همشهری آنلاین: در اثر واژگون‌شدن یک قایق حامل ۱۵ پناهجوی ایرانی و افغان ۴ نفر از آنها غرق شدند. هنوز هم شماری از پناهجویان برای رسیدن به اتحادیه اروپا با قایق‌های ابتدایی به سفری پرخطر در مسیر دریای اژه، میان ترکیه و یونان دست می‌زنند.

پناهنده درياي اژه

به گزارش دویچه‌وله، بنا بر داده‌های گارد ساحلی ترکیه دست‌کم ۴ پناهجو به هنگام طی‌کردن دریای اژه غرق شدند. قربانیان سه زن و یک کودک افغان بوده‌اند. آنها همراه با  یازده ایرانی و افغان دیگر در یک قایق ابتدایی ساخته‌شده از الیاف‌شیشه از سواحل ترکیه به سوی  جزیره لسبوس در یونان روان بودند، ولی طوفان باعث واژگونی قایق شد. گارد ساحلی ترکیه توانست ۱۱ پناهجوی در حال غرق شدن را نجات دهد.

فاصله کوتاه ۱۰ کیلومتری میان ساحل ترکیه و جزیره لسبوس اغلب امکانی برای پناهجویان است که وارد ریسک سفر خطرناک عبور از دریای گاه و بی‌گاه طوفانی اژه شوند. در اوج جریان حرکت پناهجویان در سال ۲۰۱۵ از ترکیه به یونان هر روز شمار زیادی از پناهجویان  وارد این مسیر می‌شدند که برای عده‌ای از آنها فرجامی تلخ پیدا می‌کرد. از زمان امضای قرارداد ممانعت از حرکت پناهجویان میان ترکیه و اتحادیه اروپا شمار پناهجویانی که از این راه قصد ورود به اتحادیه اروپا را دارند به شدت کاهش یافته و تبعا تعداد قربانیان هم کاهش پیدا کرده است.

در حال حاضر در جزایر یونان در شرق دریای اژه ۱۵ هزار پناهجو اسکان یافته‌اند. ۵ هزار نفر از این عده در اردوگاهی در لسبوس مستقر هستند که تنها برای ۳۱۰۰ نفر  جا دارد. ۳۰ درصد این پناهجویان کودک و نوجوان هستند و شمار زیر دوازه ساله‌ها هم در میان آنها زیاد است که اغلب هم همراه بزرگسالی ندارند.

کد خبر 435613

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha