جمعه ۱۶ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: تأخیر در پرداخت مطالبات سال ۹۷ نیز فرهنگیان را بی‌نصیب نگذاشت و با وجود تمام سخنان مسئولان برای پرداخت بخشی از مطالبات تا پایان سال اما این وعده، رنگ اجرا به خود نگرفت.

معلم

به گزارش تسنیم، با شروع سال ۹۸ و واریز نشدن مطالبات فرهنگیان، مسئولان وزارت آموزش و پرورش در برابر سوالات و اعتراضات آنها، یکبار دیگر واریز بخشی از مطالبات را در ۵ فروردین ماه وعده دادند.

امیرعلی نعمت‌اللهی، قائم مقام وزیر آموزش و پرورش و علی الهیار ترکمن، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگوهایی اعلام کرده بودند که به دلیل مشکلاتی که در خزانه وجود داشت، مطالبات معلمان در روزهای پایانی سال ۹۷ پرداخت نشد اما توانستیم اعتبار بخشی از مطالبات فرهنگیان از جمله حقوق خرید خدماتی‌ها، حق‌التدریس شاغلان و حق‌الزحمه امتحانات ۹۶ را دریافت کنیم و از ۴ فروردین به حساب استان‌ها و از ۵ فروردین به حساب فرهنگیان واریز می‌شود.

در حالیکه طبق صحبت‌های مسئولان آموزش و پرورش باید مطالبات فرهنگیان از ۵ فروردین واریز می‌شد اما باز هم این وعده محقق نشده است.

  • معلمان خرید خدمات بدون حقوق

در میان مطالبات فرهنگیان، مهمترین بخش را می‌توان حقوق معلمان خرید خدمات آموزشی دانست که از مهر ۹۷ ریالی حقوق دریافت نکرده‌ بودند و حتی وعده‌های مسئولان برای پرداخت مطالبات در روزهای پایانی سال محقق نشد تا این افراد بدون حقوق به استقبال نوروز نروند.

شرایط کاری معلمان طرح خرید خدمات همواره با انتقاداتی از سوی آنها و سایر کارشناسان آموزشی همراه بوده است، این نیروها که بیشتر برای پرکردن کلاس‌های درس مناطق محروم و حاشیه‌ای شهرها به کار گرفته می‌شوند با حداقل حقوق که گاه کمتر از میزان تعیین شده توسط وزارت کار است فعالیت می‌کنند. به عنوان مثال در برخی استان‌ها معلمانی که سال نخست فعالیتشان در این طرح است ۷۵۰ هزار تومان حقوق در هر ماه برایشان تعیین شده که آن را هم با تأخیرهای چندین ماه دریافت می‌کنند.

در بحث واریز حقوق معوق معلمان خرید خدمات، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش پیش از این در پاسخ به انتقادات آنها نسبت به واریز نشدن حقوق‌شان در آستانه شب عید، گفته بود: معضل آزاردهنده‌ای است که به‌ویژه در مواردی که تعدادی از همکاران عزیزم (خرید خدمات) این معوقات همان حقوق ماهانه و تنها محل تامین معیشت آنها باشد؛ دیشب تا نزدیکی‌های سال تحویل در سازمان برنامه و بودجه بودم و همه مدیران سازمان و خزانه در تلاش برای تأمین این منابع بودند ولی متاسفانه امکان تامین برای همه آنها فراهم نشد. بخشی از معوقات تامین شد که معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارتخانه و همکاران ایشان تا قریب صبح مشغول کارسازی برای استان‌ها بودند.  

اما با وجود صحبت‌های بطحایی، آنگونه که معلمان خرید خدمات آموزشی به تسنیم گفته‌اند، بخشی از مطالبات مربوط به حقوق آنها تا ۵ فروردین واریز شد که این رقم در استان‌های مختلف متفاوت است و رقم واریز شده دو یا سه ماه از حقوق معوق آنهاست و تمام مطالبات مربوط به ۶ ماه حقوق نیست و برخی استان‌ها همچنان چشم انتظار واریز حقوق‌اند. بخش دیگری از مطالبات نیز مربوط به ساعات حق‌التدریس معلمان رسمی است که این مقوله حکم اضافه کار را برای آنها دارد اما از ابتدای مهر ۹۷ واریز نشده است.

کد خبر 436324
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha