سه‌شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۷:۱۳
۰ نفر

مهم‌ترین مرحله انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری آمریکا آغاز شد تا بیش از 40 میلیون شهروند این کشور در انتخابات درون حزبی در 24 ایالت شرکت کنند.

با توجه به نقش مهم انتخابات مقدماتی در این مرحله مشهور به سه‌شنبه بزرگ، نامزدهای ریاست‌جمهوری آمریکا در روزهای گذشته بر شدت تبلیغات خود افزودند و علاوه بر سخنرانی و دیدار با شهروندان در شهرهای مختلف، ده‌ها میلیون دلار برای پخش آگهی‌های تبلیغاتی از شبکه‌های تلویزیونی محلی هزینه کردند.

در رقابت‌های سه‌شنبه بزرگ بعضی از ایالت‌ها به خاطر تعداد بالای اعضای هیات‌های نمایندگی اعزامی به گردهمایی‌های ملی 2حزب و نحوه تعیین اعضای این هیات‌ها از اهمیت زیادی برخوردار هستند.

ایالت‌های پرجمعیتی مانند کالیفرنیا، نیویورک و ایلینوی از مهم‌ترین ایالت‌ها در سه‌شنبه بزرگ هستند و  نامزدها  برای به دست آوردن بیشترین تعداد رأی در آنها رقابت شدیدی دارند.

آخرین نظرسنجی‌های انجام شده توسط شبکه سی‌ان‌ان نشان می‌دهد که در میان نامزدهای دمکرات، باراک حسین اوباما با اختلاف کمی از رقیب خود هیلاری کلینتون پیشی گرفته است.

رقابت نزدیک و موازی این 2 نامزد باعث شده است که پیش‌بینی حتی در این مرحله هم بسیار سخت باشد.

تحلیلگران معتقدند که نتیجه انتخابات حزب دمکرات برای معرفی نامزد اول خود تا پایان کار مشخص نخواهد شد زیرا که هیچ‌یک از این2نامزد قادر به کسب حداقل امتیاز نخواهند بود.

باراک اوباما در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان اعلام کرد که درصورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا با همتای ایرانی خود بدون پیش شرط ملاقات خواهد کرد.

وی افزود: دولت فعلی آمریکا نظرش این است تا زمانی که ایرانیان با آنچه ما می‌خواهیم از قبل توافق نکنند با آنها ملاقات نمی‌کنیم، این سیاست نادرست است.در حزب جمهوریخواه هم آخرین نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که جان مک کین با اختلاف زیادی در صدر قرار دارد.

وی با  ۴۵درصد آرا  میت رامنی، مایک هاکبی و ران پل را در نظرسنجی‌ها پشت سر گذاشته است. رامنی تنها 24 درصد آرا  را در نظرسنجی‌ها به دست آورده است.

همچنین مک کین به خاطر سیاست‌های جنگ‌طلبانه و اصرار بر باقی ماندن نیروهای آمریکا یی در عراق مورد انتقاد  قرار گرفته است. این در حالی است که شبکه ای‌بی‌سی  در گزارشی از احتمال به وجود آمدن هرج و مرج در پایگاه‌های رأی گیری در 6 ایالت مهم خبر داده است.

این شبکه اعلام کرد با وجود هزینه‌های زیاد برای راه‌اندازی دستگاه‌های رأی گیری الکترونیک در ایالت‌های مهمی مثل نیویورک بسیاری از آنها دچار مشکل شده و از کار افتاده‌اند. این مسئله باعث ازدحام در حوزه‌های رأی گیری شده است.

علاوه بر این صادر نشدن اوراق هویت عکس‌دار برای رأی دهندگان آمریکایی به ویژه زنان و سیاهپوستان موجب تبعیض در شرکت آنها در انتخابات ریاست‌جمهوری در این کشور شده است.

کد خبر 43579

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز