و تحلیل حجم یخ موجود در گذشته همراه کرده و به شبیه‌سازی‌های پیچیده‌ای دست یافته است.

بنابر گزارش‌ سی ان ان، تحقیقات و بررسی‌های دانشمندان روی اطلاعات رسوب‌های کف اقیانوسی و فسیل‌های گیاهی در نزدیکی قطب جنوب  نشان می‌دهد که دمای هوای تابستانی قطب شمال در عصر "پلیوسن" ۱۴ درجه گرم‌تر از دمای کنونی بوده است.

کد خبر 436346

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha