همشهری آنلاین: پژوهشگران بریتانیایی تصاویر سه‌بعدی فوق‌العاده‌ای از قلب جنین‌ها در درون رحم مادرانشان تهیه کرده‌اند.

Reza Razavi

به گزارش بی‌بی‌سی این پژوهشگران زنان باردار را با ام‌آرآی اسکن کردند و با استفاده از کامپیوترهای نیرومند مدل‌های سه‌بعدی از قلب‌های کوچک در حال تپش این کودکان متولد نشده ساختند.

این پژوهشگران در کینگز کالج لندن و بیمارستان گایز و سنت توماس می‌گویند کارشان مراقبت از نوزادان دچار بیماری همزادی قلب را بهبود خواهد بخشید.

به گفته این پژوهشگران شیوه آن‌ها در بیمارستان‌های دیگر هم به راحتی قابل به‌کارگیری است.

در این شیوه با استفاده از ام‌آرآی تصاویر دوبعدی از زوایای متفاوت از جنین درون رحم گرفته می‌شود. اما ازآنجایی‌که قلب جنین کوچک است، با سرعت بسیار زیادی می‌تپید و از طرف دیگر جنین در رحم حرکت می‌کند، بنابراین تصاویر محو می‌شوند.

این پژوهشگران برای حل این مشکل از یک نرم‌افزار پیچیده کامپیوتری استفاده کردند تا تصاویر را کنار هم بچیند و آن‌ها را بر اساس ضربان قلب تنظیم کند و بعد تصاویری سه‌بعدی فوق‌العاده‌ای از آن‌ها بیافریند.

به‌این‌ترتیب پزشکان می‌تواند دید واضحی از ناهنجاری قلب جنین داشته باشند و با جراحی این ناهنجاری را برطرف کنند.

بیماری‌های همزادی قلب در بریتانیا از هر ۱۰۰۰ نوزاد هشت نوزاد را گرفتار می‌کنند. این ناهنجاری‌ها ممکن است ناشی از عفونت‌های داخل‌رحمی یا برخی داروها باشند و نیز ممکن است سابقه خانوادگی داشته باشند.

پروفسور رضا رضوی، متخصص قلب کودکان که سرپرست این گروه پژوهشگران بود، پس‌ازاین که دختر خودش با ناهنجاری قلبی متولد شد، تصمیم گرفت تشخیص این نقایص همزادی را بهبود بخشد.

رضوی درباره تجربه خودش می‌گوید:‌«فکر می‌کردیم که دخترمان را از دست می‌دهیم. این ماجرا انگیزه‌ای قوی برای ما بود. ما باید می‌توانستیم این مشکل را در رحم تشخیص دهیم.»

او این تصاویر سه‌بعدی را «زیبا» می‌خواند و می‌گوید آن‌ها به دکترها امکان می‌دهند که به‌طور وضوح مشکل قلبی را ببینند و بهتر از نوزاد مراقبت کنند.

رضوی می‌گوید: «به‌این‌ترتیب ما می‌توانیم تشخیصی قطعی داشته باشیم و از قبل برای درمان موردنیاز و نوع عمل موردنیاز طرح‌ریزی کنیم.»

«این کار به والدین کمک می‌کند تا بدانند نوزادشان چه مشکلی دارد و چه‌کاری قرار است انجام شوند. از طرف دیگر نوزادان در زمان درست عمل درستی خواهند شد و پیامدهای درمان عالی خواهد بود.»

نتایج کار این پژوهشگران که در ژورنال پزشکی «لنست» منتشر شده است، نشان می‌دهد که این تصاویر سه‌بعدی در ۸۵ درصد زنان باردار در تشخیص موفق بوده‌اند و این روش تابه‌حال بر روی بیش از ۲۰۰ بیمار آزمایش شده است.

این پژوهش بخشی از پروژه iFind است که هدف آن افزایش شمار بیماری‌های تشخیص داده‌شده در جریان اسکن‌های استاندارد بارداری است. در برخی از بیماری‌های جنینی اگر تشخیص فقط پس از تولد انجام شود، ممکن است زمان حیاتی برای درمان از دست برود.

یک رویکرد دیگر برای به دست آوردن تصاویر دقیق‌تر از جنین استفاده از چهار پروب اولتراسوند یا سونوگرافی است- در شرایط معمول از یک پروب استفاده می‌شود- تا تصویری با جزئیات بیشتر به دست آید.

کد خبر 435816

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha