همشهری آنلاین: لولوه الخاطر سخنگوی وزارت خارجه قطر با ابراز تعجب از نگرانی امارات درباره حوادث اخیر لیبی اعلام کرد: ابوظبی در حالی درباره اوضاع لیبی ابراز نگرانی می کند که حمایتش از خلیفه حفتر بر کسی پوشیده نیست.

لولوه الخاطر سخنگوی وزارت خارجه قطر

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه 'الشرق' قطر که این مطلب را روز جمعه منتشر کرد سخنگوی وزارت خارجه قطر افزود: موضع دوحه درباره آن چه در رخ می دهد واضح است و ما به شدت تشدید درگیری میان نیروهای خلیفه حفتر و نیروهای دولت وفاق ملی را محکوم می کنیم.

وی با بیان اینکه تشدید درگیری نظامی در لیبی به مسیر صلح و دستیابی به راه حل جامع در بحران لیبی آسیب می زند طرف های درگیر در لیبی را به آرامش دعوت کرد و از هر دو طرف خواست مصلحت های مردم خود را در اولویت قرار دهند.

الخاطر در واکنش به بیانیه صادر شده از ۵ کشور آمریکا، فرانسه، ایتالیا، بریتانیا و امارات در واکنش به تشدید درگیری در لیبی گفت: موضع امارات در این خصوص ما را به تعجب واداشته است چرا که ابوظبی از حامیان اصلی خلیفه حفتر و نیروهایش در لیبی می باشد.

وی افزود: رویکرد امارات در قبال لیبی نشان می دهد که این کشور با اتخاذ سیاست یک بام و دوهوا قصد فریب افکار عمومی را دارد.

امارات و سعودی همواره از سوی قطر به حمایت از نیروهای خلیفه حفتر در لیبی متهم شده اند.

روز گذشته (پنجشنبه) خلیفه حفتر ژنرال سابق ارتش لیبی در یک فایل صوتی به نظامیان تحت امر خود فرمان حمله به طرابلس (پایتخت لیبی) را صادر کرد و از ساکنان این شهر خواست در برابر نیروهای نظامی او مقاومت نکنند.

با تشدید درگیری و تبادل آتش میان طرف های درگیر در لیبی، سازمان ملل برای بررسی این موضوع یک جلسه اضطراری تشکیل داد.

هفته گذشته نیز چهار نهاد بین المللی «سازمان ملل متحد»، «اتحادیه اروپا»، «اتحادیه عرب» و «اتحادیه آفریقا» ابراز امیدواری کردند که کنفرانس ملی لیبی ماه ژوئیه (خرداد/تیر) بتواند در ایجاد ثبات در این کشور و تشکیل دوباره دولت و نهادهای دولتی اثر گذار باشد.

پیشتر قرار بود در ژوئیه آینده (خرداد/ تیرماه) کنفرانسی برای حل سیاسی بحران لیبی در «آدیس آبابا» پایتخت اتیوپی میان دولت وفاق و نیروهای حاکم در شرق این کشور برگزار شود.

لیبی از زمان سقوط حکومت «معمر قذافی» در سال ۲۰۱۱ دستخوش جنگ و ناآرامی است، این هرج و مرج باعث تقویت گروه های تندرو و تروریستی در این کشور شده است، افزون بر آن که 'داعش' نیز با شکست های پیاپی در عراق و سوریه سعی در تقویت جایگاه خود در این کشور دارد.

اکنون دو دولت در لیبی وجود دارد، دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس که مورد حمایت جامعه جهانی و دیگری «دولت طبرق» در شرق لیبی (دولت موقت) به ریاست «عبدالله الثنی» که ژنرال حفتر از آن حمایت می کند.

کد خبر 436319

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha