یکشنبه ۴ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: استفاده از کانابیس از دو سال پیش به عنوان دارو در آلمان مجاز شده است. آلمان که تاکنون واردکننده این گیاه بوده می‌خواهد حال خود آن را تولید کند. ۷۹ شرکت برای گرفتن پروانه تولید کانابیس با هم رقابت می‌کنند.

گياه كانابيس ماريجوآنا

به گزارش دویچه‌وله از  روزنامه "تاتس" ظرف چهار سال آینده ۵۰ تن کانابیس (شاهدانه) از لهستان وارد آلمان می‌شود تا پس از کنترل کیفیت آن در سراسر اروپا پخش شود.

کانابیس گیاهی است که از آن "ماری جوانا" و "حشیش" تهیه می‌شود و مصرف آن در بسیاری از کشورهای دنیا ممنوع است. اما اهمیت این گیاه در علم پزشکی  رو به افزایش است. در آمریکا برای کاهش درد برخی بیماری‌ها از گیاه کانابیس استفاده می‌شود. در آلمان نیز مصرف کانابیس به عنوان دارو از حدود دو سال پیش تا کنون آزاد شده است.

اگر پزشک یا بیمارستان اجازه استفاده از این ماده را به بیمار بدهد، آنگاه افرادی که به عنوان مثال از دردهای مزمن رنج می‌برند، می‌توانند با نسخه آن را از داروخانه بخرند. در سال گذشته میلادی ۹۵ هزار نسخه برای تهیه کانابیس از داروخانه‌ها در آلمان پیچیده شد و این میزان رو به افزایش است؛ بازاری جذاب برای تولیدکنندگان و معامله‌گران این ماده. شرکت فارماکو که وارد کننده کانابیس از لهستان است، روی صدها میلیون‌ یورو معامله حساب باز کرده است.

  • رقابتی تنگاتنگ برای بازاری پرسود

اما ده‌ها شرکت دارویی دیگر هم می‌خواهند از این بازار پرسود بهره ببرند و در آن شریک شوند. حال این سوال مطرح شده که آیا برای آلمان ساده‌تر نیست که به جای وارد کردن کانابیس از لهستان، آن را در خود آلمان تولید کند تا هم بر کیفیت محصول و هم بر قیمت آن کنترل بهتری داشته باشد؟ این برای بسیاری از استارت‌آپ‌ها فعالیتی جذاب به شمار می‌رود.

وزارت بهداشت آلمان به این سوال پاسخ مثبت داده و انستیتوی مواد دارویی و تولیدات پزشکی را مامور اجرای این طرح کرده است. این موسسه نیز "آژانس کانابیس" را پایه‌گذاری کرده که قرار است مادام که تولید این ماده در آلمان صورت نمی‌گیرد، روی کیفیت‌ کانابیس وارداتی نظارت کند.

وزارت بهداشت آلمان تولید کانابیس را به مناقصه گذاشته است. حجم مورد نظر ظرف چهار سال ‌آینده ۱۰ هزار و ۴۰۰ کیلوگرم است، یعنی سالانه ۲۶۰۰ کیلوست. ۷۹ شرکت و گروه هم پیشنهادهای خود را ارائه داده‌اند.

وزارت بهداشت انتظار دارد که اولین محصول کانابیس در آخرین ماه‌های سال ۲۰۲۰ برداشت شود. هر کدام از شرکت‌ها فقط پروانه تولید حداکثر ۲۰۰ کیلو را می‌گیرد. اما مقررات تولید کانابیس در آلمان پیچیده است. مکان آن باید از بالاترین معیارهای امنیتی برخوراد باشد. سالن تولید کانابیس باید دیواری بتونی به ضخامت ۲۴ سانتی‌متر داشته باشد. این مقررات برای بسیاری از شرکت‌ها ساده نیست.

اوایل ماه آینده میلادی بزرگ‌ترین کنفرانس تولیدکنندگان کانابیس در اروپا در شهر برلین برگزار می‌شود. ۶۰ کارشناس از حوزه‌های اقتصادی، پزشکی و سیاست در بحث‌های این کنفرانس شرکت می‌کنند. اگر آلمان بتواند در سیاست تاکنونی خود در این زمینه، که سیاستی بسیار سختگیرانه بوده، تجدیدنظر کند، اروپا می‌تواند رقیبی جدی در مقابل کانادا شود.

کد خبر 435399

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha